nummer van 11/04/2015 door

‘Slippin’ Into Darkness’ van WAR

De funktrack die Bob Marley inspireerde (en vele anderen)

Interview with Fred Williamson / War – "Slippin' Into Darkness" (Live)

Blank, donker, latino; bij WAR maakte het allemaal niet uit, als je maar verschrikkelijk strak speelde. Zodat je bij Soul Train kon spelen en het veertig jaar later op een brak YouTube-filmpje nog indrukwekkender zou klinken dan de meeste live-video’s die in de tussentijd zijn opgenomen. Lee Oskar lijkt zijn mondharmonica aan gort te blazen, drummer Harold Brown speelt iedere noot metronomisch strak zonder zijn soul te verliezen, de harmonieën zijn loepzuiver, de blazers draaien een dubbele dienst als percussionisten; hier werd hard gewerkt, avond na avond.

Het is moeilijk kiezen als je WAR nu om één specifieke kwaliteit zou willen roemen. Gaan we voor de minutieuze strakheid of toch voor die groove? Drummer Brown kiest zelf voor dat tweede. Vooral met ‘Slippin’ Into Darkness’, de eerste hit van de band zonder ex-zanger Eric Burdon, had hij iets unieks te pakken waar geen mens op stil kon blijven staan. Een trotse Brown:

Slippin’ Into Darkness,’ there was a rhythm. I had perfected that rhythm out of a combination of rhythms. So when Howard came together with certain ideas and time sets of lyrics, I said, ‘The next song that we play, I’m making sure that rhythm fits in it.’ I was the only one written up in Downbeat for that particular rhythm that took and changed the course of drumming into the ’70s. Even to this day drummers, they want to see how I play that. (…) Miles Davis did Bitches Brew, that finally liberated me. It’s not a mistake if you constantly repeat it. It becomes deliberate. I’ve seen different drummers that all of a sudden just create a whole ‘nother thing or just make it work.

Hoewel je móet dansen op ‘Slippin’ Into Darkness’, kun je helaas ook een andere neiging niet weerstaan: het zingen van ‘Get Up, Stand Up’. Je weet wel, van Bob Marley & The Wailers. De blazersmelodie van WAR (2:21) is identiek aan het refrein van Marley, dat vele malen bekender werd. Skratch Bastid maakte een mashup van de twee nummers om je te overtuigen.

‘Get Up, Stand Up’ werd een veel grotere hit, maar het waren de mannen van WAR die de bekende melodie verzonnen. De band toerde in het begin van de jaren 70 met Marley door Amerika en inspireerde hem om soulvollere muziek te gaan maken. Die zag wel wat in de WAR-sound, die tegen reggae aanschuurde maar tegelijk ook elementen bevatte van funk, latin en soul. Een paar maanden later was daar ineens ‘Get Up, Stand Up’, een politiek nummer waarmee hij zijn nieuwe vrienden wilde eren. Het werd de grote doorbraak die Marley verdiende, en als dank nodigde hij WAR uit voor een tour in Jamaica. De band was enthousiast, maar het management dacht daar anders over. Drummer Brown legt uit:

Management said it was bad because there were problems going on in Jamaica at the time, and then because of the name of the group – War – and I had a big afro, radical look, you know.

‘Get Up, Stand Up’ is veruit het bekendste nummer dat elementen leende uit ‘Slippin’ Into Darkness’, maar daarmee lang niet de enige. Vooral bij hiphopacts zijn de groove en de melodie van het nummer in trek: in de afgelopen veertig jaar werd WAR’s origineel ten minste 39 keer gesampled. Een aantal favorieten:

Keith Hudson – ‘Satan Side’

The dark prince of reggae Keith Hudson stond zelfs nog eerder dan Bob Marley in de rij om aan de haal te gaan met ‘Slippin’ Into Darkness’. In de intro van zijn ‘Satan Side’ hoor je direct hoe hij de kenmerkende melodie gebruikt voor een psychedelische reggaetrack.

Keith Hudson – Satan Side (UK Duke)

Geto Boys – ‘Be Down’

Met ‘Be Down’ waren de Geto Boys in 1988 de eerste rappers die de groove van ‘Slippin’ Into Darkness’ als hoofdsample voor een beat gebruikten. Sindsdien is er bijna ieder jaar wel een hiphopnummer uitgekomen met een bijna identieke beat.

Ghetto Boys – Be Down

TLC – ‘I’m Good At Being Bad’

Dat op de achtergrondtrack van ‘Slippin’ Into Darkness’ niet alleen gerapt maar ook gezongen kan worden, horen we op deze versie door TLC, van hun derde plaat Fanmail.

TLC, I'm good at being bad

Guru – ‘Looking Through Darkness’

Van alle rappers die ‘Slippin Into Darkness’ als uitgangspunt gebruikten, is Guru de origineelste. Op ‘Looking Through Darkness’ van zijn klassieke Jazzmattazz-album samplede hij eens niet de letterlijke groove van het nummer als beat, maar vlechtte hij juist de zangmelodie van het refrein door zijn eigen raps heen om er een compleet nieuw nummer mee te componeren. Het werd een klassieker op een album vol klassiekers.

Guru – Looking Through Darkness (lyrics) [ft. Mica Paris]

Tags: , , , , , , , ,

-->