nummer van 18/12/2013 door

‘Tchador woman’ van Babx

OOk klassiekers moeten soms plaats maken

Babx – Tchador Woman (Manal's Songe)

“Hoe goed en verrassend nieuwe muziek ook kan zijn, op de moeilijke en ook de beste momenten ga ik toch altijd weer terug naar de klassiekers.” Dat zei de Franse jongen tegen me op het feestje vorige week. In zijn geval waren dat The Rolling StonesThe Beatles, Hendrix – alle helden die hij als jongen thuis dankzij zijn ouders had gehoord. Ik was het eigenlijk wel met hem eens. En er lijkt in deze uitspraak zelfs een kern van waarheid te zitten.

Tijdens het Tilburgse festival Incubate eerder dit jaar boog een panel deskundigen zich over de vraag waarom we nog steeds vaker Jimi Hendrix op de voorkant van bladen zetten dan nieuwe artiesten. Waren er niet genoeg goede moderne acts die een plek op de covers verdienden? Uit de zaal kwam toen een banale maar niet geheel onterechte reactie: was het niet gewoon zo dat er na de 60s en 70s nooit meer een vruchtbaarder muzikaal decennium was geweest? Daar zei hij wat. Maar was het dan zo moeilijk voor nieuwe muziek om de classic status te bereiken?

In Frankrijk wordt nieuwe muziek een stukje op gang geholpen dankzij het quotum dat nieuwe (Franse) artiesten ondersteunt; 40% van de muziek op de Franse radio moet Frans zijn, en de helft daarvan afkomstig van nieuw talent. Buiten het feit dat het preserveren van Franse songs ervoor zorgt dat Fransen nog steeds geen ‘h’ uit kunnen spreken zonder daar een beetje bij over te geven, krijgt nieuwe muziek van eigen bodem op deze manier een eerlijke kans mee te doen. Hoeveel getalenteerde en gemotiveerde Nederlandse bands hebben al niet af moeten haken omdat Nederlandse radio’s ze negeerden? Klassiekers moeten in de speellijst, bien sûr, maar een beetje vers bloed heeft nooit iemand kwaad gedaan.

De Franse publieke omroep, Radio France, laat iedere dag horen hoe goed klassiekers en nieuwe muziek samengaan. Gisteren nog, tijdens de viering van het 50-jarig bestaan van de Maison de la Radio (thuishonk van de omroep in het 16e arrondissement), wees niemand minder dan de Franse president François Hollande op hoe Radio France bijdraagt aan het collectief geheugen van Frankrijk. Sterker nog, “Radio France, c’est la liberté”, zei Hollande. Deel uit mogen maken van het collectief geheugen van Frankrijk als jonge muzikant, dat moet best goed voelen.

Zo’n artiest is Babx, een 32-jarige Franse zanger met inmiddels drie albums op zijn naam. Radio France draaide een half jaar geleden een maand lang alle nummers van zijn laatste plaat Drones Personnels om zijn harde werk te belonen. Tussen alle klassiekers door, van Leonard Cohen tot Bach, kregen Babx’ melancholische popliedjes een plek op de radio.

Ik weet dat, van alle nummers die ik de afgelopen jaren heb gehoord, het ‘Try a little tenderness’ van Otis Redding is die op alle belangrijke momenten in mijn leven aanwezig zal zijn, en ik was nog niet eens geboren toen dat uitkwam. Nog nooit heb ik een liedje gehoord dat beter naar een hoogtepunt toewerkt als Otis’ studioversie uit 1966 en het feit dat het liedje nu al zolang meegaat, zegt me dat het voorlopig nog zo zal blijven. Maar toen ik de stem van David Babin, Babx, voor het eerst op de radio hoorde, ging de volumeknop ook een stukje verder open. Niet omdat het een instant klassieker was, maar omdat ik even niets anders wilde doen dan horen hoe dit afliep, een eigenschap waar een klassieker in ieder geval niet zonder kan.

Luister hieronder naar hoe Babx zelf een van de klassiekers eert.

Suzanne aux yeux noirs – Babx

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

-->