nummer van 16/01/2015 door

‘Shadows’ van Petite Noir

De koning van de vernuftige pop, de grooves, en de bezorgdheid

Petite Noir – Shadows (Official Audio)

Een Afrikaanse artiest maakt vernuftige popsongs, doorspekt met ritmes uit zijn geboorteregio. Voordat hij ooit besefte dat dit voor hem de perfecte combinatie van muzikale elementen zou kunnen betekenen, verdeed hij zijn tijd jarenlang in metalcore- en hardcorebands. Totdat hij Kanye West hoorde.

Yannick Ilunga, alias Petite Noir

Yannick Ilunga, alias Petite Noir

Kort samengevat was dit mijn beschrijving van de Soedanese Sinkane (Ahmed Gallab), toen ik vorig jaar lyrisch schreef over zijn ep Mars. Ondertussen was in Zuid-Afrika een jongen genaamd Yannick Ilunga met een project bezig was waarop je dezelfde omschrijving ook één op één kunt toepassen. Inmiddels lijkt dat project, Petite Noir, de belofte van 2015.

Kanye West

Opvallend is de invloed van Kanye West op beide muzikanten. Sinkane ontleende zijn artiestennaam aan een van zijn teksten. Petite Noir werd vooral muzikaal geïnspireerd; door Wests drang om op ieder album zichzelf opnieuw uit te vinden, beperkingen te doorbreken en wars te zijn van conventies of de mening van het grote publiek. Op 808s & Heartbreak (2008) begon West na drie hiphopalbums voor het eerst te experimenteren met Afrikaanse grooves, melodieuze zang en een overdaad aan stemeffecten. Veel fans schreven hem af, autotune-sceptici vonden hem een waardeloze zanger. Voor Petite Noir was het album juist een reden om te stoppen met metalcore en compleet andere muziek te gaan maken. Eerder deze week vertelde hij aan Pitchfork: “I was like, ‘Wow, here’s a black guy just breaking all boundaries.’ I will always respect Kanye. He literally changed my life.”

Kanye West – Love Lockdown

Kaapstad

Ondanks het uitstekende album Mean Love dat vorig jaar uitkwam, lijkt het Sinkane niet te lukken door te breken naar de mainstream media. Misschien heeft Ilunga met Petite Noir in 2015 meer geluk. Aanstaande maandag verschijnt zijn debuut ep The King Of Anxiety – de koning van de bezorgdheid“It’s meant to be positive,” vertelt hij aan Pitchfork, “in a lot of cases in life, you need to be the king — even during the bad times, you need to overcome.” Een wijsheid die hij al vroeg leerde als donkere jongen in Kaapstad, waar de apartheid in zijn jeugdjaren weliswaar net was afgeschaft, maar het racisme bijna onverminderd doorging. Toch houdt hij van zijn stad, om redenen die we allemaal kunnen begrijpen: “It has a really good beach, it’s really chill, and everyone smokes weed.”

Till We Ghosts

Tussen het moment dat hij Kanye West ontdekte en de mijlpaal die hem aanstaande maandag wacht, begon Ilunga aan zijn project Petite Noir. Nadat hij twee jaar geleden de debuutsingle ‘Till We Ghosts’ uitbracht, werd hij overal bestempeld als de grote nieuwe belofte, een verwachting die hij dit jaar waar moet gaan maken. Rapper Mos Def (tegenwoordig Yasiin Bey) twijfelt niet aan de slagingskans; hij leverde dan ook een bijdrage aan The King Of Anxiety door mee te rappen op een nieuwe versie van ‘Till We Ghosts’. Ilunga:

I was walking past his hotel one night and bumped into him and a mutual friend chilling in the lobby. I didn’t really know what to say when I saw him, I was starstruck. He was really chill, though. He even knew the lyrics to “Till We Ghosts”. He is the boogeyman for real. 

Intimiderende kakofonie

Petite-Noir-King-Of-AnxietyAfgelopen woensdag verscheen de nieuwe single ‘Shadows’, als laatste voorproefje tot maandag dan eindelijk The King Of Anxiety wereldwijd verkrijgbaar is. Ilunga croont over een aanstekelijke beat, die ergens het midden houdt tussen sensualiteit, melancholie en een geweldige drang om de hele nacht te dansen. “Don’t you really wanna fall into my shadows”, herhaalt hij met een kwetsbare falsetto, tot op 2:55 het hoogtepunt aanbreekt. De synthesizers worden beklemmender, de eerder zo relaxte beat neigt ineens naar hectische drum ‘n’ bass. We horen meerdere versies van Ilunga’s stem, tegelijk, de lagen stapelen zich op. Van een sensuele croon naar een intimiderende kakofonie van stemmen, overal om je heen, als de oplichtende ogen van ondefinieerbare dieren in een donker bos, waar je de weg kwijt bent. En op indrukwekkende momenten als deze besef je dat The King Of Anxiety nog een andere betekenis heeft: het verwijst naar Ilunga’s talent om je als luisteraar pure angst aan te jagen. Vernuftige popsongs doorspekt met Afrikaanse ritmes? Absoluut, maar vooral een buitengewoon artistieke muzikant.

Tags: , , , , ,

-->