nummer van 11/03/2014 door

‘Give Me’ van The Child Of Lov

Soms gaat de zon te snel onder

The Child of Lov – "Give Me" (Official Music Video)

Ik had dit stuk natuurlijk al veel eerder kunnen schrijven. In mei vorig jaar bijvoorbeeld, toen die geweldige debuutplaat uitkwam. Maar eigenlijk wist ik toen niet meer over The Child Of Lov te vertellen dan dat ik de muziek gaaf vond. Een paar flarden van wat later een bizar verhaal zou blijken had ik al wel opgevangen, maar het voelde alsof ik daar ook alleen maar een halve waarheid mee zou vertellen. Of ik had het na 10 december 2013 kunnen schrijven, toen Martijn Teerlinck (zijn echte naam) overleed, maar ergens vond ik dat ook niet helemaal een eerlijke aanleiding. Het juiste moment diende zich gister uiteindelijk vanzelf weer aan, toen ik in de eerste echte lentezon van dit jaar weer net zo buiten naar zijn muziek zat te luisteren als ik de hele vorige zomer deed.

Want dat is wat die ene plaat die The Child Of Lov voor mij vooral is; perfecte zomermuziek. En dat is meer dan alleen maar muziek waarbij je prima een biertje in de zon kunt drinken. Het is de lome groove die de perfecte begeleiding is terwijl je rustig opstaat en door de vroege ochtendzon zin krijgt in een nieuwe dag. Het is dat extra beetje energie dat je voelt als je voor het eerst weer zonder jas buiten loopt, maar ook de subtiele overgang tussen dag en nacht als voor je de zon ondergaat terwijl het achter je al donker is. Verfrissend en vervreemdend tegelijk, waarbij eigenlijk geen moment hetzelfde is. Als een perfect geregisseerde film, waarbij je je afvraagt of dat ook geldt voor zijn muzikale carrière en persoonlijke leven.

In goed gezelschap

Want de manier waarop de ster van The Child Of Lov rees zal voor veel muziekmarketeers een natte droom zijn geweest. Hij leek vanuit het niets te komen, maar had de eerste keer dat hij voor het voetlicht trad al wel gelijk muzikale grootheden aan zijn zijde. Er werd op muziekblogs al druk over hem gespeculeerd nog voordat er een eerste single was. Hij werkte samen met artiesten als MF Doom, Damon Albarn en Thundercat en er gingen al snel de wildste verhalen rond over wie er achter het pseudoniem zat. Andre 3000 van Outkast werd genoemd, maar het zou evengoed een compleet onbekende kunnen zijn. Op 26 november 2012 kwam zijn eerste single ‘Heal’ uit. Dat catchy baslijntje dat je hoort? Geschreven door Damon Albarn.

The Child Of Lov

In januari van 2013 verscheen zijn tweede single ‘Give Me’ en NME nomineerde hem voor de Radar Award, een prijs voor de beste nieuwkomer. Die won hij eind februari, waarna Teerlinck tijdens de ceremonie ook voor het eerst in het openbaar verscheen. Met een kort “Thank you very much” nam hij de award in ontvangst en waren we eigenlijk nog niks wijzer. In mei verscheen zijn titelloze debuutalbum en bleek de buzz gerechtvaardigd. Hij kwam met een plaat waarop funk, hip hop en soul op een rauwe en verleidelijke manier aan elkaar werden gesmeed, waarbij invloeden van Prince en James Brown te horen waren, maar ook de hand van Damon Albarn – in wiens studio hij de plaat opnam – onmiskenbaar aanwezig was.

Torenhoge eisen

De ene na de andere lovende recensie volgde, waarna het wachten was op een eerste optreden. Dat Teerlinck, die zich tegenover de pers bleef voorstellen als Cole Williams, niet aan half werk deed bleek al uit zijn album maar ook over optreden had hij ambitieuze ideeën. Die eerste show zou dan ook niet plaats gaan vinden in een hippe club of gerenommeerd poppodium maar op het prestigieuze Glastonbury. De plannen van Teerlinck bleken echter te groot voor de financiële werkelijkheid waar zijn platenlabel in leefde. Men wilde niet de investeringen doen die nodig waren om de show te kunnen doen zoals Teerlinck wilde en om die reden besloot hij van het optreden af te zien.

The Child Of Lov album coverHetzelfde gebeurde met optredens op Best Kept Secret en State-X New Forms. Voor dat laatste festival werd er zelfs maandenlang gerepeteerd en geauditeerd, maar moest het optreden om gezondheidsredenen alsnog worden afgeblazen, al was dat op dat moment nog niet de officiële verklaring. Hij verscheen nog wel op de 3voor12 Awards, waar hij genomineerd was in de categorie Beste Album. Niet om op te treden, maar om onder begeleiding van bodyguards plaats te nemen op het voor hem gereserveerde balkon.

Een plotseling slotakkoord

Op 13 december 2013 kwam het nieuws naar buiten dat Teerlinck drie dagen daarvoor was overleden. Dankzij het door hem zelf geschapen mysterie rondom zijn persoonlijkheid was daar gelijk volop twijfel over, want zou het niet de perfecte verdwijntruc zijn om vervolgens weer onder een andere naam iets nieuws op te bouwen? Uit zijn persoonlijke omgeving kwam echter al snel de bevestiging dat het treurige nieuws wel degelijk klopte. Teerlinck kampte zijn hele leven al met een broze gezondheid en de complicaties na een operatie werden hem op 26-jarige leeftijd fataal.

Die ene debuutplaat is overigens niet het laatste dat je van The Child Of Lov kunt horen. Hij werkte ook nog mee aan Neneh Cherry’s Blank Project, die op 25 februari jongstleden verscheen. Hij schreef met haar een drietal nummers, waaronder het hieronder te beluisteren ‘422’.

neneh cherry – 422

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

-->