nummer van 26/12/2014 door

‘With Every Heartbeat’ van Kleerup with Robyn

…of Robyn with Kleerup?

Kleerup feat. Robyn "With Every HeartBeat"

Het overkomt popzangers en -zangeressen niet vaak dat ze geroemd worden om hun gave voor originele songwriting. De meeste grote hits op de radio zijn geschreven door een onzichtbare producer, of een heel team van onzichtbare producers, en heeft de persoon die met naam en foto op de singlehoes verschijnt niet meer aan het liedje bijgedragen dan een stem en een gezicht. Het fenomeen is even oud als popmuziek zelf, werd in het begin zelfs doodnormaal bevonden (zie bijna alle Motown-singles), maar de laatste twintig jaar worden popsterren die zelf geen muziek (kunnen) schrijven steeds meer met argusogen bekeken door hun creatievere collega’s. Osdorp Posse somde het aardig op in 1997:

Een artiest schrijft teksten, muziek of beats
Een zangeres die zingt en doet verder niets
Zonder een artiest zijn ze dus een loser
Vergankelijk, afhankelijk van een producer

‘Biobakmuziek’, van Geendagsvlieg (1997)

Ehm, wacht even

Hier kun je natuurlijk wat vraagtekens bij zetten. Is het toeval dat alleen zangeressen hier aangepakt worden, en zangers buiten schot blijven? En de drummer dan, die misschien wel niks aan het liedje heeft geschreven maar het net als die zangeres alleen maar inspeelde, is die dan wel artistieker? En: kunnen meerdere mensen samen één loser zijn?

Een perfect popliedje

Het blijft makkelijk: zeuren op de popster die zelf geen noot van een liedje schreef, maar hoe relevant is dit nu eigenlijk? Wat het antwoord ook is, de Zweedse Robyn heeft nooit last gehad van deze discussie. De zangeres wordt juist bejubeld om haar songwriterschap en haar discipline. Dat laatst vindt ze zelf het belangrijkst, zoals ze uitlegde aan NME in een artikel over het schrijven van een perfect popliedje:

My advice to songwriters? Keep working. Don’t have big breaks in between writing, because you need to be there when inspiration strikes. The truth is, I just don’t know what makes me write a song. If I did, I’d be able to do it all the time.

Ironie

Nu wil de ironie dat de muziek van Robyns beste nummer, ‘With Every Heartbeat’, juist werd geschreven door zo’n onzichtbare producer. Die dromerige synthesizers die je meteen terugnemen naar de jaren 90-triphop van Air, die hypnotiserende beat die de ruggengraat van het hele nummer vormt, die bijna magische bliepjes, het is allemaal het werk van Andreas Kleerup. Kleerup werkte met Neneh Cherry, Cyndi Lauper en Lykke Li, maar scoorde nooit zo’n grote hit als ‘With Every Heartbeat’.

'With Every Heartbeat' verscheen twee keer: als Robyn with Kleerup en als Kleerup with Robyn

‘With Every Heartbeat’ verscheen twee keer: als Robyn with Kleerup en als Kleerup with Robyn

IJzeren discipline

De beat kwam tot stand terwijl hij aan het herstellen was van een relatiebreuk. Toen zijn goede vriendin Robyn bij hem langskwam om te kijken of hij nog wel at, nog wel sliep, en of hij niet uit ellende uit het raam was gesprongen, liet hij het nummer horen. Ze kwam direct met een goede zanglijn en vanaf dat moment stond vast dat Robyn dit nummer in moest gaan zingen, en dat het over hartzeer moest gaan. Toch duurde het nog maanden voor de definitieve tekst klaar was. Robyn stopte de tape met de beat in haar autoradio en liet hem er net zolang in tot ze er een perfect liedje van had gemaakt. Zo werd het toch Robyns ijzeren discipline die ‘With Every Heartbeat’ maakte tot wat het is geworden. En haar unieke uitstraling. En haar trillende stem, waarin een wereld van heimelijke pijn zit verscholen.

Een goede pophit begint bij een goed muzikaal idee, al dan niet van een producer, maar eindigt met een perfecte uitvoering.

Tags: , , , , , ,

-->