nummer van 05/03/2014 door

‘La nuit je mens’ van Alain Bashung

De Franse rock van Bashung

ALAIN BASHUNG – LA NUIT JE MENS

Gaby ! Oh, Gaby ! J’ peux pas dormir, j’ fais que des conneries.

Gaby! Oh, Gaby! Ik kan niet slapen, ik kloot maar wat aan.[1]

Zo begint het in 1980 voor Alain Bashung, na een carrière van veertien jaar zonder succes. De single ‘Gaby oh Gaby’ gaat meer dan een miljoen keer over de toonbank en het Franse publiek stelt Alain de vraag: blijf je dat leren jack dragen en komische 80s pop maken? Twee jaar later antwoordt Bashung in ‘J’croise aux hybrides’:

J’dédie cette angoisse à un chanteur disparu, mort de soif dans le désert de « Gaby ». Respectez une minute de silence, faites comme si j’étais pas arrivé…

Ik draag deze angst op aan een verdwenen zanger, van de dorst gestorven in de woestijn van ‘Gaby’. Respecteer deze minuut van stilte, doe alsof ik er niet was geweest...

Bashung gelooft in Franse rock en wil ook de melancholische en eenzame momenten van het leven kunnen romantiseren. Boze tongen noemen hem met zijn nieuwe donkere geluid de “Johnny Halliday new wave”. Een paar jaar later, met Fantasie Militaire (1998), haalt Bashung eindelijk zijn gelijk.

Fantaisie Militaire was het tiende album van Bashung. Hij omringde zich in het creatieproces met een aantal gerespecteerde Franse muzikanten en haalde ook Adrian Utley, gitarist van Portishead, aan boord. Van bluesy rock tot triphop, het album bleef somber, maar werd volledig omarmd door het Franse publiek, in het bijzonder de single ‘La nuit je mens’ (’s nachts lieg ik). Bashung had de rock gemaakt die hij wilde, zonder in de smaak te hoeven vallen met gekke geluidseffecten en zonder af te stappen van zijn doel door-en-door Frans te blijven. Geheel trouw aan die Franse traditie deden de vioolorkestraties op Fantaisie Militaire vermoeden dat Bashung graag een avondje met je naar een Franse klassieker als Gainsbourgs Melody Nelson had geluisterd.  Fantasie Militaire won in 1990 maar liefst drie prijzen tijdens de Victoires de le Musique (de Franse Grammys) en het is niet ondenkbaar dat het album Bashung later hielp aan een onderscheiding in de nationale orde van het Legioen van Eer. In de verte klonk ‘Gaby’ nog, maar aankloten was het allang niet meer.

  1. [1]‘Gaby’ is niet een ode aan meisjes die, zoals ik, Gaby heten. ‘Gaby’ is niet eens een meisje. De precieze betekenis van het nummer is niet helemaal duidelijk, maar het gaat waarschijnlijk over een macho studio-eigenaar waar Bashung ooit bij opnam en/of minderheden die verbannen worden naar de rand van de samenleving. Als er een midden te vinden is tussen die twee verhalen, zal de waarheid daar ergens liggen.

Tags: , , , ,

-->