nummer van 19/09/2014 door

‘Tonight, Tonight’ van The Smashing Pumpkins

Die verrukkelijke nacht

The Smashing Pumpkins – Tonight, Tonight

De nacht. Iedereen zingt, schrijft, schildert, praat en droomt erover, meestal net iets romantischer dan de meeste nachten die wij in werkelijkheid meemaken. De sterren, de kou, het gedans, gelach, gesjans, de drank, de gesprekken die over harde kroeggeluiden gevoerd moeten worden, de gesprekken die fluisterend op straat gevoerd moeten worden, de voornemens voor de komende dag en verder.

Tonight, tonightEr zijn genoeg liedjes over de nachten die de auteurs ervan hebben beleefd. Misschien zijn er nog wel meer liedjes over de nachten die ze nog moeten beleven, over de anticipatie op een nacht die alle nachten moet gaan overtreffen. Het liefst de komende nacht nog, tonight. “I got a feeling that tonight’s gonna be a good night.” Vandaag hebben we er zelf weer last van; het is tenslotte vrijdag, en dus is het vanavond vrijdagnacht. Staan er sterren? Wordt er gedanst? Gedronken? De verwachting van de nacht is bezongen in alle talen, alleen in het Engels zijn er al tientallen liedjes met de simpele titel ‘Tonight’. Door Mötley CrüeNick LoweThe Big Pink, LowDanny ByrdReamonn, Seether, Ken Laszlo, door Iggy Pop en David BowieThe MoveDef Leppard, in Westside Story, door Dommin, Jay Sean, Jonas Brothers, Jessica Sanchez en Ne-Yo, Jeremy Camp, The VelvetsLuna Sea, New Kids on the Block,Sugarland, True Bliss, The Underdog Project en Westlife.

Een lofzang op de nacht die moet komen is een cliché geworden, maar wat wil je. De nacht en de anticipatie zijn beiden nu eenmaal nauwelijks te overtreffen. Of, in de woorden van Joan Armatrading: “You keep your sunny day. Just get me back to the night.” Je kunt het de artiest nauwelijks kwalijk nemen dat hij nog steeds recht probeert te doen aan het unieke nachtgevoel. Vervelender wordt het wanneer “tonight” een stopwoord wordt, een mooi klinkende toevoeging aan een refrein dat verder niets met de nacht te maken heeft. “Tonight” was voor de popartiest de hook bij uitstek, voordat Coldplay de heys en whohoho’s ontdekte en bands als Kensington en Di-Rect in haar kielzog meenam. Een aantal voorbeelden.

Vanessa Carlton – ‘A Thousand Miles’

In het refrein van Vanessa Carltons hit uit 2002:

If I could fall into the sky
Do you think time would pass me by
Cause you know I’d walk a thousand miles
If I could just see you

(pauze)

Tonight

Volgens mij stoort vooral de pauze vlak voor het stopwoordje “tonight” mij. Een spanningsopbouw die totaal geen spanning herbergt omdat iedereen weet dat dat ene woord eraan zit te komen. Zo betekenisvol mogelijk gezongen, mooie bruine ogen recht in de camera. De nacht, die verrukkelijke nacht en de grote verwachtingen ervan worden in liedjes als deze niet verafgood, maar gereduceerd tot figuranten die aan het eind van een refrein nog even op het toneel mogen verschijnen omdat ze zo lekker op het sentiment werken.

Vanessa Carlton – A Thousand Miles

Train – ‘Hey, Soul Sister’

Recenter, in 2010, bewees Train met ‘Hey, Soul Sister’ dat je gewoon een paar fijn klinkende woorden als “soul”, “radio”, “move” en natuurlijk “tonight” in een refrein kunt stoppen voor een wereldhit:

Hey soul sister
Ain’t that Mr. Mister on the radio, stereo
The way you move ain’t fair you know
Hey soul sister
I don’t want to miss a single thing you do

(pauze)

Tonight

Ja, het is die pauze. AAAAAAARGH.

Train – Hey, Soul Sister

The Smashing Pumpkins

Nee, de nacht is mooi en verdient een volledige ode. Maar hoe overtref je al die tientallen liedjes die ‘Tonight’ als titel hebben? Hoe stop je nog meer verlangen, nog meer romantiek, nog meer anticipatie in je nummer? Dubbel zoveel? Wat is er beter dan ‘Tonight’? Twee keer ‘Tonight’. Dat, in combinatie met Billy Corgans lijzige stem, de strijkers, de prachtige videoclipbeelden die zich bij het horen van de eerste maat al onwillekeurig aan je opdringen, de perfecte tekst, de stuwende marsdrums op de achtergrond (anticipatie!), maakt dat ‘Tonight, Tonight’ misschien wel het ultieme nummer over de nacht is. Niet als stopwoord, niet als figurant, maar als hoofdpersoon in een ongeremde ode aan alles wat dit deel van het etmaal zo mooi maakt. Vanavond is het weer zover. Wordt er gedanst?

Tags: , , , , , , , ,

-->