nummer van 13/01/2014 door

‘Amen, Brother’ van The Winstons

Een loop in je muzikale onderbewustzijn

The Winstons – Amen Brother

Sommigen noemen het de belangrijkste loop uit de muziekgeschiedenis. Er wordt gezegd dat het deel uitmaakt van het collectieve muzikale onderbewustzijn. Het zou het meeste gesamplede stukje drums aller tijden zijn. Drie boute stellingen die geen van allen werden bewezen, maar desalniettemin aantonen dat de zes seconden die drummer G.C. Coleman in 1969 inspeelde de loop van de muziekgeschiedenis sterk beïnvloed hebben.[1]

The Winstons, wie kent ze niet? De meeste mensen, denk ik. En ook het B-kantje ‘Amen Brother’ (‘Color Him Father’ stond op de A-kant) doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Het was al bij al maar een dertien-in-een-dozijn-band hoor, die Winstons. Buiten dit singletje, dat weliswaar meer dan een miljoen keer over de toonbank ging, heeft de band niets noemenswaardig uitgebracht. Een one hit wonder. Een zes seconden wonder.

250px-The_WinstonsVoor de duidelijkheid, die verkoopcijfers zijn lang niet helemaal toe te schrijven aan het B-kantje. Met ‘Color Him Father’ won de band in 1970 een Grammy Award. The Winstons bestond toen al niet meer en de band zou snel vergeten worden. Niemand lag meer wakker van ‘Color Him Father’ en al helemaal niet van ‘Amen, Brother’, een in allerijl opgenomen instrumentale cover van The Impressions. De ontwikkeling van de sampler midden jaren tachtig bracht hier verandering in.

De sampler zorgde ervoor dat fragmenten muziek opgenomen en gemakkelijk herhaald konden worden.[2] De intrede van de sampler opende de deuren van de geschiedenis. Oude klassiekers konden gerecycleerd en in nieuwe vorm hergebruikt worden. De lp-serie Ultimate Breaks and Beats, samengesteld door ene Breakbeat Lenny, een voormalige medewerker van een platenzaak, verzamelde de belangrijkste klassiekers die de samplepioniers gebruikten. De Amen Break (zoals we dit stukje drums nu kennen) ontbrak hier dus niet op.

Lenny liet voor zijn verzamelaar de snelle drumbreak vertragen, op maat gesneden voor het vrij trage ritme van rap. De vier maten uit het nummer van The Winstons zijn onnoemelijk veel gesampled door rapartiesten, waaronder N.W.A., Snow, 2 Live Crew en vele, vele anderen. Maar de Amen Break is vooral belangrijk gebleken voor de ontwikkeling van andere genres.

Het hoge aantal beats per minuut van het hectische drumstukje bleken uitermate geschikt te zijn voor snelle elektronische muziek.[3] Jungle, breakbeat en drum and bass, ze zijn allemaal meer schatplichtig aan The Winstons dan dat rap dat is. De allergrootsten in deze hoek hebben gebruikt gemaakt van de Amen Break. Aphex Twin, The Prodigy, Squarepusher en Atari Teenage Riot teerden allemaal op die zes seconden die de koers van de muziekgeschiedenis mee bepaald hebben.

Atari Teenage Riot & Slayer – No Remorse (I Wanna Die)

En denk je dat je dit alsnog nooit gehoord hebt omdat bovenstaande bands je niet boeien? De Amen Break wordt ook vaak in reclames gebruikt en zit ook in de theme songs van Powerpuff Girls en Futurama, dus wie weet zit dat verdomde drumstukje toch in je muzikale onderbewustzijn.

Futurama Theme Song

  1. [1]Dat vind het blad The Economist ook. http://www.economist.com/node/21541707
  2. [2]Voor die tijd werd dus ook rap live ingespeeld, zoals hier al eerder verteld werd.
  3. [3]Iets waar ik weinig over weet en dus niet over zal uitweiden.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

-->