nummer van 05/11/2013 door

‘Come To Me’ van Lily & Madeleine

Als Fleet Foxes twee zusjes had…

Lily & Madeleine – Come To Me (Official Video)

Sinds een week wordt de lucht hier in huis regelmatig opgefrist door de stemmen van twee zusjes uit Indianapolis. Zestien en achttien zijn ze pas, maar de kristalheldere samenzang van Lily en Madeleine Jurkiewicz doet vermoeden dat je luistert naar twee vrouwen die ergens in de jaren zeventig op het toppunt van hun kunnen zijn. Folkliedjes die in al hun eenvoud verder worden verfraaid door de meest subtiele en goed uitgedachte arrangementen, zoals je tegenwoordig niet al te vaak hoort. Daarbij blijft er alle ruimte voor het melancholische en soms loodzware gevoel dat de meisjes in hun nummers weten te verwerken.

Hype of hoop?

De manier waarop Lily & Madeleine voorzichtig steeds verder richting de internationale spotlight schuiven is daarentegen weer helemaal van deze tijd. Ter voorbereiding op een nog op te nemen ep maakten de zusjes samen met wat vrienden een video van het nummer ‘In The Middle’. Hun buurman gooide het resultaat op Reddit, waarna het hard ging: binnen de kortste keren was de clip al zo’n 250.000 keer bekeken. Het resultaat was dat de eerste twee concerten die ze vlak daarna gaven, compleet uitverkocht waren.

Dat plotselinge succes is natuurlijk mooi, maar zegt nog weinig over hoe rooskleurig de toekomst zal zijn. Hun pas verschenen debuutalbum laat daar al heel wat minder twijfel over bestaan. Het gevaar van te snel willen inspelen op al die aandacht had gemakkelijk kunnen leiden tot een middelmatige haastplaat met slechts een paar mooie momenten. Daar is echter niks van te horen op het titelloze debuut, dat juist een indrukwekkende rust uitstraalt. Wellicht dat het tekenen op Suf Jan Stevens label Asthmatic Kitty in dat opzicht een allesbepalende keuze is geweest. En de achtergrond als yogaleraar die producer Paul Mahern (Afghan Wigs, John Mellencamp, Iggy Pop) heeft zou natuurlijk ook mee kunnen spelen.

Lily Madeleine

Maar ondanks alle goede begeleiding is het natuurlijk vooral de manier waarop de stemmen van de twee zusjes samenklinken wat de plaat zo magisch maakt. Naar eigen zeggen denken ze weinig na over de manier ze hun zanglijnen zo naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten. Al vanaf kleins af aan zingen ze samen en omdat er in huize Jurkiewicz veel Simon & Garfunkel werd gedraaid, ontlook de liefde voor fraaie harmonieën al vroeg. Dat leidde tot een manier van zingen waarbij de één de ander zo goed aanvoelt dat elke harmonie als vanzelf ontstaat.

Huiswerk

Dat geldt overigens niet direct voor het maken van de plaat. Ondanks dat ze hun stemmen samen prachtig konden laten klinken, hadden de meisjes nauwelijks ervaring in het schrijven van muziek of optreden toen Mahern hun ouders benaderde voor een plaat. Tijd voor huiswerk dus, waarbij er elke dag een nieuw liedje geschreven moest worden. Dat leverde een aantal interessante geraamtes op, die ze vervolgens met de eveneens uit Indianapolis afkomstige Kenny Childers verder van het nodige vlees op de botten voorzagen.

Lily Madeleine artworkDe uitkomst is een plaat met twaalf betoverende folkliedjes, waarvan het nummer van vandaag veruit het meest toegankelijk is. Een mooie binnenkomer die doet denken aan Fleet Foxes en Alela Diane en je vervolgens makkelijker  kennis laat maken met de wat meer ingetogen momenten op de plaat. Uiteindelijk zijn die misschien nog wel meer de moeite waard, want juist de rustigere nummers als ‘Devil We Know’ en ‘Disappearing Heart’ blijven met elke luisterbeurt alleen maar meer verbazen.

Tags: , , , , , , , , , ,

-->