nummer van 27/02/2015 door

‘Mesmerized’ van Faith Evans

Het ultieme eerbetoon

Faith Evans- Mesmerized

You don’t know
What you do to me
Let me tell ya
How you make me feel

Vertel het ze, sister. Niet dat Faith Evans mijn aanmoediging nodig heeft, of mijn zus is; haar ‘Mesmerized’ uit 2005 overtuigt gewoon van begin tot eind. Een combinatie van Faith’s zelfverzekerde zang en het uitstekend geproduceerde, hetzij niet bijster originele liedje, dat door maar liefst zes mensen werd geschreven – incluis Faith.

Klinkt als…

De klassieke soul shouts in het nummer, te beginnen met “Let me tell ya” (0:33), doen denken aan James BrownWilson Pickett en zelfs letterlijk aan Ron Isley in ‘It’s Your Thing’ van The Isley Brothers. “I can’t tell ya”, zong Isley, op dezelfde toonhoogte en dezelfde melodie, met nagenoeg dezelfde intentie. Alleen is er wat gehusseld met de woorden. Zelf koppel ik het intro van ‘Mesmerized’ vaak aan zo’n andere funky track, van twee jaar eerder: ‘Heartburn’ van Alicia Keys (The Diary of Alicia Keys). Dan begin ik nietsvermoedend “You don’t know, what you do to me” te zingen, om ineens de woorden “Let me tell you something” van ‘Heartburn’ uit mijn mond te horen rollen. Een geslaagde mash-up waar ik mezelf geregeld mee verras.

Throwback

De intro van ‘Mesmerized’ maakt meteen duidelijk wat Faith Evans in petto heeft: een ultiem eerbetoon aan klassieke soul, funk en R&B. Een throwback naar de jaren 60 en 70, dus. Dit vertelde ze erover aan MTV destijds:

I was just going through CDs, and I was like ‘How could I have overlooked that?’ I totally wanted to approach it as if Aretha Franklin was singing a James Brown record, so what I did was think, ‘I’m like the female James Brown’.

Het klinkt allemaal wat braver dan James Brown, maar toegegeven, de invloeden die Evans wilde, klinken door in het nummer. En bij Lyn Collins, James Brown en Aretha Franklin is het niet gebleven. De zangeres heeft van de beste soul- en funkplaten gesnoept; het refrein vond ze in een nummer dat uitkwam in haar eigen geboortejaar, 1973. “You put that thang on me that thang baby” (0:54) klinkt als een origineel refrein, zo goed als het bij de coupletten, de beat en de hele groove past, maar het komt toch echt uit ‘For The Love Of Money’ van The O’Jays. 

For the love of money – O' jays Full Version

Moderne referenties

Faith hoefde niet voor alle referenties zo diep in haar cd-lade te graven. Een regelrechte “Got me looking so crazy right now” (0:49) van Beyoncé’s ‘Crazy In Love’ (twee jaar eerder uitgebracht) laat zien dat de Alicia Keys-vergelijking niet eens zo vergezocht was. ‘Mesmerized’ eert niet alleen de sixties en seventies, maar ook haar moderne r&b-collega’s. En haar overleden man The Notorious B.I.G.: “I’m hypnotized” (02:18), verwijst subtiel naar een van Biggie’s grootste hits ‘Hypnotize’ (1997).

Beyoncé – Crazy In Love ft. JAY Z

Godsgruwelijk lekker

En dan kunnen we nog doorgaan over de beat, waar de knipogen ook volop aanwezig zijn. De baslijn van George Bensons ‘Foolin’ It’, die alleen op 2:20 even wordt onderbroken voor een andere baslijn – door Evans en haar producers geleend van Lou Donaldsons ‘Who’s Making Love’. Waarom ik alle referenties van ‘Mesmerized’ opnoem? Omdat die er nu eenmaal zijn. En als ik had toegegeven dat het eigenlijk vooral het koortje was dat me over de streep trok, was ik snel uitgepraat. Dan had ik aan dit liedje maar één zin gewijd: “Ooooh, baby baby baby baby mesmerized” – waarschijnlijk van Faith of een van de andere schrijvers zelf – is godsgruwelijk lekker. (Einde.)

Tags: , , , , , , , , , , ,

-->