nummer van 08/12/2013 door Irina Mak

‘Suds & Soda’ van dEUS

Een viool als alarm

Gastblogger Irina Mak is half Vlaams, half Nederlands en heeft daarom altijd interesse in Belgische bands. Ze houdt ook van: Queens of the Stone Age, Arctic Monkeys en Franz Ferdinand en zingt graag onder de douche (‘Just dropped in to see what condition my condition was in’ uit The Big Lebowski). Osdorp Posse en hip hop zijn oude liefdes; Queen en Phoenix guilty pleasures. Vandaag echter een ode aan de Belgen. 

dEUS – Suds & Soda (from Worst Case Scenario)

Een snerpende, ontregelende viool zet meteen de toon in ‘Suds & Soda’ van dEUS. Hij tiert en krast en doet je opveren. Een sirene, zo omschreef dEUS-zanger Tom Barman hem ooit op zijn mooist in de Alphatent op Lowlands. “Vanavond komen de sirenes niet uit een storm, maar uit een viool!”, riep hij geëmotioneerd en droeg de show op aan de slachtoffers van Pukkelpop en hun families. Het was 19 augustus 2011 en de dag ervoor loeiden de ambulancesirenes op het Pukkelpopfestival. Een apocalyptische storm was over het terrein geraasd, alles losrukkend wat op zijn pad kwam. Mensen moesten vluchten voor omvallende lichtmasten, scheurende tenten en knakkende bomen. Vijf festivalbezoekers kwamen om het leven.

Springen in het jeugdhonk

‘Suds & Soda’ was altijd al een perfect nummer om je razernij en onmacht op uit te schreeuwen. Een soort Belgische variant van ‘Smells Like Teen Spirit’, die je het best springend in een moshpit in één of ander jeugdhonk of scoutinggebouw beleeft. Absurd, alternatief, anti-autoritair. In België was het een instant klassieker, volgens de luisteraars van Studio Brussel zelfs nog steeds het ‘Beste Belgische nummer ooit’. De brutale zinnetjes spraken jongeren en grunge-liefhebbers onmiddelijk aan.

Get off, get up, you son of pop
(…)
And can I get, yeah what I ordered?

Grote stukken tekst lijkt Tom Barman door een megafoon te declameren en dwars door bijna alle coupletten brult Stef Kamil Carlens steeds het bevrijdende woord “Friday!”. Een frantic Hammond-achtig orgeltje vormt de brug en voor het ultieme groepsgevoel een stukje samenzang:

There’s always something in the air
but sometimes,
suds & soda mix OK with beer
Can I
Can I break your sentiment?

Met de single ‘Suds & Soda’ van hun debuutalbum Worst Case Scenario vestigt dEUS in 1994 meteen zijn naam in binnen- en buitenland als kwalitatief sterke, originele rockband. Als Beavis en Butthead op MTV een ode aan je brengen in een filmpje, weet je dat je het gemaakt hebt.

Beavis & Butthead / Deus – Suds & Soda

Rockgod

Het blad Humo schrijft in een recensie dat ‘Suds & Soda’ “een spectaculaire single is, die het uiterste van je oren vergt […] Het is verdorie lang geleden dat je opkeek van een song, van die hoogdringendheid, dat vuur, die hoogspanning, die nauwe schoentjes. Van een groep die klinkt alsof ze aan een veel te korte worgketting staat te spelen, van een zanger die hijgt en blaft, van strakke, alerte drums, een alarmviool, een grollende gitaar.”

In het kielzog van dEUS’ succes breken meer alternatieve Belgische acts door: K’s Choice, Soulwax, Hooverphonic, Vive La Fête, Absynthe Minded, Zita Swoon, Millionaire en recenter: Balthazar. Tom Barman krijgt een heldenstatus als rockgod en cultureel icoon. Ook andere oude en nieuwe dEUS-leden boeken succes. Behalve Tom Barman zit er anno 2013 nog één bandlid van het eerste uur in de groep. Wie? Klaas Janszoons, die van de viool uit ‘Suds & Soda’.

Tags: , , , , ,

-->