nummer van 10/05/2014 door

‘World Of Strange Design’ van Rosanne Cash

Als Jezus uit Mississippi kwam

Ga er maar aan staan: als dochter van één van de meest invloedrijke country-artiesten een muzikale carrière in hetzelfde genre najagen. Toch was dat het enige leven dat denkbaar was voor Rosanne Cash, die op 24 mei 1955 werd geboren als de oudste dochter van Johnny Cash en zijn eerste vrouw Vivian Liberto. Cash nam zijn eerste platen op toen Rosanne geboren werd en ondanks dat haar ouders al snel scheidden bleef ze het muzikale pad van haar vader volgen. Zo ging ze na de middelbare school met de show van haar vader mee op pad. Aanvankelijk als garderobehulpje, maar gaandeweg werkte ze zich op tot achtergrondzangeres en mocht ze uiteindelijk zelfs enkele stukken solo zingen.

Een omweg via Duitsland

Haar eigen loopbaan als zangeres begon toen ze in 1978 een demo opnam met Rodney Crowell, die op dat moment vooral veel samenwerkte met Emmylou Harris. Het leverde haar een platendeal op bij het Duitse Ariola Records, waarna haar debuutplaat uiteindelijk ook alleen in Duitsland verscheen. Wat Cash betreft geen ramp, want ze was eigenlijk niet zo gelukkig met de plaat. Blijkbaar was de plaat niet zo slecht als ze zelf dacht, want het Amerikaanse Columbia Records vond de nummers interessant genoeg om haar een aanbod te doen. Op dat label bracht ze dan ook haar tweede plaat uit, Right Or Wrong, die haar uiteindelijk drie hits opleverde. Ze werkte op de plaat opnieuw samen met Crowell, met wie ze ondertussen ook getrouwd was.

Rosanne Cash (2e van rechts) met haar vader Johnny, stiefmoeder June en neefje Joseph.

Rosanne Cash (2e van rechts) met haar vader Johnny, stiefmoeder June en neefje Joseph (2001)

Waar de jaren tachtig voor Rosanne Cash vooral in het teken stonden van succes, begonnen de jaren negentig een stuk donkerder. Haar huwelijk met Crowell begon de eerste barstjes te vertonen, wat op sommige van haar platen al subtiel tussen de regels door op te merken viel. Het leidde in 1990 tot haar meest persoonlijk plaat Interiors, waarop ze haar pessimistische kijk op relaties duidelijk liet horen. Het album werd een succes, maar haar relatie met Crowell liep alsnog uit op een scheiding. In de jaren die volgden ging haar aandacht niet alleen meer uit naar het maken van muziek maar schreef ze ook kinderboeken en columns.

Terug naar de basis

Begin dit jaar verscheen The River & The Thread, een album dat ze samen met haar huidige man John Leventhal opnam. Waar ze vroeger haar best deed om uit de schaduw van haar vader te treden, is dit juist een plaat waarop ze de herinneringen aan vroeger volop omarmt. Iets dat ze de laatste jaren overigens al vaker doet, zoals op het in 2009 verschenen The List, een plaat die ze baseerde op een lijst van honderd essentiële countrynummers die haar vader haar gaf toen ze 18 was.

De inspiratie voor The River & The Thread kwam vooral toen ze opnieuw door het zuiden van de VS ging reizen om geld in te zamelen om het ouderlijk huis van haar vader in Dyess, Arkansas te restaureren. Het bracht haar weer in Muscle Shoals, bij het graf van Robert Johnson, de plek waar Emmett Till werd vermoord en andere plekken die een belangrijke rol speelden in de geschiedenis van het zuidelijk Amerika.

Hoewel het meeste materiaal op de plaat binnen een relatief korte tijd werd geschreven, lag ‘World Of Strange Design’ al langer op de plank. Het refrein althans, want dat ze schreef ze zo’n vier jaar geleden al. Er was echter tot nu toe geen plek in haar muziek voor een Jezus die uit Mississppi kwam, op The River & The Thread bleek het juist perfect te passen.

Tags: , , , , , , ,

-->