Elvin Bishop Fooled around and fell in love Original Video 1976 High Quality

‘I Fooled Around And Fell In Love’ heeft alle ingrediënten om corny te zijn. De triolen. De steel guitar. De tekst. Als je in alle onschuld een rondje maakt op YouTube op zoek naar muzikaal vertier en toevallig de versie van Rod Stewart tegenkomt, dan doet ‘I Fooled Around And Fell In Love’ begrijpelijkerwijs niets met je. Het is een gezapig, vervelend, dramatisch janknummer. In de versie van Rod dan. Als je luistert naar de originele single uit 1976 is er ook sprake van triolen, een steel guitar, en een corny tekst vol hopeloze cliché’s. Maar het nummer dat bluesgitarist Elvin Bishop in de jaren 70 schreef, is helemaal geen janknummer. Het is gezapig, maar niet vervelend. Corny, maar toch heel lief. Onschuldig.

Met ‘I Fooled Around And Fell In Love’ haalde Elvin Bishop (1942) in 1976 de nummer 3 van de Amerikaanse Billboard Hot 100. Bishop speelde toen al jaren bij verschillende bands: hij zat van 1963 tot 1968 in de Butterfield Blues Band met Paul Butterfield, ging daarna solo met The Elvin Bishop Group en speelde met Mike Bloomfield en The Allman Brothers Band – met die laatste geweldenaren trad hij op tijdens Welcome Fillmore East. Samen speelden ze daar zijn nummer ‘Drunken Hearted Boy’. Ook Van Morrison, The Byrds, Sha-Na-Na en dus ook The Elvin Bishop Group waren erbij. Kijk vooral even ‘Crazy ‘Bout You Baby’ terug, met de fantastische Jo Baker (1948-1996) op zang (en Elvin in een tuinbroek).

Elvin Bishop Group – Full Concert – 09/23/70 – Fillmore East (OFFICIAL)

Elvin BishopBishop bleef ook na het succes van onze geliefde ballad optreden en albums opnemen. Sterker nog: sinds 1976 nam Bishop maar liefst veertien albums op, waarvan de laatste vorig jaar nog verscheen – Can’t Even Do Wrong Right (2014). Daarover zei muziekrecensent Ken Tucker op NPR: “He has a raspy chuckle in his singing, and he plays the guitar precisely. (…) Elvin Bishop has managed to sustain a career as a most jovial white bluesman for more than half a century now.” En toch zal ik, wanneer de naam Elvin Bishop valt, maar aan één ding denken: de geweldige break op 1:56 in zijn grootste hit: “I fooled around and fell… IN LOOOOOOOVE”. (Dramatisch uithalen is toegestaan, met name op huisfeestjes na 03:00 uur.)

Hoe vaker je naar het nummer luistert, hoe bevredigender die break is. Als je het nummer eenmaal in je hart hebt gesloten, is alles geoorloofd. Het gaat tenslotte om de liefde en dan mag alles, zelfs keihard meezwijmelen met een gezapig nummer dat stiekem heel goed is geschreven. Elvin Bishop vindt dat eigenlijk ook wel, dat ‘I Fooled Around And Fell In Love’ een goed liedje is, en heeft daarom ook weinig te vertellen over de totstandkoming van het nummer. Tegen Carl Wiser van Songfacts.com zegt hij:

“The better a song is, the less story there is to it, as far as I can tell. The best songs just come rushing out. I don’t know if life squeezes them out of you, or if they’re just so right that they take no thought. I don’t know. Or if you’re given a temporary connection to the flow of the universe, or whatever it is. But that song just damn near wrote itself, you know?”

Dat hebben we inderdaad vaker gehoord van muzikanten, dat liedjes zichzelf schrijven. Het overkomt de besten, blijkbaar. Maar wat nog opvallender is aan ‘I Fooled Around And Fell In Love’, is dat je die “raspy chuckle” waar Ken Tucker het op NPR over heeft, helemaal nergens hoort op de single. Elvin Bishop heeft het nummer weliswaar geschreven, het zingen liet hij over aan iemand anders. Hij vond simpelweg dat zijn schuurpapieren stem dit nummer geen recht aan zou doen. Zijn stem liet hij spreken door te sliden op de gitaar: “Slide is kind of like the voice I never had.”[1]

Micky ThomasElvin deed iets wat maar weinig bandleiders doen: een achtergrondzanger vragen om het liedje in te zingen. Natuurlijk niet zomaar een achtergrondzanger. Mickey Thomas, eerder gospelzanger en later frontman van Jefferson Starship en Starship, was met zijn soulvolle rockballadstem misschien wel de enige die het nummer het juiste gevoel kon meegeven. Elvin probeerde het wel, aanvankelijk. Maar hij vond zijn stem te gewoontjes, meer geschikt voor de blues. Gelijk zei hij tegen zijn producer Bill Szymczyk: “That’s not buttering my biscuit, my vocal on this. Why don’t we give Mickey a shot at this?” Om Mickey Thomas kon je gewoonweg niet heen, aldus Elvin: “He can sing a page out of the phone book and move people.” Een groots gebaar, vond Szymczyk. Maar daar dacht Elvin anders over: “It’s been good for me, because it’s made my songwriting strong.” Waarvan akte.

  1. [1]Bron.

Tags: , , , , , ,

-->