nummer van 03/07/2013 door

‘Personal Yeezus’ door Chambaland

Kanye West + Depeche Mode = perfect

Hét gesprek van de week? Kanye West en zijn nieuwste album Yeezus. Waar zijn debuuttrilogie bestaande uit The College Dropout, Late Registration en Graduation nog tamelijk inwisselbaar waren, is het sinds 808s & Heartbreak telkens weer een complete verrassing wat de hiphopkunstenaar ons met een nieuw album zal brengen. Op laatstgenoemde ontdekte West het fenomeen ‘zingen’ (hetzij met een dikke laag autotune), om vervolgens terug te komen met het bombastische, uitgesponnen hiphopmeesterwerk My Beautiful Dark Twisted Fantasy. De man vindt zichzelf met ieder album opnieuw uit en doet puur waar hijzelf zin in heeft. Maar wat is nu het toverwoord dat Yeezus precies behelst? Chicago house. Het album klinkt donkerder en agressiever dan ooit, en laat zich niet alleen moeilijk vergelijken met de rest van Wests oeuvre in het bijzonder, maar met andere hiphopwerken in het algemeen. De houseinvloeden zijn hiervoor hoofdverantwoordelijk. In het ene nummer wat subtieler dan in de andere, maar Wests herwaardering van het antieke electrogenre is zonder twijfel dé reden waarom Yeezus aandacht behoeft:

It’s like trap and drill and house, I knew that I wanted to have a deep Chicago influence on this album, and I would listen to like, old Chicago house. I think that even ‘Black Skinhead’ could border on house, ‘On Sight’ sounds like acid house, and then ‘Am a God’ obviously sounds, like, super house.
Kanye West

YeezusNiet alleen de muziek van Yeezus grijpt terug naar het tijdperk van eindeloze nachten met eindeloze beats in anderszins verlate pakhuizen. Zoals bij de meeste grote artiesten in 2013, klopt het hele promotieplaatje. Neem eens een kijkje op zijn vernieuwde website en waan je binnen een seconde terug in de jaren 80, wanneer razendsnel beelden van ouderwetse Macintosh-zandlopers en foto’s van Michael-Douglas-in-Wallstreet-achtige types op je worden afgevuurd. De site opent met een introductie-animatie waarin kinderlijk wordt uitgelegd hoe je de cd uit zijn doosje kunt halen en in de lade van je cd-speler dient te stoppen. De boodschap: Yeezus moet je op cd hebben. Niet hip op vinyl, en al helemaal niet digitaal, maar netjes de ouderwetse cd met het artwork dat erbij komt, zoals bedoeld is door de artiest. Dat artwork, of het gebrek eraan, spreekt ook boekdelen: het is een onbedrukt zilveren schijfje in een transparant hoesje. Gelijk een beginnende house-dj uit de jaren 80 die net zijn eerste demo heeft opgenomen.

Yeezus is geen gemakkelijke plaat, en laat zijn ware kracht pas na een paar luisterbeurten zien. Dat het in staat is om op zijn beurt weer andere muzikanten te inspireren tot grootse daden, werd echter al snel duidelijk. Eind vorige week kwam mashup-artiest Chambaland met het briljante idee om ‘Black Skinhead’, de eerste single van Yeezus waarvan we waarschijnlijk morgen een videoclip te zien gaan krijgen, te mixen met Depeche Modes klassieker ‘Personal Jesus’. Ook Chambaland bewijst hiermee prima te kunnen putten uit invloeden van de jaren 80 en het resultaat, dat de geniale titel ‘Personal Yeezus’ draagt, klinkt echt belachelijk lekker. Het helpt natuurlijk enorm dat zowel ‘Black Skinhead’ als ‘Personal Jesus’ leunen op dat klassieke shuffleritme waarop niemand kan stilzitten, maar dat Kanye zo goed samen kon spelen met andere kinderen uit lang vervlogen tijden had niemand kunnen voorzien.

modewest

Tags: , , , , , , , , ,

-->