nummer van 07/06/2014 door

‘Adorn’ van Miguel

Voor als je ‘Sexual Healing’ even zat bent

Er zijn inmiddels precies zesduizendzevenhonderdenzesennegentig liedjes die klinken als ‘Blitzkrieg Bop’ van The Ramones, en de liefhebbers van het genre omarmen ze stuk voor stuk als herenigde familieleden bij All You Need Is Love. Rotterdam alleen al heeft met poppunkbands als The Apers, The Accelerators en The Ragin’ Hormones de reputatie hoog te houden van een scene waarin de bekende vaste structuur van drie akkoorden meer dan genoeg is voor een perfecte avond uit. En dan waren Joey, Dee Dee, Johnny en Tommy Ramone zelf ook lang niet de eersten die paar akkoorden op zo’n effectieve wijze wisten in te zetten dat lichamen in louche New Yorkse tenten er spontaan van begonnen te zweten, duwen en trekken.

Of dan de blues, nog een veel ouder genre waarin je de achtergrondtrack van het ene nummer moeiteloos over de andere kunt leggen. Zelfs de zang maakt niet altijd het verschil, maar de pijn van goede blues, die is altijd authentiek en geeft het bestaansrecht. Ookal hebben we diezelfde akkoorden, die riffs en die licks op de gitaar al honderd keer langs horen komen.

Dit is de waarheid over muziek. Een verhaal dat ik mezelf altijd probeer voor te houden wanneer ik met opgetrokken rechterwenkbrauw een liedje aanhoor dat zo’n overduidelijke ripoff is dat ik geneigd ben de artiest na een half couplet al niet meer serieus te nemen en snel door te zappen. Even tot tien tellen en je bedenken: er zijn zesduizendzevenhonderdenzesennegentig liedjes die klinken als ‘Blitzkrieg Bop’ van The Ramones, maar er zijn maar twee liedjes die klinken als ‘Sexual Healing’ van Marvin Gaye, en één daarvan is ‘Sexual Healing’ zelf.

Miguel - AdornHet moest eruit. Ach, dat moet het bij iedereen; probeer maar eens een recensie van Miguels ‘Adorn’ te zoeken zonder dat Gayes iconische seks-anthem erbij wordt gesleept. De akkoorden, de zwoele synthesizers, het ritme, het thema; de gelijkenis is zo groot dat remixers over de hele wereld in de afgelopen twee jaar hun best deden om de meest sexy mashup van de twee R&B-knallers te maken. DJPaulyP, zomaar een soundcloud-gebruiker, maakte een mix die zo lekker is dat de schijn van plagiaat des te pijnlijker wordt. Alsof de nummers niet in 1982 en 2012 zijn opgenomen, maar Miguel ergens in een studio een wormgat heeft ontdekt waardoor twee afzonderlijke momenten die elders in de wereld precies dertig jaar van elkaar verwijderd zijn, zich ineens tegelijkertijd afspelen en hij zodoende samen met Marvin Gaye de meest geile R&B-glijer van de vierde dimensie op kon nemen.

Alle gelijkenissen ten spijt; zoals bij de blues zijn het vooral de verschillen tussen de tracks waaraan ze hun bestaansrecht ontlenen. Het onderscheid tussen ‘Sexual Healing’ en ‘Adorn’ is een interessante, het is er een van dertig jaar aan vrouwenemancipatie (met een klein dipje in de jaren 90 van bitches n’ bling die de luisteraar inmiddels gelukkig meer dan zat is).

marvin-gayeDe hitsige Gaye port zijn slapende vrouw in haar zij en spoort haar op bijna kleuterachtige manier aan om wakker te worden en wel onmiddellijk de liefde met hem te bedrijven. Wake up, wake up, wake up, wake up, drammend als een vijfjarige die per se een ijsje wil: mama mama mama mama toe nou, Marvin wil seheeeeeks. In de rest van de tekst is hij niet minder standvastig, maar verwoordt hij de uiterste noodzaak van acute bevrediging met poëtischere zinnen als “Baby, I’m hot just like an oven – I need some lovin'” en “You’re my medicine, open up and let me in.” Nu heeft het beeld van een dominante man die met zijn vuist op het nachtkastje slaat en zijn eisen kenbaar maakt natuurlijk iets woest aantrekkelijks, en zal ik de laatste zijn om te beweren dat we niet af en toe flink de Tarzan uit moeten hangen voor onze bedpartners, maar het tafereel wordt al snel schandelijk egoïstisch als het zich avond na avond voltrekt.

MiguelDaarom is het zo fijn dat er met ‘Adorn’ nu een R&B track is die oppervlakkig gezien inwisselbaar is met ‘Sexual Healing’, maar inhoudelijk geen grotere tegenpool had kunnen zijn. “Let my love adorn you” – laat mijn liefde je decoreren als het mooiste sieraad. De goeiige Miguel heeft alles voor zijn meisje over, met de toewijding en het geduld dat we eerder vooral in omgekeerde vorm kenden van zangeressen als Sade en Diana Ross. “Let it dress you down. You know that I adore you.”

Nu gaat Miguels adoratie op de lange duur natuurlijk ook vervelen. Misschien is het daarom nog het meest raadzaam om het aanhankelijke puppy-effect te vermijden en tijdens de liefdesdaad ‘Adorn’ en ‘Sexual Healing’ in gelijke porties af te wisselen. Om beurten beestachtig dominant en aandoenlijk onderworpen, maar altijd met dezelfde hopeloos zwoele achtergrondtrack. Laat in de comments even weten of het bevalt.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

-->