nummer van 26/04/2013 door

‘Nights On Broadway’ van Bee Gees

Voortaan zal ik waakzamer zijn

Bee Gees – Nights On Broadway live 1979 (Spirits Tour)

Haat is relatief. Als er ook maar één wijze les is die de Bee Gees mij hebben geleerd, dan is het deze. God, wat had ik als klein jongetje al zin om in de televisie te kruipen en die gladde sukkels naar de keel te grijpen. Dat ik met de geringe vechtervaring, die ik had opgedaan op het basisschoolplein, geen enkele kans zou maken, interesseerde me niet. Weinig bands wekten bij mij zo’n sterke agressie op als de Bee Gees en hun übergelikte discogeluid. De meeste van mijn vrienden waren het met mij eens: de Bee Gees zijn de vijand. Niemand in mijn directe omgeving kon zich voorstellen dat je vrijwillig naar die plastic troep zou luisteren. Dat ging een hele tijd goed, tot zo ongeveer twee jaar geleden. Bij een concert van Danzig in de Effenaar ontmoette ik Tijs Heesterbeek. Ik vertelde hem over de plannen voor dit blog en hij deelde mij al op deze eerste ontmoeting mede dat hij dolgraag eens een stuk zou schrijven. “Heb je al iets in gedachten dan?” – “Ja, de Bee Gees.” Ik was stomverbaasd. De dag die ik niet wist dat zou komen was eindelijk hier.

“Hun oude materiaal is steengoed”, vervolgde Tijs. Toegegeven, voor dat argument ben ik altijd al gevoelig geweest. Heel vroeger was ik ook geen fan van Bruce Springsteen, maar toen een huisgenoot enkele jaren geleden aankwam met “een oude plaat die je ongetwijfeld nog nooit van hem hebt gehoord” was ik ineens bovengemiddeld geïnteresseerd en gunde ik The Boss een serieuze luisterbeurt. Binnen tien minuten was ik om. Maar die avond bij het Danzig-concert kon ik me nog nauwelijks voorstellen dat de Bee Gees ooit hetzelfde effect op mij zouden hebben. Ik liet het rusten. Enkele maanden later kwam dan eindelijk dat gastblog van Tijs. Intussen moet ik onbewust al aan het idee zijn gewend, want ik herinner mij dat ik redelijk onbevooroordeeld begon te luisteren naar ‘Every Christian Lion-Hearted Man Will Show You’. Ik vond het een fantastisch nummer en had weinig moeite om de Bee Gees uit dat vroege tijdperk los te zien van de Bee Gees in hun glitter & glamourtijd. De heren waren op een bepaald ogenblik in de jaren 70 gewoon gek geworden, van het padje afgeraakt. Maar dat betekende natuurlijk niet dat hun oudere werk ineens ook besmet was.

Dat moment opende een soort achterdeurtje in mijn hele smaaksysteem. Ik had het kunnen weten, het was me al eerder overkomen, met Bruce Springsteen, maar ook met Rod Stewart. Iemand tipte me ooit de eerste platen van The Faces, de rock n’ rollband waar Rod keihard tekeer ging voordat hij de synthesizer zou ontdekken. Toen ik klaar was met die paar Faces-platen, probeerde ik het eens met Rods eerste solo-albums, wat een kleine overgang bleek. Voor ik het wist stond ik te swingen op ‘Do Ya Think I’m Sexy?’. Het nummer dat ik al mijn hele leven ken en nooit heb kunnen tolereren, leek ineens niet zo erg meer. Hetzelfde met ‘Born In The USA’ van Springsteen. En dus ook, zo moet ik vandaag toegeven, met ‘Nights On Broadway’ van de Bee Gees.

Hoe dit kan? Ik heb werkelijk geen idee. Er zit een glitch in mijn systeem en er zijn tot nu toe zeker drie artiesten doorheengeglipt. Via “die ene obscure plaat die je niet kent en heus heel anders is dan die hit die je altijd al hebt veracht.” En dus zit ik anno 2013 gebiologeerd te kijken naar een YouTube-video waarin drie mannen met parelwitte tanden, gehuld in dito pakken, hoge nootjes uitkramen. En ik vind het moddervet. De broertjes Gibbs staan te rocken als een onverwoestbaar discomonster. Iedere beweging is perfect. De toetsen klinken magistraal, de felgekleurde lampen op het podium zijn oogverblindend. Gadverdamme wat lekker. Hét nummer dat het keerpunt markeerde en het discotijdperk voor de heren inluidde, de belichaming van het kwaad, knalt ongegeneerd op repeat uit mijn speakers. Ik sluit niet uit dat die draak van een ‘Staying Alive’ de volgende stap is. En dat allemaal dankzij dat achterdeurtje, die loophole in mijn hersenen. Voortaan zal ik waakzamer zijn.

Tags: , , , , , ,

-->