nummer van 22/03/2013 door

‘Wildest Moments’ van Jessie Ware

Aan de voet van de 90s revival

Jessie Ware – Wildest Moments

Afgelopen juni bracht de snel opkomende Britse zangeres Jessie Ware ons het bloedmooie ‘Wildest Moments’. Onbewust was ze hiermee een van de eerste artiesten die mee zou doen aan wat nu de grootste trend in de popmuziek lijkt te worden. Want hoewel de luie, bombastische beat, de galmende zang en de vastberaden toon in Wares stem allemaal heel erg dreampop zijn – en daarom ook heel 2012 – zou je ze net zo goed kunnen toeschrijven aan Sade, of zelfs Sinnéad O’Connor ten tijde van ‘Nothing Compares 2 You’. Het punt dat ik wil maken? De 90s zijn terug. Zeker op het gebied van de meer elektronische stromingen als dance en R&B ontdekken we steeds vaker duidelijke jaren 90-referenties. We horen tegenwoordig triphopbeats op soulplaten, of vrolijke liefdesliedjes die aan de onschuldige tijd van Shanices ‘I Love Your Smile’ doen denken. Het verslag De 13 Trends van SXSW, dat 3voor12 eergisteren publiceerde, onderschrijft dit:

In de etalage van Urban Outfitters hangt een T-shirt met de hoes van Siamese Dream van The Smashing Pumpkins. Het is niet het enige teken dat erop duidt dat de 90s terug zijn. Volgens de in Austin aanwezige Nederlandse dj Fedde le Grand is de 90s sound de belangrijkste trend in de hedendaagse dance. We zien fluorescerende accessoires, met name hoola hoops. We zien een poster voor een optreden van The Freestylers en The Plump DJ’s. We horen het terug in de sound van Duke Dumont, de dancefloor killer van het jaar. En is Icona Pop niet gewoon het nieuwe Republica? En het is natuurlijk ook gewoon een gevolg van de komst van een nieuwe generatie. Artiesten die nu debuteren hoorden hun eerste muziek in de jaren 90.

Naast Jessie Ware heeft deze trend het afgelopen jaar al ontzettend veel moois gebracht. Een kleine greep uit het aanbod.

Bobby Womack – The Bravest Man In The Universe

Eigenlijk verdient deze video een artikel op zich: het is een fantastische uitvoering van een nummer van Bobby Womacks nieuwste, gelijkgetitelde cd, geproduceerd door Damon Albarn (Blur, Gorillaz). Wat dat betreft past Womack in het rijtje van artiesten als Dr. John, Johnny Cash en Mavis Staples die zich door een relatief jonge hond aan hun mouw lieten trekken om een supergoede plaat op te nemen. De beats op dit album doen denken aan de iconische jaren 90-triphop van Massive Attack. Kris Coorde wijdde op dit blog al eens een stuk aan het eveneens prachtige nummer ‘Dayglo Reflection’, een duet met Lana Del Rey.

Bobby Womack & Damon Albarn Perform "The Bravest Man In The Universe" – 3 of 4

AlunaGeorge – Attracting Flies

Het Britse duo AlunaGeorge heeft er nooit een geheim van gemaakt geïnspireerd te zijn door het decennium dat hier vandaag centraal staat. Zelf omschrijven ze hun geluid als “bashment, experimental hip-hop, ’90’s R&B and house”. Op hun nieuwste single ‘Attracting Flies’ horen we zangeres Aluna Francis er met haar kenmerkende, kinderlijke stem een ontzettend catchy dansliedje uitgooien. Het resultaat klinkt als een moderne versie van Destiny’s Child.

AlunaGeorge – Attracting Flies [Parental Advisory]

Solange – Losing You

Over Destiny’s Child gesproken. ‘Losing You’, de hit van het zusje van Beyonce, is ook al zo ontzettend mooi. Toen Arja op 20 december jl. het liedje tot nummer van de dag bombardeerde, schreef zij het volgende:

Ik bedoel, mijn god, wát een lekker nummer. De synthesizer is echter niet het enige spannende element uit bovenstaand liedje waarmee de contouren van het geluid van het nieuwe jaar worden geschetst. Er zijn meer invloeden te ontwaren en die invloeden gecombineerd maken dat alles klopt. Het liedje vat namelijk precies het muzikale tijdperk waarin we leven samen: indie meets afro meets r&b meets 80s en 90s pop. Al het genoemde is in de juiste dosering terug te horen in de beat, melodie, synthesizer, tot aan de styling van de clip toe.

Friends

Dit soort twintigers dus

En zo neemt ook Solange ons mee naar de tijd van Saved By The Bell, Seinfeld en The Fresh Prince Of Bel-Air, van de Super Nintendo en Mortal Kombat, van twintigers die er met oversized colbertjes uit wilden zien als dertigers, van de hoop die voortkwam uit het eind van de Koude Oorlog, de tijd van Ray en Anita, van de laatste cassettebandjes die met potloden werden gerepareerd, van het Rad Van Fortuin en van Prijzenslag. Dit is een trend waar ik best tevreden mee ben.

SOLANGE – LOSING YOU

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

-->