nummer van 03/04/2013 door

‘Bloody Mother Fucking Asshole’ van Martha Wainwright

Ontmoet de familie Wainwright

Bloody Mother Fucking Asshole – Martha Wainwright

‘Bloody Mother Fucking Asshole’ is het laatste woord in een publiek uitgevochten familiekwestie. Hoewel Martha Wainwright met dit prachtige folkliedje precies in de muzikale voetsporen treedt van haar ouders Loudon Wainwright III en Kate McGarrigle, is de tekst juist tégen haar vader gericht. Een vader die er nooit was, die nooit met zijn vrouw en kinderen praatte, enkel via de muziek. Toen Martha en haar beroemdere broer Rufus Wainwright nog jong waren, kregen ze elk een liedje van vader Loudon. Eerst Rufus, want hij was enkele jaren ouder. Toen Loudon in 1973 toevallig een keer thuis was en zag hoe gretig zijn zoon de borstvoeding van zijn moeder dronk, schreef hij onmiddellijk het flauwe ‘Rufus Is A Tit Man’. Zonder het zelf te weten ontketende de man hiermee een van rock ’n rolls best gedocumenteerde familievetes ooit.

Loudon Wainwright "Rufus Is A Tit Man"

Vervreemding

Rufus werd natuurlijk helemaal geen “tietenman”, maar uitgesproken homoseksueel. Nu zou het erg flauw zijn om Loudon deze grappige vergissing aan te rekenen – Rufus was nog een baby toen het twijfelachtige eerbetoon werd geschreven – maar het is wel tekenend voor hoezeer de man in de komende jaren van zijn gezin zou vervreemden.

Drie jaar na Rufus werd Martha geboren. Zij kreeg niet meteen een babyliedje. Toen ze  enkele jaren later oud genoeg was om dit te beseffen, werd Martha stikjaloers op haar broer, die vooral van de schaarse aandacht van haar vader mocht genieten. Dit bleef niet onopgemerkt en dus ging Loudon weer aan het schrijven. In het schrale troostnummer ‘Pretty Little Martha’ zingt hij over een zeurende, huilende dochter die graag wat meer aandacht wil. Tja, meisjes die vragen…

Loudon Wainwright III- Pretty Little Martha

Hartverscheurend

Ondertussen werd de relatie tussen moeder Kate en vader Loudon steeds slechter. Loudon ging veel vreemd, kwam ongeveer helemaal niet meer thuis en liet het over aan zijn vrouw om Martha praktisch alleen op te voeden. Toen hij vertrok om door Europa te gaan toeren en terloops meldde dat hij niet Kate, maar de hippe Penny Arcade mee zou nemen als zangeres, was de maat vol. Geheel in lijn met de familietraditie pakte Kate haar scherpe pen en schreef het hartverscheurende ‘Go Leave’, letterlijk met de jonge Martha op haar andere arm. Martha:

It’s the most gut-wrenchingly painful song ever. At the end, you hear the sound of tear falling on to a string of her guitar. I used to listen to it as a child and cry my eyes out.

Kate McGarrigle : Go Leave

Opnieuw teleurgesteld

Loudon en Kate gingen uit elkaar. Broer Rufus kwam uit de kast en zocht zijn vlucht in opera en musicals, muziek die zo ver mogelijk afstond van de traditionele folk van zijn ouders. Martha was wat minder rebels en probeerde op veertienjarige leeftijd zelfs nog een jaartje bij haar vader te wonen. In die tijd schreef Loudon het vrouwonvriendelijke ‘I’d Rather Be Lonely’ (Spotify). Een triest liedje waar Martha aanvankelijk niet veel achter zocht. Later bleek dat ze, misschien door haar eigen naïviteit, wederom teleurgesteld zou worden door haar vader:

I always felt terribly sorry for the poor woman I thought it was about because of the line: ‘Every time I see you cry you’re just a clone of every woman I’ve known.’ Then one time I was on tour with Loudon and he said to the crowd: ‘I wrote this song about my daughter.’ I had no idea. We lived together for one year in New York when I was 14 and it was a disaster, and I’d Rather Be Lonely was about that year. He really crossed the line there.

Solocarrière

Martha WainwrightMaar ook Martha ging rebelleren. Haar aanvankelijke manier om haar vader te irriteren was om niet aan zijn verwachtingen te voldoen. In plaats van muziek koos ze voor de toneelschool op Montreals Concordia University. Na twee jaar was ze dat echter zat en zocht ze haar toevlucht bij broer Rufus, die inmiddels aardig aan de weg timmerde als muzikant. Ze sprong in de bandbus en toerde met hem door Amerika als zijn achtergrondzangeres. Martha’s stem werd beter, evenals haar netwerk. In 2005 werd het dan tijd voor een debuutalbum. Eindelijk haar eigen weg bewandelen, eindelijk afrekenen met haar verleden, haar demonen, en vooral haar verschrikkelijke vader. Die bloody mother fucking asshole. Martha’s debuut sloeg in als een bom en sindsdien kijkt ze niet meer terug. Vooral het nummer van vandaag viel op, niet eens vanwege de grove titel, maar vanwege de ontzettende frustratie die uit de tekst en de uitvoering spreekt. “I will not pretend. I will not put on a smile. I will not say I’m all right for you.”

Familiereünie

Sinds het uitkomen van Martha Wainwright lijkt het goed te gaan met de zangeres. Vorig jaar verscheen haar derde album, dat even sterk is als het debuut. En als de gezelligheid van onderstaande video uit 2011 oprecht is, lijken zelfs de familiebanden weer aangescherpt. Helaas ontbreekt Kate McGarrigle, die een jaar eerder overleed, maar we zien Rufus, Martha, Loudon én halfzusje Lucy samen op het podium. Muziek maken en lachen, als one big happy family.

Rufus Wainwright, Loudon Wainwright III, Martha Wainwright, One man guy – House of Rufus

Tags: , , , , , , , ,

-->