nummer van 13/09/2013 door

‘Get By’ van Talib Kweli

Met een doel voor ogen

Talib Kweli – Get By

Het is in tijden als deze dat het door mijn hoofd galmt. Mijn ploppende lippen spelen de baslijn na. Ik neurie stilletjes de hoge nasale kreten van Nina. “No nononono nah nahnahnaanah”. Mijn hart volgt het genadeloze ritme van de basdrum terwijl de aanstekelijke pianomelodie door mijn lijf zindert. Even maar, want de coupletten ken ik toch niet. Ik schakel snel om naar het refrein en zing samen met het koor:

This morning, I woke up
Feeling brand new I jumped up
Feeling my highs, and my lows
In my soul, and my goals
Just to stop smokin, and stop drinkin
But I’ve been thinkin – I’ve got my reasons
Just to get (by), just to get (by)
Just to get (by), just to get (by)

In tijden als deze. Ik zit weer zonder baan. In de twee jaar na mijn afstuderen heb ik meestal wel gewerkt, maar ik heb nog geen “echte” baan kunnen vinden. Het is aanpoten. De rekeningen moeten betaald worden. Ik moet werk vinden. Just to get by. Een baan die me meer voldoening geeft zal voor een andere keer zijn.

Wake-up call

Het lijkt voorbestemd dat ik zo lang heb liggen slapen op Talib Kweli. Door zijn Blackstar-project met Mos Def leerde ik hem kennen. Fantastisch album is het, hun debuutplaat. Met het werk van de man die we tegenwoordig Yasiin Bye horen te noemen was ik al bekend. Met Kweli niet, dus downloadde ik een willekeurige plaat (Ear Drum) en die beviel niet. Talib geraakte snel in de digitale vergetelheid van mijn externe harddrive.

Een mini-documentaire van Comlex TV schudde me wakker. ‘Get By’ is meer dan tien jaar oud, maar is relevanter dan ooit tevoren. Natuurlijk gaat het over het zware leven in de stad, maar ik wil me niet zieliger voordoen dan nodig. Ik heb een goede opleiding gehad en zal dus wel op mijn professionele pootjes terecht komen. Samen met mijn fantastische vriendin woon ik in een leuke buurt waar drugs en criminaliteit geen probleem zijn. ‘Get By’ is relevant, niet omdat ik me identificeer met de tekst, maar omdat Talib Kweli het goede voorbeeld gaf met dit nummer.

Kanye: "Ben ik blij dat Mariah Carey nee gezegd heeft."

Kanye: “Ben ik blij dat Mariah Carey nee gezegd heeft.”

De aanhouder wint

Als onbekende rapper maakte hij met Blackstar zijn debuut. “Hij lift mee op het succes van Mos Def,” was een veel gehoord verwijt. Het pushte Kweli om zich te bewijzen. Hij was volop aan het werk aan zijn debuutplaat Quality toen hij werd voorgesteld aan een toen nog onbekende Kanye West. “Yo, my boy Kanye, he works with Jay (Z –ed.). He got beats,” zei een bevriende producer. West wilde zijn werk laten horen aan Mos Def. Toen die niet kwam opdagen zag Talib Kweli een kans. “Laat mij je muziek maar horen.” De mc uit Brooklyn was onder de indruk en nam twee nummers van Kanye West op.

Het duurde niet lang vooraleer Kanye West een grote naam in het wereldje was. De vingerafdrukken van de producer zaten op het bejubelde The Blueprint album van Jay-Z. Hij was hot en iedereen wilde met hem werken. Toen Talib Kweli ‘Get By’ hoorde, wilde hij koste was het kost het nummer van West krijgen. “Sorry, gereserveerd voor Mariah Carey.” Dagenlang belde Kweli de producer op om te vragen of de zangeres het nummer wilde opnemen. Nee. Uiteindelijk gaf West toe. Talib Kweli nam ‘Get By’ op voor zijn debuutalbum en had zijn magnum opus meteen te pakken.

Some people cry, and some people try
Just to get by, for a piece of the pie

Volhouden loont, of je nu jezelf wilt bewijzen met je debuutplaat of je wilt onderscheiden op de arbeidsmarkt. Ach, ik vind wel wat en tot die tijd I´ll get by.

Tags: , , , , , , , , , ,

-->