nummer van 20/04/2015 door

‘Stay With Me’ van Lorraine Ellison

Ambitieus, wanhopig en ultiem kwetsbaar

Lorraine Ellison – Stay with me

De in Noord Philadelphia geboren Lorraine Ellison begon, traditiegetrouw, op haar zesde gospel te zingen. Ze zong professioneel met het lokale groepje de Sylvania Singers voordat ze met een paar familieleden de groep The Ellison Singers oprichtte, eind jaren 50, begin jaren 60. Toch had Lorraine Ellison geen stem om mee op- of aan te vullen, was ze in haar hart geen koordier. Wanneer het kon en mocht, sneed ze met haar uithalen dwars door je ziel. Lorraine was overduidelijk een solist, maar het duurde even voordat ze ook zichzelf daarvan had overtuigd. Lang duurde haar solocarrière overigens niet: na haar piek rond 1966, bracht ze in 1973 haar laatste album uit. Ze bleef zingen in de kerk en zorgde ondertussen voor haar zieke moeder, totdat ze in 1983 overleed, aan de gevolgen van eierstokkanker. Lorraine Ellison werd 51 jaar oud.

Twintig jaar eerder schreef ze pas haar eerste eigen nummer: ‘Open Up Your Heart’, dat op Sharp Records verscheen. Maar Ellisons solocarrière begon pas echt toen ze bij Mercury Records tekende en in 1965 ‘I Dig You Baby’ uitbracht: het nummer steeg vol zelfvertrouwen naar de 22e positie in de R&B chart. Men digde Ellisons uithaal op 2:03, zoveel was zeker. Krap een jaar later werd de zangeres ingelijfd bij Warner Bros. Records en nam ze een nummer op waarmee haar status als soulzangeres voorgoed werd bezegeld.

Lorraine EllisonDat was ‘Stay With Me’, een nummer dat later tot een 60s-klassieker gerekend zou worden, maar eigenlijk vrij toevallig werd opgenomen omdat nota bene Frank Sinatra wegens ziekte zijn sessie in de studio met een 46-koppig orkest had afgezegd. Warner Bros. regelde binnen twee dagen een alternatief in de gedaante van liedjesschrijver en producer Jerry Ragovoy (die onder het pseudoniem Norman Meade ‘Time Is On My Side’ had neergepend in 1963 – o.a. Irma Thomas en de Rolling Stones). Samen met arrangeur Garry Sherman nam hij de sessie (en het orkest) kosteloos over en werkten ze aan het orkestrale arrangement van ‘Stay With Me’. Lorraine Ellison werd er al snel bijgehaald en zong het liedje nagenoeg perfect in, precies op de plek waar Sinatra had kunnen staan om een veel saaier nummer op te nemen. Elk nadeel, enzovoort.

Voor Ellison was Jerry Ragovoy zowel een vloek als een zegen. Ze werd weliswaar bekend in de soulscene dankzij ‘Stay With Me’, maar ze was niet de zangeres waarmee Ragovoy hoopte te scoren. Janis Joplin was dat wel. Die maakte zijn ‘Cry Baby’ en ‘Get It While You Can’ in een handomdraai groot, iets wat haar voorgangers (respectievelijk Garnet Mimms and the Enchanters en Howard Tate) niet was gelukt. Niet dat die versies geen kwaliteit hadden; ze konden in al hun gedegenheid vermoedelijk niet op tegen de overtuigende rauwheid van Joplin, wier succes op dat moment niet te stoppen was.

Garnet Mimms and the Enchanters "Cry Baby"

Howard Tate – Get it while you can

Hetzelfde overkwam ‘Piece of My Heart’, geschreven door Ragovoy en in 1967 redelijk succesvol uitgebracht door Aretha’s oudere zus Erma Franklin: nog geen jaar later werd het een gigantische hit, weer dankzij Joplin. En ook Lorraine Ellison moest toezien hoe haar soulvolle, kalme versie van ‘Try (Just a Little Bit Harder)’ pas bekend werd toen Janis ermee aan de haal ging.

Lorraine Ellison – Try (Just A Little Bit Harder)

Dat Janis ook Ellisons ‘Stay With Me’ uitbracht, kan geen verrassing meer zijn. Maar beter dan Ellisons versie was haar vertolking dit keer écht niet – oordeel vooral zelf. Ze was ook niet de enige, die het nummer coverde. Een hele waslijst aan artiesten – onder andere Bette Midler, The Walker Brothers, Ruby Turner, Bobby Hatfield, Natalie Cole, Sam Brown en Duffy – poogden wat alleen Lorraine Ellison kon, in een studio omgeven door 46 orkestleden, twee producers en de illusie van een succesvolle carrière in het vizier: ultiem kwetsbaar en schaamteloos wanhopig zijn, tegelijk.

Tags: , , , , , , , ,

-->