nummer van 12/08/2013 door

‘Suspicious Minds’ door Elvis Presley

Elvis met soulmuzikanten. Goed idee.

Elvis Presley Suspicious Minds Live in Las Vegas (Official Video)

Augustus is een belangrijke maand voor Elvis-fans. Het is de maand dat hij overleed in de badkamer van zijn gigantische huis in Memphis, komende vrijdag exact 36 jaar geleden. Het is daarom ook de maand waarin veel van hen de gigantische pelgrimtocht maken naar deze villa, die overal ter wereld bekendstaat als Graceland. Vandaag gaat zelfs de officiële internationale Elvis-week van start, waarin The King postuum van iets meer aandacht kan genieten; Elvis-platen komen net iets vaker uit hun hoes, de vele imitators hebben net wat meer optredens, etc.

Augustus is ook de maand waarin Elvis Presley de belangrijkste comeback van zijn leven maakte, in 1969 om precies te zijn. De tweede helft van de jaren 60 waren niet vriendelijk voor de zanger. Hij moest het vooral hebben van rolletjes in slechte films, scoorde geen enkele top-10 hit en werd door serieuze muziekliefhebbers eigenlijk vooral gezien als een grap, een has-been. Alleen zijn echte fans geloofden nog in hem, maar dat werden er ieder jaar minder. Het was de tijd van The Beatles, van de British Invasion. In 1968 werd het tijd voor een ommekeer. Manager Tom Parker, the colonel, overtuigde NBC om een kerstspecial te produceren met Elvis in de hoofdrol. Het resultaat was een extravagante musicalshow met veel gospelnummers, een semi-autobiografische minidocumentaire, een in een stoer zwart leren jack gestoken Elvis, en een hoop van zijn meer nostalgische hits in een nieuw jasje. Tegen alle verwachtingen in werd de show een grote hit. Elvis was weer cool. Tijd om te consolideren.

Elvis Comeback Special 1968

Geïnspireerd door het succes van het televisie-optreden was Elvis vastberaden. Als hij echt wilde, kon hij Amerika opnieuw veroveren met een nummer 1-hit. Er moest een nieuwe single komen, liefst opgenomen met een heel nieuw team van producers en muzikanten. Geheel tegen het advies van de kolonel in nam hij contact op met oud Stax-producer Chips Moman, die net de American Sound Studios had opgebouwd in Elvis’ thuisstad Memphis. Zelfde stad, nieuwe studio, nieuwe sound. Moman kwam uit de ruige soulscene en wist hoe je platen moest maken waar het zweet van afdroop. Het nummer dat Elvis zonder twijfel terug in de hitparades moest brengen heette ‘Suspicous Minds’ en was geschreven door ene Mark James, die ook de door Moman geproduceerde B.J. Thomas-hit ‘Hooked On A Feeling’ had geschreven. James’ ‘Suspicious Minds’ was wat braaf, maar had potentie. Elvis ging akkoord.

Mark James – Suspicious Minds (The Original Version)

Toen de beslissing om ‘Suspicious Minds’ te gaan coveren eenmaal was genomen, kon het getouwtrek beginnen. Kolonel Parker was pertinent tegen, aangezien het nummer niet beheerd werd door publisher Hill & Range, waarmee hij een overeenkomst had. Hij eiste dat ‘Suspicious Minds’ bij hen ondergebracht zou worden, maar Presley en Moman weigerden. “Let him fall on his ass”, was de reactie van Parker, die duidelijk niet geamuseerd was, maar tegelijkertijd zo weinig vertrouwen had in het vermogen van het kersverse duo om een hit te produceren, dat het hem te weinig kon interesseren om veel stampij te maken. De plaat mocht gemaakt worden. Maar goed ook, want ‘Suspicious Minds’ is een van The Kings meest geïnspireerde vertolkingen aller tijden. Al tijdens zijn eerste live-uitvoering in Las Vegas, te bewonderen op de video bovenaan dit artikel, is Elvis in topvorm. Zijn stem was lager dan voorheen, zijn grapjes beter, zijn gezweet nog niet zo onsmakelijk als tijdens latere jaren. De ritmesectie is ongelofelijk strak, funky en opgefokt. De soulblazers zijn zo’n fijne toevoeging dat je je afvraagt waarom men niet vijftien jaar eerder al op het idee kwam om de zanger op deze manier te begeleiden. De gigantische energiestoot die het gezelschap vanaf het podium de zaal – en uiteraard de camera – inslingert is in geen enkele van zijn optredens ooit meer geëvenaard. Althans, er is geen videomateriaal dat deze uitspraak tegenspreekt. Elvis dirigeert zijn band om zachter te spelen wanneer dat nodig is, en brengt ze op zijn vleugels naar de ene op de andere climax.

Natúúrlijk werd dit een nummer 1-hit. Dankzij de invloed van producer Moman was Presley weer helemaal terug en klaar voor de jaren 70, het decennium waarin hij zijn plek als de koning van rock ’n roll voor altijd zeker zou stellen. De band met de Memphis soulscene hield hij dankbaar in stand, met als hoogtepunt een lange opnamesessie bij Stax Recording Studios in 1973, de laatste grote studiosessie van zijn carrière. Die fantastische opnamen zijn niet verloren gegaan, sterker nog, ze krijgen tijdens deze Elvis-week eindelijk de aandacht die zij verdienen; vorige week werd een deluxe versie van Elvis At Stax uitgebracht.

Win Elvis bij nummer van de dag!

Win Elvis At Stax!

Tijdens deze Elvis-week mogen wij van Music On Vinyl een deluxe exemplaar van de fenomenale Elvis At Stax recordings weggeven! Het pakketje bevat maar liefst twee dikke plakken vinyl van 180 gram met de meest soulvolle nummers die The King ooit opnam. Om mee te dingen hoef je alleen maar een simpele vraag te beantwoorden op onze Facebookpagina.

Tags: , , , , , , ,

-->