nummer van 26/06/2013 door

‘Under Pressure (A-Capella)’ van Queen & David Bowie

Hoe kwamen ze nou op die zanglijnen?

Under Pressure (A-Capella) – Only Vocals

Is This The Real Life?Tijdens de zomer van 1981 namen Freddie Mercury, Brian May, John Deacon en Roger Taylor nummers op voor hun tiende studioalbum, Hot Space, in de Mountain Studios in Montreux, Zwitserland. Het toeval wilde dat David Bowie óók een ruimte in dezelfde studio had geboekt, om het titelnummer voor de film Cat People op te nemen. Het onvermijdelijke gebeurde: Bowie stapte de Queen-studio in om te jammen. “David came in one night and we were playing other people’s songs for fun, just jamming,” vertelt drummer Roger Taylor in Mark Blake’s boek Is This the Real Life?: The Untold Story of Freddie Mercury and Queen. “In the end, David said, ‘This is stupid, why don’t we just write one?’” Een marathonsessie van bijna 24 uur begon, met wijn en cocaïne als belangrijkste energiemiddelen. Bassist Deacon kwam met de iconische baslijn, waarna Mercury en Bowie losgingen. Het resultaat werd een nummer met een aantal van de opmerkelijkste popzanglijnen ooit. Blake vertelt hoe die tot stand kwamen:

‘We felt our way through a backing track all together as an ensemble,’ recalled Brian May. ‘When the backing track was done, David said, “Okay, let’s each of us go in the vocal booth and sing how we think the melody should go – just off the top of our heads – and we’ll compile a vocal out of that.” And that’s what we did.’ Some of these improvisations, including Mercury’s memorable introductory scatting vocal, would endure on the finished track. Bowie also insisted that he and Mercury shouldn’t hear what the other had sung, swapping verses blind, which helped give the song its cut-and-paste feel.

De arrogantie! “Ach, we nemen allebei een losse zanglijn op en flansen aan het eind wel wat in elkaar.” En daar dan een wereldwijde hit mee scoren. Maar de cut-and-paste aanpak werkte, zoals je vooral hoort wanneer je naar de a-capellaversie luistert die openculture.com eerder deze maand publiceerde (tevens bovenaan dit artikel te vinden). Het is een nieuwe manier van luisteren naar het nummer dat sinds die gestoorde 24 uur de hele wereld rond is gegaan. Het nummer slaat songwritingtechnisch echt helemaal nergens op; het is meer een collage van leuke zanglijnen. Maar ook hoor je in deze versie nog beter hoe mooi de stemmen van Mercury en Bowie bij elkaar kleuren, tijdens de schaarse momenten dat zij harmonieën zingen. Het laat je afvragen wat het resultaat zou zijn als de heren ooit samen een volledig album hadden gemaakt, als een soort Greg Dulli en Mark Lanegan van de jaren 80. Waarschijnlijk zou het project halverwege worden afgebroken, vanwege botsende ego’s. Brian May vertelde in een interview in 2008 namelijk het volgende over de ‘Under Pressure’-sessie:

It was very hard, because you already had four precocious boys and David, who was precocious enough for all of us. Passions ran very high. I found it very hard because I got so little of my own way. But David had a real vision and he took over the song lyrically.

David Bowie en Freddie MercuryOok over de titel wilde Bowie álles te zeggen hebben. Queen wilde het nummer aanvankelijk ‘People On The Streets’ noemen, maar dat werd door de blonde popgod veranderd in ‘Under Pressure’. De rest vond het niet de moeite waard om al te hard tegen te stribbelen. Pick your battles. Die battle kwam uiteindelijk tijdens het mixen. Queen-engineer Reinhold Mack vertelde aan Blake: “We spent all day and Bowie was like, ‘Do this, do that.’ In the end, I called Freddie and said, ‘I need help here,’ so Fred came in as a mediator.” Mercury en Bowie ruzieden gepassioneerd over de eindmix. Op een bepaald punt dreigde Bowie zelfs om het nummer compleet weg te gooien, maar na de kwestie enkele maanden te laten bekoelen werd ‘Under Pressure’ op 26 oktober 1981 dan toch echt uitgebracht. Het werd een wereldwijde hit en een hoogtepunt in de oeuvres van beide artiesten. Dat moet zelfs Brian May toegeven:

Under Pressure’ is a significant song for us, and that is because of David and its lyrical content. I would have found that hard to admit in the old days, but I can admit it now… But one day, I would love to sit down quietly on my own and re-mix it.

We hebben ‘Under Pressure’ dus vooral aan David Bowie te danken, maar laten we de bemiddelingsmethoden én de fantastische ad libs van Freddie Mercury vooral niet uitvlakken. Oja, en dan is er nog die geweldige baslijn en die heerlijke jaren 80 sound van de rest van de band. Stiekem toch nog even naar de radioversie luisteren.

QUEEN & DAVID BOWIE: Under Pressure

Tags: , , , , , , , ,

-->