nummer van 13/04/2015 door

‘Heart and Soul’ door Larry Clinton & his Orchestra ft. Bea Wain

De bekendste onbekende pianomelodie

Bea Wain, Larry Clinton – Heart And Soul (1939)

Ik was zes toen ik voor het eerst een blokfluit in mijn handen kreeg gedrukt. Een gele, van plastic, die ik gelukkig al snel mocht vervangen voor een duurder, houten exemplaar. Maar zin in muziek maken kreeg ik niet van die kleine, snerpende koker in mijn mond waarmee de basisschool mij en veel andere leeftijdsgenoten in het land een plezier dacht te doen. De blokfluit zou het ideale instrument zijn voor jonge kinderen ‘om mee te beginnen’. Waaraan, het krijgen van een afkeer tegen blaasinstrumenten?

Toch vroeg ik, terwijl mijn klasgenootjes besloten dat het beter was te stoppen op het hoogtepunt van hun muzikale carrière, een piano voor mijn verjaardag. Want muziek maken wilde ik wel. Maar dan wel op een écht instrument: een grote kast met witte en zwarte toetsen, pedalen en snaren waar ik vast uren zoet mee zou zijn en alle liedjes van de wereld op zou kunnen spelen. Ik kreeg inderdaad een piano en leerde al snel de Vlooienmars. Nog voordat ik op les ging, kende ik alle variaties op ‘Heart and Soul’, maar wist ik nog niet dat dat liedje zo werd genoemd en al in 1938 was geschreven.

Heart and Soul – Piano Duet, Hoagy Carmichael

(Hierboven níet in C-majeur, zoals het eigenlijk hoort)

Eigenlijk weet ik dat ook pas sinds kort, dat het liedje waarmee nagenoeg alle amateurpianisten beginnen, door Hoagy Carmichael (1899-1981) is geschreven en ‘Heart and Soul’ heet. Rijkelijk laat dus, terwijl ik Carmichael best had kunnen kennen. Hij is namelijk verantwoordelijk voor vier van de meest opgenomen Amerikaanse liedjes: ‘Heart and Soul’, maar ook ‘Stardust’,  ‘Georgia on My Mind’ en ‘The Nearness of You’ – in de versie van Norah Jones.

Stuk voor stuk prachtige nummers, jazz standards, die ik op verschillende momenten in mijn leven heb beluisterd, zonder te weten hoe ze zich tot elkaar verhielden. Laat staan dat ik wist dat het akkoordenschema dat ik altijd zo achteloos speelde – C Am F G – van een volwaardig nummer kwam. ‘Heart and Soul’ is op dit moment het meest bekende onbekende liedje dat ik ken. Ik moet nog wennen aan het idee dat die kinderlijk simpele melodie zonder enig spoor van ironie voor het eerst in 1938 werd uitgebracht door een heus orkest en een van de grootste bigband-zangeressen van die tijd: respectievelijk Larry Clinton & his Orchestra en Beatrice ‘Bea’ Wain.

Hoagy Carmichael werd geboren in Bloomington, Indiana, als zoon van een taxichauffeur en een pianiste. Van haar zou hij al op vroege leeftijd leren spelen. Ook leerde Reg DuValle, de bandleider bekend als “the elder statesman of Indiana jazz”, hem de fijne kneepjes van het improviseren. Hoagy haalde weliswaar zijn rechtendiploma in 1926, maar afstand doen van de muziek kon hij niet. Het was uiteindelijk kornettist Bix Beiderbecke, een vriend uit zijn studietijd, die het hem eerlijk vroeg, nadat hij Hoagy had horen improviseren op zijn instrument: waarom schrijf je eigenlijk geen muziek?

Hoagy schreef ‘Heart and Soul’ in 1938, samen met tekstschrijver Frank Loesser. Het groeide uit tot een pianoklassieker, dankzij het akkoordenschema dat elke beginnende muzikant sinds de jaren 40 heeft moeten leren. Het is dus ook niet zo gek dat veel muzikanten het schema hebben gebruikt toen ze zelf liedjes gingen schrijven. Vooral in de jaren 50 werd je overspoeld met liedjes in C Am F G, waardoor het akkoordenschema de bijnaam ‘the 50s progression‘ kreeg. Sterker nog: het schema is een van de vier meestgebruikte akkoordprogressies van de twintigste eeuw en geldt nog steeds als basis voor veel bekende hits. We verzamelden een aantal favorieten met exact hetzelfde schema in een Spotify playlist – aanvullingen zijn welkom!

Tags: , , , , , , , , ,

-->