nummer van 26/10/2014 door Marcel Groenewegen

‘Time of the Season’ van The Zombies

Ruziën en rennen

Onze gastblogger van vandaag houdt van mooie liedjes. Om naar te luisteren én om te maken. Hij speelt dan ook basgitaar in The Kik, een van Nederlands bekendste en leukste bands die garant staat voor mooie liedjes. Vandaag vertelt Marcel Groenewegen over rennende en ruziënde bandleden van The Zombies, die in de jaren 60 met een van de mooiste liedjes aller tijden de wereld veroverde.

The Zombies – Time Of The Season

The Beatles. Wie houdt er niet van? De albums staan in mijn platenkast en ik heb een bescheiden boekenplankje gevuld met interessante lectuur over het viertal en alles daaromheen. Nou was het lekker makkelijk geweest om voor deze gastblog een nummer van de Fab Four te kiezen aangezien de trivia voor het oprapen liggen, ware het niet dat ik bij het lezen van het indrukwekkende naslagwerk Recording The Beatles van Brian Kehew en Kevin Ryan op een interessant feitje over The Zombies stuitte.

Dag Decca

De Engelse band The Zombies, in 1962 opgericht door toetsenist Rod Argent en zanger Colin Blunstone, scoorde in zowel haar thuisland als in Amerika hits met ‘She’s not There’ (1964) en ‘Tell Her No’ (1965). De band die verder bestond uit Paul Atkinson (gitaar), Chris White (bas) en Hugh Grundy (drums) probeerde hierna tevergeefs meer knallers te scoren. Het succes bleef uit. Toenmalige platenmaatschappij Decca zag het daardoor niet meer zitten en beëindigde de samenwerking.

Strak in het pak.

Strak in het pak.

Hallo CBS

Gelukkig zat er bij concurrent CBS Records een enorme Zombies-fan op een belangrijke plaats: Derek Everett. Hij zorgde voor een contract. En niet zomaar een. De Zombies kregen complete artistieke vrijheid bij het maken van hun tweede studioalbum: Odessey And Oracle (1968). Tegenwoordig niet zo gek, maar destijds was dit een zeer uitzonderlijke deal, zeker gezien de positie van de band.

Abbey Road

De Zombies waren grote Beatles-liefhebbers en wilden niets liever dan opnemen in de EMI Studios oftewel Abbey Road (pas in 1970 werd EMI Studios omgedoopt tot Abbey Road Studios). Er was echter een klein probleem. Abbey Road was alleen beschikbaar voor artiesten van EMI. Voor The Zombies werd desalniettemin een uitzondering gemaakt en hiermee werd de band de eerste niet-EMI-act die opnam in Abbey Road. Overigens werden ‘Beechwood Park’, ‘Maybe After He’s Gone’ en ‘I Want Her She Wants Me’ in Olympic Studios opgenomen, maar dit terzijde.

Een 'ode' aan wat?

Een ‘ode’ aan wat?

Odessey of odyssey?

Er waren dan wel een mooie studio en artistieke vrijheid, het magere budget van 2500 pond zorgde voor nogal wat problemen tijdens het productieproces. Zo is de titel van het album verkeerd gespeld op de hoes. In plaats van ‘odyssey’ staat er ‘odessey’, een foutje van hoesontwerper en flatgenoot Terry Quirk. De band ontdekte deze misser te laat en er was geen geld meer om het terug te draaien. Jarenlang hielden ze vol dat het opzettelijk was: een speling met het woord ‘ode’.

Ademnood

Een ander probleem ondervonden ze tijdens het opnemen in Studio 3 van Abbey Road. Ter illustratie: in Studio 2, waar de Beatles vooral opnamen, was een trap aanwezig naar de hoger gelegen controlekamer. Ook de controlekamer van Studio 3 bevond zich een etage hoger, maar hier was geen trap. Om deze ruimte te bereiken moest je eerst door de lobby, langs de beveiliging, door een hal, door verschillende deuren om daarna in de hoofdgang uit te komen. In het boek Recording The Beatles vertelt Blunstone dat hij heen en weer rende om tijd te besparen. Echter, als hij terug was bij de microfoon om weer te zingen, was hij zo uitgeput dat hij eerst minutenlang op adem moest komen.

Time Of The Season

Wellicht is op deze wijze ‘Time Of The Season’ ontstaan, wat mij betreft het beste van The Zombies en een van de mooiste liedjes aller tijden. Een tijdloos nummer dankzij de kenmerkende uitademing ‘aaaah’ in de beat. Het was een knipoog naar het nummer ‘Summertime’ van George Gershwin dat de groep in haar beginjaren speelde. Toetsenist Argent schreef het nummer en wilde het dan ook op zijn manier op band zetten. Dat was niet naar de zin van Blunstone die de zanglijnen maar niks vond. Ze kregen ruzie, maar uiteindelijk zong Blunstone het zoals de toetsenist het wilde. Het was het laatste wat Argent voor ‘Odessey And Oracle’ schreef en daarmee eigenlijk ook het laatste echte wapenfeit van The Zombies, want de groep ging vlak na de opnames in december 1967 uit elkaar. Nog voordat het album uitkwam.

Minder strak in het pak.

Minder strak in het pak.

Toch nog een hit

‘Odessey And Oracle’ verscheen in april 1968. Het album verkocht in eerste instantie slecht en zou eigenlijk niet uitkomen in Amerika. Muzikant Al Kooper die bij Columbia Records op de A&R-afdeling werkte, wist de platenmaatschappij echter te overtuigen van de genialiteit van de plaat. ‘Time Of The Season’ kwam als eerste single uit en werd een grote hit in Amerika.

Reünies

Door het succes probeerden Argent, Atkinson en Grundy het nog een keer, maar Blunstone deed niet mee. De reünie was van korte duur, nog voor het einde van 1969 was de band weer uit elkaar. Door de jaren heen volgden er meerdere herenigingen en vandaag de dag spelen zanger Blunstone en toetsenist Argent nog steeds samen als The Zombies, maar daar word ik niet meer zo blij van. Geef mij maar de ruziënde Zombies die in 1967 al heen en weer rennend door Abbey Road ‘Time Of The Season’ opnamen.

Tags: , , , , , , , , ,

-->