nummer van 27/02/2013 door

‘Teardrop’ van Massive Attack

De ingrediënten van een triphopklassieker

Massive Attack – Teardrop

Toen de Brooklynse muzikant j.viewz vorige week zijn groentecover van Massive Attacks ‘Teardrop’ online knalde, haalde hij in één klap alle online muziekmagazines. Wacht… groentecover? Dat zal ik toelichten. Door groente en fruit via een Makey Makey Invention Kit aan zijn synthesizer te koppelen, kan hij drums spelen door op aubergines, champignons en aardbeien te tikken. Onderstaande video is ongetwijfeld duidelijker dan mijn uitleg.

j.viewz playing Teardrop with vegetables

Aubergines als bassdrums, dat klinkt natuurlijk geniaal. In werkelijkheid hebben ze echter helemaal geen effect op het geluid, evenmin als de champignons en de aardbeien. De Makey Makey-kit werkt als vervanging van een normaal toetsenbord, het is een apparaatje met een hoop electrische draden die je aan je eigen lichaam en aan willekeurige objecten verbindt. Wanneer je vervolgens, door de objecten met je vingers aan te raken, het electriciteitscircuit sluit, wordt er een knop getriggerd, net als bij een normaal toetsenbord. De keuze voor groente en fruit is dus vrij arbitrair en de werkwijze van j.viewz verschilt daarbuiten niet van die van iedere andere computermuzikant. Het enthousiasme van de vele muziekbladen op dit sympathieke filmpje is daarom misschien wat overdreven. Bovendien heeft Massive Attacks origineel van zichzelf al genoeg ingrediënten (pun intended) om enthousiast van te worden.

Achtergrond

Het begint al met die beat, het onmiskenbare kloppende hart waarmee iedere luisteraar altijd wordt verblijd wanneer deze triphopklassieker de revue passeert. Al snel volgt de klavecimbel, die een bijna Indiase sfeer oproept en je doet afvragen hoe deze partij op een sitar had geklonken. Dat het thema asynchroon loopt met piano en drums maakt de achtergrondtrack nog extra zweverig, bijna psychedelisch. Een perfecte bodem voor de a-typische zanglijn van Elizabeth Fraser.

Zang

We mogen van geluk spreken dat deze zangpartij – uiteindelijk het meest memorabele ingrediënt van ‘Teardrop’ – de single überhaupt heeft gehaald. Aanvankelijk had de band Madonna gevraagd voor deze klus, op initiatief van Andrew Vowles. Zijn medebandleden waren er echter van overtuigd dat hun goede vriendin Fraser het er met haar ingetogen stem minstens zo goed van af zou brengen. En zo werd Madonna weggestemd. Het resultaat is een fantastische, out of the box zanglijn die over alle streepjes van de notenbalk zwiert, achteloos van hoog naar laag kronkelend als een onvoorspelbare slang of een gek geworden cosinusgrafiek. Fans van de Cocteau Twins, Frasers oude band, hadden dit al kunnen zien aankomen. De vrouw heeft er een talent voor.

Carolyn's fingers – Cocteau twins

Tekst

Dat ze genoeg voer voor een mooie tekst had, hielp natuurlijk ook. Het verdrinken van Frasers goede vriend Jeff Buckley was directe aanleiding voor de troosteloze woorden die zij in 1997 op papier zette. Losse flarden over verlies, de ene zin wat behapbaarder dan de andere, maar stuk voor stuk op maat gemaakt voor die unieke zanglijn, zowel qua klankkleur als ritme en gevoel. ‘Teardrop’ klinkt als een freestylesessie, een ter plekke verzonnen onetaker van iemand wiens hoofd compleet verloren lijkt te zijn, maar wiens hart precies weet wat het aan het doen is. Een beetje het tegenovergestelde van j.viewz’ zorgvuldig voorbereide GFT-cover, maar even origineel en uniek.

Tags: , , , , , , , , ,

-->