nummer van 01/04/2013 door

‘Fast Lane’ van Urban Dance Squad

Het was er opeens …

Urban Dance Squad – Fast Lane

Zoals iedere muziekliefhebber weet, zijn de Classic Albums-afleveringen al jarenlang zo ongeveer het summum qua muziekdocumentaires op de televisie. De meest invloedrijke albums aller tijden worden uitgebreid geanalyseerd, afgewisseld met smeuïge anekdotes, uitgelichte sporen en nog veel meer moois. Als aanvulling op de Amerikaanse serie maakte de VPRO al afleveringen over Nederlandse platen als At Home van Shocking Blue en Groeten Uit Grollo van Cuby + Blizzards. Prachtige documentaires waar ik ze zeer dankbaar voor ben, maar toch mist er nog een essentiële plaat in het Hollandse lijstje. Namelijk het album dat van alle Nederlandse releases  misschien nog wel het meeste indruk op me heeft gemaakt: Mental Floss For The Globe van Urban Dance Squad.

Het bekende lgo, ontworpen door Peter te Bos van Claw Boys Claw

Het bekende logo, ontworpen door Peter te Bos van Claw Boys Claw

Muziek van de straat

Die impact kwam trouwens niet alleen door de kwaliteit van de plaat, maar vooral ook door de combinatie van het juiste moment en de juiste plaats waarop ik deze voor het eerst hoorde. Ik was negen en net verhuisd van de stad naar een kleiner dorp in de buurt. Alles was nieuw, waardoor ik met meer interesse dan normaal naar alles keek en dus ook naar muziek. Mijn muzikale beleving werd tot dat moment vooral gekleurd door de platenkast van mijn vader, maar in mijn nieuwe woonplaats hingen er wat oudere jongens rond op een pleintje met een draagbaar radiootje.  Het duurde niet lang voordat ik tijdens een potje verstoppertje compleet vergat waar ik mee bezig was en gebiologeerd bij het clubje muziekfanaten bleef hangen.

Zo leerde ik al vrij vroeg Nederlandse bands als The Jack Of Hearts, Fatal Flowers, Claw Boys Claw en Spo-Dee-O-Dee kennen, een muzikale opvoeding waar ik mijn inmiddels allang uit het oog verloren buurjongens nog altijd dankbaar voor ben. Maar één van de eerste keren dat ik echt ondersteboven was van muziek en niet wist wat ik hoorde, was toen op dat pleintje ‘Fast Lane’ uit de brakke speakertjes knalde. Snoeiharde gitaren op een pompende groove, blazers, samples en een rapper; het was letterlijk teveel om in één keer te kunnen bevatten.

Urban Dance SquadSucces tegen alle verwachtingen in

Dat overrompelende effect is ook typerend voor alles wat in die begintijd met de Urban Dance Squad te maken had. Zonder plan om überhaupt een band te beginnen kwamen in 1986 een paar muzikanten bij elkaar in De Vrije Vloer in Utrecht. Allemaal fanatieke muziekfreaks die elk met hun eigen idee het podium opstapten en zonder specifiek doel voor ogen met elkaar gingen spelen. Drummer Michel Schoots (Magic Stick) wilde vooral keihard rammen en gitarist René van Barneveld (Tres Manos) deed uitermate zijn best om zoveel mogelijk herrie te maken. Totdat na twee uur ineens de aanwezige rapper Patrick Tilon (Rudeboy Remmington) begon te dansen en even later zijn raps op de rest van het gezelschap afvuurde. “Het was er opeens,” zo zou Schoots het later verklaren.

Op 11 januari 1987 speelt de nieuwe band voor het eerst op het Utrechtse U-Popfestival en het optreden slaat in als een bom. De pers is direct laaiend enthousiast en het nieuws over die nieuwe, waanzinnige rap/rockband doet al snel de ronde door Nederland. Er volgen meer optredens en de band mag langskomen bij VPRO radio. De Squad nam zichzelf tot dan toe eigenlijk nooit zo serieus. Niet zozeer vanwege het muzikale aspect − op dat vlak konden ze het overduidelijk prima met elkaar vinden − maar vooral omdat de band door de compleet tegengestelde karakters eigenlijk niet tot een succesvol bestaan in staat leek. Toch verschijnt in 1989 Mental Floss For The Globe en is het succes er wel degelijk, tot in Amerika aan toe zelfs. Het had weinig gescheeld of ‘Deeper Shade Of Soul’ had de Amerikaanse top 20 gehaald en de band mag zelfs langskomen in de talkshow van Jay Leno.

Urban Dance Squad @ Jay Leno: Deeper Shade of Soul

Hoewel de band daarna nog een aantal prima platen maakt, blijft het écht grote commerciële succes uit en maakt de onbezonnen gretigheid van het begin langzaamaan plaats voor frustraties. Zoals bij Rudeboy, die door zijn oude hip hop scene niet begrepen wordt maar ook bij de blanke rockwereld geen echte aansluiting vindt. Of bij DJ DNA, die meer en meer afkeer begint te krijgen van de manier waarop de muziekindustrie werkt. Ik hoop dan ook dat de VPRO juist nog eens die begintijd laat herleven door het maken van Mental Floss For The Globe eens te reconstrueren. Mocht je voor die tijd toch graag weer eens meer van die vroege gekte willen zien, dan is de documentaire 5 Jaar Wanorde die Bram van Splunteren maakte van harte aan te bevelen.

Tags: , , , , , , , , ,

-->