nummer van 11/08/2013 door Erik van Hest

‘If Loving You Is Wrong, I Don’t Want To Be Right/The Rap’ van Millie Jackson

Beter dan Turner, maffer dan Pryor

Gastblogger Erik van Hest hing na jaren spelen in een succesvolle hardcore punkband de gitaar aan de wilgen en pakte in plaats daarvan vinyl op. Als dj van de Three Towers Soul Club maakt hij menig dansvloer onveilig. Na lang aandringen bij deze levenslange Willem II-fan en journalist bij het Brabants dagblad, verscheen er plots een mail van Erik in onze mailbox. Een stuk over een brave souldiva wiens leven een hele andere wending neemt.

Millie Jackson – If Loving You Is Wrong (I Don't Wanna Be Right)

Toen soulzangeres Millie Jackson in 1974 haar vierde album Caught Up uitbracht, had ze al een paar bescheiden hits op haar naam staan. Het meeste succes tot dan toe had ze met ‘My Man Is A Sweet Man’ uit 1972, waarmee ze onder meer in de legendarische tv-show Soul Train optrad. Millie zelf vond het echter maar een dom, nietszeggend nummer. Zo vertelde ze in 2012 in een tamelijk hilarische aflevering van de serie muziekdocu’s Unsung: “My man is a sweet man, my man is a kind man, my man is a fine man, and he’s mine all mine… who cares?!”

JacksonMillieCaughtupMet het bereik van haar krachtige lage stem, die bij vlagen aan Tina Turner en Gladys Knight doet denken, had Jackson een glorieuze carrière als soulzangeres in het vooruitzicht, maar het zou anders lopen. In 1974 had Jackson namelijk schoon genoeg van haar imago als brave soulzangeres met correcte popliedjes in de traditie van The Supremes. Met Caught Up wilde ze de wereld de echte Millie Jackson laten zien. Het werd het begin van een lange, maar altijd controversiële carrière.

Caught Up opent met een verpletterende versie van ‘If Loving You Is Wrong, I Don’t Want To Be Right’, een compositie van Stax-songwriters Homer Banks, Carl Hampton en Raymond Jackson. In de soulklassieker neemt de zangeres de rol aan van minnares van een getrouwde man en vraagt ze zich vertwijfeld af of het echt zo verkeerd is wat ze doet.

De versie van Jackson is niet de beste uitvoering van ‘If Loving You Is Wrong’. Die staat waarschijnlijk op naam van Luther Ingram (al komt Bobby Bland aardig in de buurt). De versie van Millie Jackson is echter memorabel vanwege het intermezzo dat ze in het nummer verwerkte, getiteld ‘The Rap’. In een minuten durende monoloog probeert de minnares zichzelf wijs te maken dat haar geheime relatie alleen maar voordelen heeft. Dat ze tijdens de holidays alleen thuis zit is oké, want na 1 januari komt haar vent echt wel weer langs. “And when you’re going to the laundromat, you don’t have to wash nobody’s fucking drawers but your own.” Maar hoe langer ze over de situatie praat, hoe meer ze beseft dat het zo niet verder kan. ‘The Rap’ loopt vervolgens weer over in een dramatische climax van ‘If Loving You Is Wrong’.

Hoewel ‘The Rap’ met een enkele fuck en een enkele nigga, nog relatief onschuldig was, zorgde het nummer na de release voor een hoop commotie. Voor Jackson was dat echter alleen maar aanleiding om het nog bonter te maken. In de daaropvolgende jaren werden haar platen steeds smakelozer en bouwde ze vooral live een reputatie op als grofgebekte, vuilspuiende en oversekste losbol. Tegen het einde van jaren zeventig kwamen bezoekers van haar concerten niet alleen meer voor de muziek, maar vooral ook voor Millie’s stand-up comedy act tussen de liedjes door – een act waar Richard Pryor en Eddie Murphy rode oortjes van zouden krijgen.

In de jaren tachtig bereikte de eens zo keurige Millie wel zo’n beetje haar wansmakelijke dieptepunt. Tijdens het zingen van matige nummers als ‘Something You Can Feel’ liep Jackson regelmatig het publiek in, waar ze mannelijke bezoekers vol in het kruis greep om te kijken wat ze in huis hadden (meestal niet veel volgens Millie). Tijdens het vertolken van ‘Slow Tongue’ lag ze vaak kronkelend op het podium met haar benen in de lucht. De covers van haar albums uit die periode zijn inmiddels vaste klant in lijstjes van foutste platenhoezen aller tijden (google maar eens naar de hoes van haar album ‘Back to the Sh**t’).

https://youtube.com/devicesupport

Jackson treedt nog steeds op en het is nog steeds lachen met Crazy Millie, maar de nadruk ligt gelukkig weer op de muziek. Met haar compromisloze houding en seksueel expliciete teksten werd Jackson een voorbeeld voor latere artiesten zoals Lil’ Kim, Foxy Brown, Nicki Minaj en andere dames die het niet altijd van hun zangtalent moeten hebben. Het album Caught Up, en die eerste track in het bijzonder, bewijzen echter nog steeds dat Millie Jackson juist ook een van de meest talentvolle soulzangeressen van haar generatie was.

Tags: , , , , , , , ,

-->