nummer van 22/07/2014 door

‘Never Coming Home’ van Reigning Sound

Eindelijk alle ruimte voor de soul

Never Coming Home – Reigning Sound

In Daptone’s House Of Soul gebeuren al meer dan tien jaar magische dingen. Amy Winehouse’ hitalbum Back To Black werd er opgenomen en ook prachtplaten van onder meer Charles Bradley, Lee Fields en Sharon Jones werden er op band gezet. De deur van de studio lijkt toegang te geven tot vervlogen tijden, waardoor elke plaat klinkt alsof die in de hoogtijdagen van de soul is opgenomen. Ook Reigning Sound uit Memphis, Tennessee liep eerder dit jaar over de drempel van de befaamde studio en liep naar buiten met hun best klinkende plaat ooit.

Een hart van soul

Dat is natuurlijk niet alleen aan de studio te danken, want dat frontman Greg Cartwright geweldige liedjes kan schrijven wisten we al langer. Voornamelijk dankzij Oblivians, de garage rockband waarmee hij al sinds de jaren negentig furore maakt. Een groep waarmee hij vooral zijn liefde voor punk en gruizige garage etaleert, maar waarvan het vuur toch ook zeker al wel werd aangewakkerd door lichte ondertonen uit de soul.

Bij Reigning Sound, de band die hij in 2001 oprichtte, kwam die soulvolle gloed al veel beter tot zijn recht naast invloeden uit country en andere rootsmuziek. Toch bleef Cartwright ook in deze band altijd nog met een been in de garage staan, zoals vaak te horen viel aan de felle gitaren die ervoor zorgden dat de nummers altijd mooi bleven rafelen. Dat is op Reigning Sounds nieuwste plaat Shattered nog steeds wel zo, maar dan binnen een veel completer geluid. Meer uitgebalanceerd, warmer en helderder dan ooit tevoren en daardoor valt juist nog meer op wat een geweldige songschrijver Cartwright eigenlijk is.

Reigning Sound

Greg Cartwright van Reigning Sound

Gas terug

Toch zal er onder de oude fans ongetwijfeld wat gemopper te horen zijn, want de band klinkt tegelijkertijd rustiger dan ooit. En die tomeloze energie, dat was precies wat veel fans zo in de bands van Cartwright aantrok. Daarom is het nummer van de dag vandaag een van zijn meest kalme nummers, juist omdat deze nummers op Shattered de band echt naar een nieuw niveau brengen. Een nummer dat eigenlijk heel anders zou hebben geklonken, ware het niet dat Cartwright een week voordat hij aan het mixen van Shattered begon besloot dat dit nummer toch nog iets anders nodig had.

Op de website van Reigning Sounds platenlabel Merge Records vertelt hij dat hij zich realiseerde dat het nummer nog een bridge nodig had. Niet echt handig als je het hele nummer twee maanden daarvoor al hebt opgenomen. De hele band weer optrommelen voor dat ene stukje was geen optie, dus besloot Cartwright de bridge zelf op akoestische gitaar in te spelen en dat ertussen te plakken (te horen vanaf 2:20). Dat bleek in zijn eentje toch wat kaal, dus riep hij de hulp in van The Memphis Dawls die hem bijstonden met viool en cello. Dat bleek zo goed te werken dat dezelfde aanpak vervolgens werd toegepast op de rest van het nummer. Een van de beste ideeën van de hele plaat.

Tags: , , , , , , , , ,

-->