nummer van 26/11/2012 door

‘Asafo beesuon’ van CK Mann & His Carousel 7

Nu eindelijk te koop voor mensen met een beperkt budget

C. K. Mann & His Carousel 7 – Asafo Beesuon MEDLEY

Gisteren en eergisteren konden muziekliefhebbers weer terecht in de Utrechtse jaarbeurs voor de halfjaarlijkse platenbeurs. Ik was er door crisisgerelateerde omstandigheden helaas niet bij. Weer niet bij moet ik zeggen, want in de vijf jaar dat ik in Utrecht woon, ben ik maar twee keer naar de beurs geweest. Twee op tien, dat is geen al te beste score. Gelukkig ben ik er wel in geslaagd om tijdens die zeldzame bezoeken met een leuke lading platen thuis te komen. En dat telkens met een beperkt budget.

Dat mijn mogelijkheden begrensd waren, werd al snel duidelijk tijdens mijn eerste bezoek. Toen ik de gigantische zaal betrad, sloeg ik puur willekeurig rechtsaf en kuierde het gangpad door terwijl ik mijn blik links en rechts langs de eindeloze rijen platenbakken liet gaan, op zoek naar die paar interesante centimeters van een hoes die me zouden overhalen verder te neuzen door het aanbod. Na een kraam of 5 was het zover. Boven een rijtje platen zag ik een wit stuk platsic uitsteken: “Africa/Afrobeat”. Snel dwaalden mijn ogen af naar de eerste lp in de rij. Funky Highlife van CK Mann & His Carousel 7. Enthousiast trok ik de plaat uit de bak en keek naar het prijskaartje: 130 euro. Dat was meer dan mijn totale dagbudget. Ik heb nog wat verder door de kratjes gegraven, maar kocht uiteindelijk niks bij deze verkoper. Te duur.

Voor die originele press op Essiebons Records betaal je dus de hoofdprijs.

Gelukkig heb ik nu de kans om Funky Highlife alsnog op de kop te tikken, want het Londense platenlabel Mr. Bongo Records heeft de klassieker heruitgebracht. En dat is maar goed ook, want tot voor kort moest je het stellen met enkel de originele Ghanese persing op je wenslijstje of in je platenkast. Hoeveel stuks er daar van in omloop zijn, dat weet ik niet precies, maar volgens de toenmalige platenbaas kon de drukkerij door de crisis niet voldoen aan de vraag. Volgens hem was CK Mann voorbestemd om de grootste Ghanese ster aller tijden te worden. Hij had in ieder geval alles in huis om het te maken. Hij was een begenadigd gitarist die traditionele highlifemuziek met Anglo-Saksische invloeden mengde. Het duurde dan ook niet lang of Mann stond in Ghana te boek als de King of highlife.[1] Maar het mocht niet zijn. Door de beperkte verspreiding van Funky Highlife bleef de populariteit van CK Mann beperkt. Gelukkig krijgt hij nu, net zoals vele andere Afrikaanse artiesten, een herkansing. En wij, de financieel beperkten, ook.

Tags: , , , , , ,

-->