nummer van 08/04/2013 door

‘Also Sprach Zarathustra (2001)’ van Deodato

Niks mis met een goede cover

Deodato-2001 Space Odyssey

“If you see a black dude, an Asian dude and a white dude, you gotta get that record. Because there’s a reason why they came together. And it’s usually to do something obscure. (…) If you see an organ on an album and the guy’s not old, buy the album. (…) I always buy records with a white chick and blond hair. (…) I also look for covers, because they usually have breaks and excellent composition because they’re competing with the original.”

Aan het woord is Adrian Younge, de zanger/multi-instrumentalist die hier al wel vaker aan bod is gekomen. Hij geeft bovenstaande tips in een aflevering van Crate Diggers, een online reeks van Fuse.tv over de ins and outs van platencollecties van platenverzamelaars (vaak zijn dit al dan niet bekende dj’s). Younge heeft zelf een platenzaak in L.A., dus je mag er vanuit gaan dat hij weet waar hij het over heeft. Wanneer ik zelf weer eens in kratjes aan het graven ben, denk ik vaak terug aan de wijze raad van Younge, al is het wel met een korreltje zout. Vooral in de eerste drie gevallen ben ik er stellig van overtuigd dat voor elk album waar deze regels op toegepast kunnen worden er een veelvoud aan platen zijn die het tegendeel bewijzen.

Het is ongetwijfeld advies met een knipoog. Ik moet ook steeds weer grinniken wanneer ik er aan denk. Maar Younges laatste tip neem ik serieuzer. Die onderbouwt hij ook. Een cover is vaak interessant omdat er opgebokst moet worden tegen het origineel. Daar zit wat in (al zullen er ook hier zat nummers zijn die beter niet geschreven hadden kunnen worden). Een paar van mijn favoriete voorbeelden:

‘Woman of the Ghetto’ van Phyllis Dillon (origineel van Marlena Shaw)

Phyllis Dillon "Woman Of The Ghetto"

‘The Bottle’ van Joe Bataan (origineel van Gil Scott-Heron)

Joe Bataan – The Bottle (La Botellita)

‘Stay Away’ van Charles Bradley (origineel van dit)

Charles Bradley & The Menahan Street Band – Stay Away

Je hoort toch onmiddellijk die blazers wanneer je dit ziet?

Je hoort toch onmiddellijk die blazers wanneer je dit ziet?

En ook mijn nummer van vandaag mag aan dit rijtje toegevoegd worden. Want toen ik gisteren in een bak met singletjes deze plak tegenkwam, haalde ik hem er zonder nadenken uit. Dat komt deels natuurlijk door het advies van Adrian Younge, maar ook omdat ik releases op CTI records eigenlijk altijd blind koop. Terecht, zo bleek bij thuiskomst. ‘Also Sprach Zarathustra (2001)’ is natuurlijk een bewerking van de beroemde compositie van Richard Strauss door de Braziliaan Eumir Deodato. Die “2001” voegde Deodato toe, niet omdat hij het nummer in 2001 uitbracht, maar omdat het diende voor de soundtrack van Stanley Kubricks meesterwerk 2001, A Space Odyssey. Net zoals de film werd dit nummer een klinkend succes. Deodato haalde hiermee zelfs de tweede plek in de Billboard Hot 100 en Prelude, het album waarop het nummer verscheen (ook uitgebracht op CTI Records), piekte op nummer 3 in de albumlijsten, ongekend voor een jazzlabel. Prelude was een hoogtepunt in het succesvolle, maar helaas korte bestaan van de platenmaatschappij van producer Creed Taylor (C.T. en de I. staat voor Inc.). Taylor richtte CTI op in 1967. In 1978 vroeg hij het faillissement aan. Ironisch genoeg lag Deodato’s opvolger voor Prelude voor een groot deel aan de basis hiervan. Misschien verkocht de plaat niet zo goed omdat er niet zo’n goede cover opstond.

Tags: , , , , , , , , , ,

-->