nummer van 28/01/2015 door

‘Spraakwater’ van Extince

Een en al oor

Extince – Spraakwater

Extince: de man die niet te missen was in het Interpolis-spotje uit 2008, “stoute rappers in de hoek” zet en samples laat horen uit De Fabeltjeskrant. Dat klinkt allemaal niet heel gevaarlijk, maar des te beter. Al bij zijn eerste single ‘Spraakwater’ leek Extince te weten dat jezelf te serieus nemen alleen maar in je nadeel gaat werken. Wanneer Brainpower hem een paar jaar na zijn debuut in de zeik neemt in een 8:03 minuten durend nummer, reageert Extince daarop met een nummer van precies dezelfde onwaarschijnlijke lengte, geen seconde meer of minder. Humor is subtiel en Extince weet wanneer hij grapjes moet maken en wanneer hij zijn mond moet houden.

Extince wist ook wanneer hij op het juiste moment op de juiste plek moest zijn. In 1967 wordt hij als Peter Kops geboren in Oosterhout, Noord-Brabant. Wanneer hip hop in de jaren 80 vanuit Amerika met de wind mee naar Nederland komt, raakt hij gefascineerd door het genre en begint hij zelf raps te schrijven, in het Engels. Hij scoort in 1987 een bescheiden hit met ‘The Milkshape Rap’, een liedje waar McDonalds-marketingbazen niet om kunnen lachen. Extince wel, zeker als hij twee keer in New York mag optreden tijdens de New Music Awards. Extince’ gedroomde (internationale) muziekcarrière lijkt gelanceerd te zijn.

Nog in 1994 keert Extince toch terug naar Nederland. Def P heeft hem gevraagd mee te rappen op een nummer van Osdorp Posse en Extince, die de limiet van zijn toeristenvisum ziet naderen, neemt een wijs besluit. New York lonkt, maar good old Nederland zit ook op iets te wachten lijkt het, en dat zou zomaar Nederlandstalige hip hop kunnen zijn. Inderdaad, de elementen komen op hetzelfde moment samen: het Nederlandse Hip Hop-label Top Notch wordt in 1995 opgericht en brengt Extince’ ‘Spraakwater’ datzelfde jaar nog uit. Alle ogen zijn meteen op Top Notch en Extince gericht en Nederland gaat massaal naar de Free Record Shop om een exemplaar te halen van dit nieuwe type popmuziek. “He yo is ijs-ijs-ijs-ijskoud, consumptie verplicht, he?”

Ik kwam er pas later bij, maar kan me zo goed voorstellen dat Nederland in 1995 de Nederlandstalige rap gebracht door een Brabo volledig omarmde; Extince heeft een charme die meteen sympathie opwekt, het “levende bewijs dat de jeugd deugt.” Zijn stem is een beetje hoog, zijn accent een open deur en zijn stijl ontspannen en positief. Hij is zeker geen clown, maar wel van nature tof genoeg om niet te serieus te hoeven zijn en hij hoeft ook niet al zijn grapjes uit te leggen. Hij komt als een koning weg met ouderwetse referenties en lollige en lullige woordgrapjes. Als ik naar Extince luister moet ik ook nu nog glimlachen en kan ik er van uitgaan dat hij dat zo bedoeld heeft. Wat een verschil met Nederlandstalige rappers die hun muziek als grap inzetten maar zelf wel weer serieus genomen willen worden.

Eind november vertelde Extince in een radioprogramma dat er een nieuwe plaat op komst is die waarschijnlijk eind januari uitkomt. Januari is nu bijna voorbij en we horen nog niets. Ik ben nog steeds “een en al oor voor deze kletsmajoor.” Waar blijft het?

Tags: , , , , , ,

-->