nummer van 14/01/2013 door

‘See Saw’ van Don Covay

In de schaduw van een ander

Don Covay & The Goodtimers – See-Saw

Het lijkt sommige mensen niet gegund. Nu spreekt het voor zich dat niet elke artiest de roem kan ervaren die hij of zij nastreeft en natuurlijk is niet iedereen dat succes waard. Maar bij sommige mensen vraag je je echt af waarom ze niet meer bereikt hebben in hun carrière. Mensen met een onmiskenbaar talent, die deze gave ook nog eens weten te koppelen aan het (afgedwongen?) geluk om zich steeds met de juiste mensen te laten omringen. Neem nu Don Covay.

De loopbaan van Covay begon zoals die van zovele zwarte artiesten met gospelmuziek. Hij vormde samen met zijn broers en zussen The Cherry Keys. Covay liet de groep al snel achter zich en richtte zich al als vijftienjarige op de seculiere muziek. Hij voegde zich bij The Rainbows, een doo–wop groep die al een nationale hit had gehad met ‘Mary Lee’.[1] Met Covay in de gelederen lukte het de tieners echter niet om het succes te herhalen. Was het een teken aan de wand?

Aan de goede looks van de jonge Don Covay kan het ook niet gelegen hebben

Aan de goede looks van de jonge Don Covay kan het ook niet gelegen hebben

Mislukt als zanger, geslaagd als componist

Nadat hij de band verlaten had, besloot de jonge Covay zich te richten op een solocarrière. Het is vaak aanpoten om opgemerkt te worden als zanger, maar Covay had geluk. Hij wist zich een baantje te versieren als chauffeur van Little Richard en gaandeweg wist hij de rock-n-rollgrootheid te overtuigen van zijn kwaliteiten. Mr. ‘Tutti Frutti’ schreef ‘Bip Bop Bip’, de eerste single voor Don Covay en een typische Little Richard-knaller, en maakte van het jonge talent zijn vaste voorprogramma. Ondanks de goede connectie werd het nummer geen hit en dat werden de overige singles die hij eind jaren vijftig en begin jaren zestig uitbracht ook niet. Het succes bleef maar uit en de zanger ging zich toeleggen op het schrijven van nummers.

Samen met een oud-Rainbowscollega schreef hij het nummer ‘Pony Time’, een kleine hit voor Covay zelf, maar een grote klapper voor Chubby Checker. In de daaropvolgende jaren bleef Don Covay naast het grote succes grijpen, terwijl hij voor onder andere Gladys Knight & The Pips, Connie Francis en Wilson Pickett de hits aan elkaar reeg. Je zou kunnen zeggen dat de zanger zo dom was om zijn beste nummers aan anderen weg te geven, maar die stelling gaat niet helemaal op, want ook met de nummers die hij zelf wél uitbracht hadden anderen meer succes. Er is ‘Pony Time’ natuurlijk, maar ook Aretha Franklin, The Rolling Stones, Etta James en Otis Redding deden het goed met covers van Covay.[2]

With a little help from my friends

Uiteindelijk bleek ‘See Saw’ het grootste successnummer van Covay. Ironisch genoeg had Aretha Franklin er een grotere hit mee. Deze populariteit had hij mede te danken aan de muzikanten waarmee de zanger zich midden jaren zestig omringde. Booker T. Jones en Steve Cropper, de drijvende krachten uit de Muscle Shoals studio, hebben wel meer mensen aan succes geholpen en dat lukte nu dus ook, al was het van korte duur. Zelfs met Soul Clan, een supergroep met Solomon Burke, Joe Tex, Ben E. King en Arthur Conley in de gelederen, lukte het Covay niet. Uiteindelijk blijft het gissen waarom iemand met zoveel potentieel en mogelijkheden de top niet haalt. Gelukkig geniet ik er daarom niet minder van.

  1. [1]Volgens Wikipedia zou ook Marvin Gaye ooit deel uitgemaakt hebben van The Rainbows, maar Allmusic.com spreekt dit tegen.
  2. [2]Luister eens naar de Stonesversie van ‘Mercy Mercy’, met een jonge Jimi Hendrix op gitaar, en durf dan te zeggen dat Jagger niet goed naar Covay geluisterd heeft. Aan de zangkwaliteiten kan het volgens mij niet gelegen hebben.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

-->