nummer van 09/03/2015 door

‘Wise Up’ van Aimee Mann

Het liedje dat een cultklassieker voortbracht

Magnolia – Aimee Mann – Wise Up

Als je Magnolia (1999) hebt gezien, weet je over wie ik het ga hebben. Juist: Aimee Mann. Aimee, de blonde schone die de soundtrack van de inmiddels tot cultklassieker uitgeroepen film Magnolia verzorgde, waarin onder anderen Tom Cruise, Julianne Moore en Philip Seymour Hoffman geweldige rollen speelden. Van de dertien nummers op die soundtrack, schreef ze eigenlijk maar twee liedjes speciaal voor de film: ‘You Do’ en ‘Save Me’, waarvan de laatste werd genomineerd door de Academy Awards (Oscars) – Phil Collins’ ‘You’ll Be In My Heart’ bij de film Tarzan won uiteindelijk in die categorie.

Save me – Aimee Mann

Twee scènes

‘Save Me’ is een mooi liedje, maar het is niet het liedje waarmee Aimee Mann mijn aandacht trok. Dat deed ze met ‘Wise Up’. Waarschijnlijk door de scène waarin het nummer centraal staat. Twee scènes blijven je namelijk bij na het zien van deze film: de uit de hemel neerstortende kikkers (weet je nog) en deze dus, waarin bijna alle personages een zinnetje meezingen met Aimee Manns ‘Wise Up’. Een sublieme vondst van regisseur en scriptschrijver Paul Thomas Anderson (Inherent Vice, Boogie NightsThere Will Be Blood). En dat terwijl het liedje eigenlijk was geschreven voor een andere film (waarin Tom Cruise toevallig ook speelt): Jerry Maguire (1996).

Anderson en Mann

Anderson ontmoette Aimee Mann al in 1996, toen hij haar man, Michael Penn, had gevraagd nummers te schrijven voor zijn film Hard Eight (1996). Anderson luisterde naar Manns muziek en raakte zo geïnspireerd dat hij concrete ideeën kreeg voor een nieuwe film. Magnolia, zo stelt hij zelf, ontstond simpelweg uit Aimee Manns muziek. Sommige dialogen in de film komen zelfs direct uit Manns liedjes, zoals deze zin: “Now that you’ve met me, would you object if you never saw me again?” (‘Deathly’). Haar teksten vormden de basis van de film:

Magnolia came out of Aimee Mann’s songs, which I was listening to at the time I was starting to write. I had her two solo albums and a lot of her demos, because she’s a friend, and I think the tone she gets is really beautiful. So I thought about using them as a basis, or as inspiration for the film.”[1]

‘Wise Up’

Het had een volkomen ridicuul moment kunnen worden, maar het is een van de hoogtepunten van Magnolia: de scène waarin de personages meezingen met ‘Wise Up’. Niet in koor, niet naar elkaar of in de camera, maar gewoon vanuit de situatie (en plek) waarin elk van hen zich bevindt. Het absolute dieptepunt, voor de meesten. En toch is het niet melodramatisch. Magnolia is geen musical; de tekst van ‘Wise Up’ geen gezongen dialoog of letterlijke uitleg van de emoties die de personages voelen. Het klinkt te achteloos. Alsof de muziek hen overvalt. Alsof het liedje in de verte op de radio klinkt en ze troost vinden in het meezingen van de tekst, die ze stomtoevallig allemaal kennen. Niet alle acteurs hadden er overigens meteen zin in. Zingen, in een drama? Anderson twijfelde ook, maar haalde iedereen over door het Julianne Moore als eerste te laten doen: “She can always set the pace, because actors are so competitive. Then everyone was up for it.” Waarvoor dank, Julianne. Eeuwige dank.

  1. [1]Bron.

Tags: , , ,

-->