nummer van 09/09/2013 door

‘Big Eyed Beans From venus’ van Captain Beefheart & His Magic Band

Je gitaar moet stinken en negen andere tips

Captain Beefheart – Big Eyed Beans from Venus

Mijn modus operandi voor dit blog is vaak dat ik vertel over iets wat er in mijn leven gebeurd is. Daar valt meestal wel een nummer bij te vinden. Maar deze week is er echt helemaal niets interessants gebeurd. Ik heb een rotweek gehad. De details ga ik jullie besparen. Mijn back-upplan is dan op zoek gaan naar boeiende verhalen van een ander. Meestal vergt het wat zoekwerk naar verschillende details in verschillende bronnen. Prima. Ik ben historicus, daar ben ik voor 0pgeleid. Bovendien wil je niet enkel wat knippen en plakken. Je wilt een goed en solide verhaal vertellen.

Maar soms, héél soms, kom je iets tegen wat geen controle of extra toevoegingen nodig heeft. Tien gitaartips van van Captain Beefheart gitarist Moris Tepper bijvoorbeeld:[1]

Don 'Captain Beefheart' Van Vliet en Moris 'gitaartips' Tepper

Don ‘Captain Beefheart’ Van Vliet en Moris ‘gitaartips’ Tepper

 

1. Luister naar de vogels.

Daar komt namelijk alle muziek vandaan. Vogels weten alles van hoe het zou moeten klinken en waar geluid vandaan zou moeten komen. Kijk zeker naar kolibries. Ze vliegen heel snel, maar vaak blijven ze gewoon ter plekke vliegen

2. Je gitaar is geen gitaar.

Je gitaar is een goddelijke staf. Gebruik je gitaar om geesten te vinden en hen naar onze wereld te leiden. Je gitaar is ook een hengel. Als je goed bent, vang je een grote vis.

3. Oefenen voor een struik.

Wacht tot er enkel maanlicht schijnt. Ga naar buiten en eet een meergranenbrood. Speel dan gitaar voor een struik. Als de struik niet beweegt, dan moet je nog een stuk brood eten.

4. Wandel met de duivel.

Oude Deltabluesgitaristen noemden gitaarversterkers duivelsdozen. Ze hadden gelijk. Je moet er voor zorgen dat je je kunt meten met datgene van de andere wereld dat je via je versterker hierheen haalt. Elektriciteit trekt duivels en demonen aan. Andere instrumenten trekken andere geesten aan. Zo trekt een akoestische gitaar Casper (het vriendelijke spookje? – ed.) aan. Een elektrische gitaar trekt Beelzebub aan.

5. Als je je schuldig maakt aan denken moet je stoppen.

Als je hersenen deel uit maken van het proces, dan mis je het hele punt van gitaar spelen. Je moet spelen als iemand die verdrinkt, als iemand die alle moeite moet doen op de kant te bereiken. Als je dat gevoel te pakken krijgt, dan wordt het wel wat.

6. Richt je gitaar nooit op iemand.

In je gitaar zit meer kracht dan in bliksem. Sla maar eens een akkoord aan en ren naar buiten om het te horen. Zorg er wel voor dat je niet in een open veld staat.

7. Zorg dat je altijd een kerksleutel bij je hebt.

One String Sam is zo’n sleutelman. Hij was een straatmuzikant uit Detroit die op een zelfgemaakte gitaar speelde. ‘I Need a Hundred Dollars’ is even goed als warme taart. Hubert Sumlin is nog zo’n vent. Hij speelde gitaar bij Howlin’ Wolf. Hij stond er statig als het Vrijheidsbeeld, maar stiekem wilde je onder haar jurk kijken. Zo intrigerend was Sumlin.

ONE STRING SAM.I NEED A HUNDRED DOLLARS.diddley bow

8. Veeg het zweet niet van je gitaar af.

Je gitaar moet stinken zodat de stank ook in je muziek komt te zitten.

9. Berg je gitaar op in een donkere plek.

Als je dan toch niet aan het spelen bent, dek je gitaar dan af en stop ze in een donkere plaats. Mocht je langer dan een dag niet spelen, zet er dan een schaaltje water bij.

10. Op een motor hoort een motorkap.

Hou de kap er op. Het werkt als een stoompan. Een dak zorgt er ook voor dat hete lucht niet weg kan. Zelfs bonen hebben twee laagjes die er voor zorgen dat ze kunnen groeien.

  1. [1]Gevonden op het immer fantastische blog Dangerous Minds.

Tags: , , ,

-->