Dinah Washington: What Difference A Day Makes

Ergens in Mexico, honderdachtendertig jaar nadat Mozart op, naar het schijnt, vierjarige leeftijd zijn eerste compositie maakte, schreef een even zo oud meisje genaamd María Grever (1894 – 1951) haar eerste echte lied – een heuse Christmas carol. Hoe die klonk weet niemand, maar de opwinding van het creëren moet María hebben aangespoord haar liefde voor muziek serieus te nemen en het componeren door te zetten. Ze schreef haar eerste grote ‘hit’ op achttienjarige leeftijd: ‘A Una Ola’ (‘To a Wave’), waarvan er drie miljoen exemplaren werden verkocht, en zou gedurende haar leven nog minstens achthonderd liedjes schrijven.

María Joaquina de la Portilla Torres was geboren in de Mexicaanse stad Guanajuato, leefde een tijdje in Mexico-Stad en verhuisde tijdens haar jeugd met haar ouders naar haar vaders’ geboortestad Sevilla in Spanje. Voordat ze terugging naar haar vaderland, volgde ze een muzikale opleiding in Frankrijk, waar ze onder andere les kreeg van Claude Debussy, maar na een paar jaar lessen te hebben gevolgd op haar tante’s solfègeschool in Mexico, verhuisde ze in 1916 naar New York, waar ze met haar Amerikaanse echtgenoot Leo A. Grever de rest van haar leven bleef wonen. María Grever stond uiteindelijk bekend als de eerste vrouwelijke muzikant uit Mexico die een succesvolle carrière als componist had opgebouwd.

Van de achthonderd liedjes die María schreef, was het merendeel een ‘bolero’, een genre van in langzaam tempo gespeelde en gedanste Latijns-Amerikaanse muziek. Ook nadat ze in 1920 als filmcomponist begon te werken voor Paramount Pictures en 20th Century Fox, bleef María trouw aan haar Mexicaanse afkomst. Ze schreef weelderige, romantische liedjes als ‘Besame’ (‘Kiss Me’) en ‘Jurame’ (‘Promise, Love’) in respectievelijk 1921 en 1926, waarna ze zich in 1934 toelegde op wat een van haar grootste hits zou worden: ‘Cuando Vuelva A Tu Lado’ (‘When I Return To Your Side’). Het was de Argentijnse actrice en zangeres Libertad Lamarque die ‘Cuando Vuelva A Tu Lado’ inzong, dezelfde vrouw die María Grever in 1953 zou spelen in de biopic Cuando Me Vaya (When I Leave) – twee jaar na Grevers dood.

Libertad Lamarque – CUANDO VUELVA A TU LADO (MARÍA GREVER).

Grever werkte meer dan eens met Amerikaanse tekstschrijvers zoals Irving Caesar en Raymond Leveen, die haar liedjes van het Spaans naar het Engels vertaalden om ook publiek in de Verenigde Staten te kunnen bereiken. Een van hen, Stanley Adams, bewerkte ‘Cuando Vuelva A Tu Lado’ tot de voor ons meer bekende ‘What A Diff’rence A Day Makes’ (origineel: ‘What A Diff’rence A Day Made’), uitgebracht door Dinah Washington in 1959, die er in datzelfde jaar de Grammy ‘Best Rythm & Blues Performance’ voor ontving. ‘What A Diff’rence A Day Makes’ was Washingtons eerste top tien-hit, zoals ‘Cuando Vuelva A Tu Lado’ María Grevers grote doorbraak betekende. Een jazz standard die gedurende de jaren door onder andere Chet Baker, Esther Phillips, Aretha Franklin en Sarah Vaughan werd gecoverd, maar vooral in de versie van Dinah Washington trouw bleef aan diens oorspronkelijke romantische bolero-stijl.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

-->