nummer van 05/10/2013 door

‘Everybody’s Got To Learn Sometime’ door Beck

eighties pop in een nieuw jasje

Everybody's gotta learn sometime by Beck [HD 1080p with subtitles ITA & EN]

“In a moment, my guests are these fellow’s.” Radio-dj Mark Seaman laat in zijn Afternoon Show van 19 juni 2006 op BBC Wiltshire de nieuwe single van The Korgis horen: ‘Something About The Beatles’. Dat is alleen maar bijzonder als je weet dat de Britse popband, die vooral bekend was in de jaren 80, maar liefst dertien jaar eerder voor het laatst een single uitbracht. Nadat het nummer is gedraaid, gaat Seaman in gesprek met de heren van The Korgis: Andy Davis, John Baker en James Warren. De terugkeer van de band wordt direct besproken, maar al gauw gaat het over de beginjaren van de groep en de werkwijze bij het schrijven van nummers. Dat leidt tot een akoestische versie van het met harmonieën doordrenkte ‘If I Had You’ uit 1979, dat niets lijkt af te doen aan het origineel dat de band meer dan dertig jaar geleden een hit opleverde. Maar hun grootste hit moet dan nog worden genoemd; vlak voor het einde van het interview wordt de band gevraagd nog een nummer akoestisch te spelen. Een oudje dan maar? ‘Everybody’s Got To Learn Sometime’ wordt ingezet en toont zich een tijdloze favoriet.

The Korgis – everybody's got to learn sometime

De originele versie uit 1980 stond op het tweede album van de band, Dumb Waiters, en kwam hoog in de hitlijsten te staan. Terecht, want dit is zo’n jaren 80-liedje dat de muzikale kracht van het decennium bij uitstek vertegenwoordigde. En dan heb ik het niet over de uiterlijke gelijkenis van de zanger met Bill Gates, of de willekeurige panfluit die je hoort tijdens de coupletten, maar over de onderkoelde manier waarop veel van dit soort ballads in die tijd werden uitgevoerd. Klinisch haast, gestript van overdadig sentiment. Maar met net genoeg dynamiek om de aandacht vast te houden. Het weinige dat overblijft en daarom ook bij vlagen wat dikker wordt aangezet, is de reverb, het alom aanwezige keyboard, en waar het zang betreft; minimale vibratie (Sade was niet voor niets ook heel populair in de jaren 80).

The KorgisVergelijk The Korgis, ofwel James Warrens zangwijze, eens met hoe Tears For Fears-zanger Curt Smith hitsingle ‘Mad World’ in 1982 benaderde. Even kil als doordringend. Even a-sentimenteel als bedachtzaam. Beide bands onderschatten hun luisteraar geen moment, laten tekst en melodie voor zichzelf spreken, waarmee een afstand wordt gecreëerd die ruimte biedt voor je eigen gevoel. Het tegenovergestelde kan van Gary Jules’ cover van ‘Mad World’ (2003) worden gezegd; hij maakte een uitgeklede, iets te dramatische versie (met vibratie), die vrijwel iedereen destijds ‘mooi’ vond – alsof we niet wisten dat ‘Mad World’ van zichzelf al een mooi liedje was. Alsof door Jules’ versie ineens het beste van ‘Mad World’ naar boven was gebracht. Nee, dus.

Regisseur Michel Gondry is het duidelijk niet met me eens, aangezien hij in de ban raakte van uitgeklede 80s pop toen hij de videoclip van ‘Mad World’ regisseerde. Het nummer was het hoogtepunt op de soundtrack van de roemruchte speelfilm Donnie Darko (2001), maar het werd pas een grote hit toen de Gondry-video uitkwam. Waar een regisseur als Quentin Tarantino veelal obscure soul in zijn films tot leven wekt, geeft Gondry sindsdien de voorkeur aan eighties pop. Niet in zijn pure, originele vorm – dat zou niet passen bij de moderniteit van zijn werk – maar als het even kan wél bewerkt door een hedendaagse artiest, uitgekleed en met voldoende emotie ingevuld om toch ook vooral die generatie aan te spreken die niet het keyboard maar de authentieke piano weer omarmt. De cover van ‘Mad World’ sloeg enorm aan, waarop Gondry het kunstje niet veel later zelf toepaste in een film. Tijdens een concert van Beck benaderde hij de muzikant met het verzoek een cover te maken van dat ene jaren 80-hitje van The Korgis, om het later te kunnen gebruiken voor het prachtige Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004). De uitvoering van deze opdracht was beduidend geslaagder, zo niet perfect.

Tags: , , , , , , , , ,

-->