nummer van 16/02/2015 door

‘He’s In The Jailhouse Now’ van Blind Blake

De geboorte van een unieke groove

Blind Blake – He's in the Jailhouse Now

Bob Dylan claimed in his recent MusiCares speech that no contemporary band knows how to groove. Well, this band does.

Zanger M.C. Taylor en zijn Hiss Golden Messenger zetten gisteravond de Utrechtse EKKO volledig op zijn kop door precies dat te doen: grooven. Waar het laatste album Lateness Of Dancers vooral bedoeld is om rustig in een comfortabele rookstoel naar te luisteren, de geluiden die je maakt tijdens het oppakken en neerzetten van je whiskyglas zoveel mogelijk beperkend, weet de band live hun luisterliedjes te transformeren tot rocknummers waar je alleen maar heel hard op mee kunt swingen. Een voorproefje hiervan kregen we enkele maanden geleden bij Letterman, waar de band haar nationale televisiedebuut maakte. Met een uitgebreide samenstelling – een blazerssectie, een achtergrondkoor met enkele dames van Mountain Man en Paul Shaffer op piano – overtuigde de band zonder enige moeite het publiek, de kijkers thuis en een laaiend enthousiaste David Letterman.

Hiss Golden Messenger: "Southern Grammar" – David Letterman

Thumb style guitar

Die onweerstaanbare groove van Hiss Golden Messenger zit diep geworteld in de manier waarop M.C. Taylor zijn liedjes schrijft: vanuit de gitaar en daarmee vanuit zijn unieke gitaarstijl. Gewapend met een duimplectrum bespelen hij en zijn sessiegitarist Phil Cook hun snaarinstrumenten alsof het ragtime-piano’s zijn, waarbij vooral opvalt hoe consequent ze zijn in de aanslag van hun rechterduimen, die een constante baspartij door blijven spelen terwijl hun andere vingers de melodie aanslaan. Het is een stijl die je niet veel ziet en daardoor altijd direct herkent. Het beeld van die driftig plukkende duim. Gedachten aan Mark Knopfler dringen zich op. Met Dire Straits maakte hij de thumb style guitar groot onder stadionrockliefhebbers, die vaak al tevreden waren met drie stoer aangeslagen powerakkoorden die door grote Marshallversterkers over het veld dreunden. Op zijn YouTube-kanaal legt Knopfler uit hoe zijn gitaarstijl evolueerde tot die beroemde duimstijl, die M.C. Taylor ongetwijfeld heeft beïnvloed om weer zijn eigen groovende variant te ontwikkelen.

Evolution, from strumming to finger picking

Blind Blake

Knopfler maakte de duimstijl in de jaren 80 populair onder blanke rockers, maar de oorsprong van de gitaartechniek ligt veel verder terug. De oudst vindbare opnamen zijn van blueszanger en -gitarist Blind Blake. Over de man is weinig informatie te vinden, behalve dat hij blind was en tussen 1926 en 1932 meer dan 80(!) unieke nummers opnam voor Paramount Records, die bijna allemaal werden gekenmerkt door een ragtime piano-achtige manier van gitaar spelen. Die constante duim die voor de baspartij zorgt, viel daar altijd het meest bij op. Op zijn eerste opname, ‘Early Morning Blues’, liet hij zijn signature style meteen horen.

Early Morning Blues (Blind Blake, October 1926) [Remastered]

Frivool als een piano

In het later opgenomen nummer van de dag, ‘He’s In The Jailhouse Now’, is de duimtechniek echter nog veel duidelijker aanwezig. Het spel is frivool als een piano in een saloon, staccato en afgemeten als een strak ingespeelde band, en al deze dansbare klanken komen uit slechts één gitaar.

M.C. Taylors verdienste is de manier waarop hij zijn drummer op deze techniek laat meespelen. Waar de meeste bands zouden gaan voor een uptempo beat die het ragtime-gevoel van de partij ondersteunt, zijn de beats van Hiss Golden Messenger twee keer zo langzaam, relaxed en minimalistisch als de drums op een reggaeplaat. Ze laten je gezellig meedeinen en geven ze ruimte aan die strakke gitaar om de swing te brengen. Het werkte gisteravond, anderhalf uur lang, alsof we allemaal bij Blind Blake op de veranda mochten komen dansen.

Tags: , , , , ,

-->