nummer van 05/09/2014 door

‘Mockingbird’ van Inez & Charlie Foxx

Tijdelijke winst

Mockingbird , Inez & Charlie Foxx .

Een paar jaar voordat de Carpenters doorbraken, was er een ander duo bestaande uit een broer en een zus dat de Amerikaanse hitlijsten beklom. Met één liedje, weliswaar; Inez & Charlie Foxx was een eendagsvlieg. Een erg gezellige, dat wel.

“Really laid back”

In een tv-interview in 2010 haalt de Britse zangeres Sandie Shaw (‘Long Live Love’‘Puppet On A String’) herinneringen op aan de jaren zestig en de muziek die haar destijds inspireerde. ‘Mockingbird’ van Inez & Charlie Foxx was een groot favoriet. Terwijl ze de bewuste vinylplaat uit de hoes haalt en ‘m aanslingert, vertelt ze waarom het liedje zoveel indruk op haar maakte:

I just loved the way that they sang. It was my introduction to soul and r&b and it’s the kind of music I still, well, really like. That kind of rootsy music. It really reconnects me with what I aspired to, when I was younger, and the kind of music I really wanted to sing. I really understand why I liked it so much. It is just so cool, it’s really laid back kind of, a rythm that is so easy to dance to, and I just love what she does with her voice. (…) I think at that time, we were all inspired by American music.

New York, New York

Inez (1942) en Charlie (1939-1998) kwamen uit Greensboro, North Carolina en kwamen al vroeg in aanraking met muziek. Beiden zongen in een gospelkoor voordat ze het voordeel van samenspelen inzagen. Inez, met haar krachtige stem, werd de leadzangeres en haar broer nam de achtergrondvocalen en het gitaarspel voor zijn rekening.

Nadat de twee naar New York zijn verhuisd, gebeurt er iets waar alle nog onbekende artiesten van dromen: ze lopen onverwachts producer Henry ‘Juggy Murray’ Jones van Sue Records tegen het lijf, die eerder artiesten als Don Covay en Ike en Tina Turner tekende. Inez en Charlie grijpen hun kans en vertellen hem dat ze een hit hebben geschreven. Henry geeft hen het voordeel van de twijfel en neemt hen mee naar zijn kantoor. Charlie’s gitaar mist een snaar, maar hun algehele enthousiasme werkt aanstekelijk. Hun mentaliteit – het liedje live voor hem spelend om hem te overtuigen – charmeert de producer. En lijkt Charlie ook niet een beetje op een jonge Ike?

Om en om

Maar dat zal het niet alleen zijn geweest, de bereidwilligheid van Inez en Charlie om te worden opgemerkt. ‘Mockingbird’, dat losjes was gebaseerd op de traditional ‘Hush Little Baby’ en een Bo Diddleyshuffle als basis bezat, ging er in als zoete koek. Het vraag-antwoord-liedje viel in de smaak. Misschien lag het aan het kenmerkende intro: Charlie begon met “Mock”, waarop Inez antwoordde: “Yeah”. Charlie kwam terug met “King” en Inez bleef bij “Yeah”. Charlie zong “Bird”, Inez “Yeah”, om en om, om zo een funky intro te scheppen waarop maar weinig mensen in het kantoor van de bekende producer níet konden dansen. Binnen een paar minuten regelde Murray een opnamedatum, zodat ‘Mockingbird’ vereeuwigd kon worden. Een hit kon worden. En dat werd het, een hit. Hun enige echte grote, want met ‘Ask Me’, ‘Hurt By Love’ en ‘La De Dah I Love You’ werd lang niet zoveel succes behaald. Wel werd ‘Mockingbird’ in de daaropvolgende jaren door veel artiesten gecoverd, zoals door Dusty Springfield (1964), Aretha Franklin (1965) en Carly Simon en James Taylor (1974). En dat het nummer wordt gezongen door personages uit National Lampoon’s Vacation (1983) en Dumb & Dumber (1994) zal het duo uiteindelijk genoeg royalties hebben opgeleverd om de pijn te verzachten. Geen langdurig sterrendom, wel één hit om trots op te zijn. Het lot van de eendagsvlieg.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

-->