nummer van 04/07/2013 door

‘Spellbound’ van Siouxsie And The Banshees

Met de beste gitarist van zijn tijd

Siouxsie And The Banshees Spellbound

De eerste optredens van de Sex Pistols ergens in 1975/1976 zorgden voor een domino-effect: overal in Engeland stonden bands op. De eerste lichting beïnvloed door de Sex Pistols, maar die lichting beïnvloedde weer de volgende, enzovoorts. Enkele van die bands ontstonden uit de toegewijde groep vrienden en fans die de Pistols in zijn beginperiode volgde naar alle optredens in voornamelijk kunstacademies en hogescholen in Londen. Onder de allereerste fans was bijvoorbeeld Billy Idol, maar ook Siouxsie Sioux en Steven Severin.

Sioux en Severin waren allebei rond de twintig toen ze vanaf februari 1976 avond aan avond in Londen de shows van de Sex Pistols bezochten. Ze hadden elkaar leren kennen tijdens een optreden van Roxy Music, maar waren het er over eens dat het gros van de nieuwe muziek saai was. Totdat de Sex Pistols ten tonele verschenen. Dat was wel nieuw en spannend. Samen – zowel de Pistols als hun vrienden en fans – ontdekten ze hoe ze op hun eigen manier de Londense muziekwereld konden inrichten. Geïnspireerd door die do it yourself-mentaliteit en de anti-establishmenthouding besloten Sioux en Severin een band op te richten.

First show

Siouxsie Sioux, het prominent boegbeeld van de band.

Siouxsie Sioux, het prominent boegbeeld van de band.

In september dat jaar was er een mogelijkheid om op te treden. Pistols-manager Malcolm McClaren organiseerde een festival en een band viel op het laatste moment uit. Sioux en Severin boden zichzelf aan – twee dagen voor het optreden – en mochten spelen. Alleen hadden ze nog geen band en nummers. Op de dag van het festival traden ze aan, ondersteund door een bassist en Sid Vicious op drums. Vicious zat toen nog niet bij de Sex Pistols, maar was al een kleine legende in de scene. Het optreden bestond uit een twintig minuten durende improvisatie, maar zorgde wel voor aandacht en aanbiedingen voor andere shows. Snel formeerden Sioux en Severin een serieuze band, doopten zichzelf Siouxsie And The Banshees, werkten aan een repertoire, een dik jaar later verkochten ze elke tent in Londen uit en begonnen ze aan hun zegetocht door de hitparades.

Siouxsie And The Banshees was een band die op zichzelf stond. Geïnspireerd door punk en new wave, met een gevoel voor mooie popliedjes, altijd omlijnd met een donker randje en niet bang voor een muzikaal experiment. Met dat geluid dook de band regelmatig op in de hitparades en verwierf een grote bekendheid.

Beste gitarist

Inmiddels is 1981 en brengt de band Juju uit, de vierde plaat. Zowel publiek als popcritici prijzen het album. Een genrebepalend album in de post-punk, zeggen popjournalisten nog steeds. Terwijl op de vorige plaat The Banshees naar een wat meer synthgedreven geluid grijpt, is Juju weer een gitaarplaat. Dat komt vooral door de nieuwe gitarist John McGeoch. Zijn gitaarspel wordt geroemd en definieert de plaat.

Gitarist John McGeoch beïnvloedde onder andere Johnny Marr.

Gitarist John McGeoch beïnvloedde onder andere Johnny Marr.

Een van de mooiste voorbeelden van zijn spel is te horen op ‘Spellbound’. Voor zijn werk op dit nummer belandde hij in het lijstje 100 Greatest Guitarists of All Time in het toonaangevende muziektijdschrift Mojo. Het getokkel in de coupletten en de hoge akkoordjes in de refreintjes klinken inmiddels misschien wel bekend, maar toentertijd was het baanbrekend. Het was bijvoorbeeld van grote invloed op Johnny Marrs gitaarspel, die een jaar nadat Juju uitkwam The Smiths oprichtte. En dat hoor je.

Vertrek

Na Juju maakt McGeoch nog een plaat met de band, maar hij stort daarna in. Het toeren breekt hem op, evenals de heftige feesten die bij het leven van een muzikant on the road horen. Hij vertrekt en het is een aderlating voor de band. Het vertrek markeert ook het einde van de periode waarin The Banshees op zijn invloedrijkst was, ondanks de hits en bejubelde albums die de band daarna nog maakt. Maar de jaren (’80-’82) met McGeoch is mijn favoriete periode, gevolgd door beginperiode van de band. Deze twee periodes zijn mooi gedocumenteerd op het compilatiealbum Once Upon A Time; The Singles. Een fantastisch overzicht van de eerste jaren van The Banshees.

Tags: , , , , , , , , , ,

-->