Tame Impala – Feels Like We Only Go Backwards

Sinds het internet lijkt het alsmaar gemakkelijker om artiesten te betrappen op plagiaat. Dankzij Shazam, Spotify en YouTube is praktisch alle muziek direct voorhanden, en meer dan in welk eerder decennium krijgen we als consumenten zoveel verschillende melodieën op ons afgeslingerd dat we als vanzelf veranderen in een database van tonen en ritmes. Geen muzikant komt meer weg met een gekopieerde melodie zonder dat iemand op een feestje in Amsterdam, Praag, Miami of Hong Kong euforisch roept: “Dit is gejat!” En vervolgens: “Dat ga ik op internet rondbazuinen!” Het aantal muzikale rechtszaken lijkt daarom ook evenredig te groeien met de populariteit van het internet. Het regent aanklachten. En niet alleen de kruimeldieven worden regelmatig betrapt; het blijken vooral de beroemdste popartiesten die naïef genoeg zijn om te denken dat hun stiekeme diefstal niet opgemerkt zal worden. De afgelopen maand was daarop geen uitzondering; iedere week werd er wel een bekende artiest beschuldigd van een gestolen idee, melodie of zelfs een letterlijke sample. Maar was dit altijd terecht?

Kendrick Lamar vs. Eric Reed & Willie Jones III

De zaak die deze week veel werd besproken is een regelrechte no-brainer. Jazz-muzikanten Eric Reed en Willie Jones III schreven in 2010 de funky instrumentale track ‘The Thorn’, die rapper Kendrick Lamar een jaar later samplede in zijn ‘Rigamortis’. Hij vergat de heren helaas te noemen in de album credits, een vergissing die hem waarschijnlijk 1 miljoen dollar (!) gaat kosten.

Kendrick Lamar – Rigamortis (Official Video)

WIllie Jones III – The Thorn

Jay Z, Kanye West & Frank Ocean vs. Joel McDonald

In het wonderschone ‘Made In America’ van het album Watch The Throne dat Kanye West en Jay Z in 2011 gezamenlijk maakten, is het vooral zanger Frank Ocean die de show steelt, wanneer hii zich vol overgave door een lijst Amerikaanse grootheden croont. “Sweet King Martin. Sweet brother Malcolm.” Op 28 augustus, drie jaar later, klaagt de New Yorkse muzikant Joel McDonald het drietal aan voor het stelen van zijn nummer uit 2009, met de identieke titel ‘Made In America’. Het concept is hetzelfde: McDonald werkt zich door een nog langere lijst grote Amerikanen, waaronder ook Malcolm X en Martin Luther King. De muziek, melodie, zelfs de tekst zijn echter compleet verschillend. In hoeverre is het vermeend kopiëren van alleen het concept van een liedje strafbaar? McDonald wil er achter komen en hoopt er 3 miljoen dollar rijker van te worden. Het zal de enige manier zijn waarmee hij ooit geld kan verdienen met zijn ‘Made In America’, dat in kwaliteit in ieder geval niets gemeen heeft met de uitstekende R&B-song van West, Ocean en Jay Z.

Jay-Z, Kanye West (ft. Frank Ocean) – Made In America – Watch The Throne – LYRICS

JOEL MAC MADE IN AMERICA

Tame Impala vs. Pablo Ruiz

Drie weken geleden ontstond er commotie rondom de Australische psychedelicarockers van Tame Impala, nadat de Chileense muzieksite rata.cl een YouTube-video plaatste waarin ze hun hit ‘Feels Like We Only Go Backwards’ vergeleken met een Zuid-Amerikaanse hit uit de jaren 80: ‘Océano’ van kindster Pablo Ruiz. Toen de video een absolute viral bleek, gaven de redacteuren van de site al gauw toe dat het allemaal niet te serieus bedoeld was: ze hoorden Ruiz’ klassieker uit 1989 op – jawel – een feestje en begonnen te grappen dat Tame Impala de melodie wel gestolen móest hebben.

Estudios revelan que Tame Impala le copió a Pablito Ruiz

De grap zette Pablo Ruiz echter wel aan het denken. Hii vindt beide melodieën zo erg op elkaar lijken dat hij momenteel in beraad is met zijn advocaten. “Obviously there is plagiarism.” “[Whether it was] done on purpose or not, there are seven bars that are equal to my song”, meldde de inmiddels volwassen kindster aan ESPN radio. De redacteuren van rata.cl hopen dat het niet tot een rechtszaak komt: ze zijn grote Tame Impala-fans. De band zelf kan niet geloven dat hier überhaupt over gediscussieerd wordt en ziet het hele voorval als één grote grap. Deze zaak doet je dan ook vooral afvragen: zijn we in het internettijdperk inderdaad beter geworden in het opsporen van plagiaat, of komen we door de gigantische beschikbaarheid van muziek steeds dichter bij de conclusie dat iedere serie van elkaar toevallig opvolgende noten nu eenmaal al tien keer is opgenomen?

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

-->