nummer van 29/10/2012 door

‘Hot Pants’ van James Brown

Tirannie zorgde wel voor resultaat

James Brown ♬HOT PANTS

Ik heb mezelf vrijdag nog een verlaat Record Store Daycadeau gedaan. Ik had het James Brown-singletje al wel zien liggen, maar het kostte twaalf euro ofzo. Teveel in ieder geval voor twee nummertjes. Gelimiteerd op vijfduizend stuks en previously unreleased, daar heb je mij niet zo snel mee hoor. Een goede prijs wel, dus toen het kleinnood voor vijf euro op te pikken was, sloeg ik snel mijn slag. Een live-uitvoering van ‘There It Is’ en het fantastische ‘Pass The Peas’ door Fred Wesley & The J.B.’s. De nummers werden opgenomen in het legendarische Apollo Theatre, een plek waar Soul Brother Number One een speciale band mee had. Hij nam er maar liefst drie live albums op. Het eerste, uit 1963, wordt algemeen beschouwd als een van de beste liveplaten aller tijden (al verkiezen Gijs en ik Live at the Harlem Square Club van Sam Cooke). De nummers op dit singletje zijn van het derde Apollo-optreden, dat eerder uitgebracht werd onder de titel Revolution of The Mind, vorige maand vijftig jaar geleden. En ter ere daarvan komt er binnenkort een Live at the Apollo deluxe set met daarin de drie live-albums en een vierde met niet eerder uitgebrachte nummers, waaronder de tracks op deze gelimiteerde single.

Moeilijk manneke

Zoals ik eerder al aangaf, is op het b-kantje een nummer te horen van The J.B’s, Browns begeleidingsband. Dat waren ze echter nog niet lang. Op het eerste Apollo-album stond The Famous Flames nog achter de Godfather of Soul, maar na jarenlange trouwe dienst waren ze het haantjesgedrag van hun zanger beu. Brown stond te boek als een echte bandnazi, een controlleur die de touwtjes strak in handen hield. James Brown was een beroemde shouter en veel van zijn geschreeuwde slagzinnen waren cues voor de band, tekens om in te vallen of te stoppen. “Take it to the bridge” bijvoorbeeld, was het signaal om de overgang naar een ander stuk in te zetten. Maar de zanger liet zijn bandleden ook weten dat hij ze op fouten had betrapt. “Jimmy (Nolen, de gitarist), I got you.” Brown duldde geen fouten en liet dat weten, op en naast het podium. De constante druk, maar ook het moordende toerschema van meer dan driehonderd optredens per jaar, eisten na enkele jaren hun tol.

Brown geflankeerd door de Collins broers

The Famous Flames moest in maart 1970 een show spelen in Ohio, maar ze stonden die dag voor hun bandleider met een eisenpakket. James Brown weigerde te buigen. Hij belde zijn manager op. “You gotta find Bootsy and those kids now!” Niet veel later zaten bassist William ‘Bootsy’ Collins, zijn gitaarspelende broer Phelps ‘Catfish’ en de andere leden van hun band The Pacemakers op het privévliegtuig van Brown op weg naar Ohio. Diezelfde avond stonden ze op het podium met The Hardest Working Man in Show Business. Ik zou graag zeggen dat het een spetterende show was, maar dat was het niet. Die eerste avond speelden The J.B.’s nog onwennig en slordig, maar dat veranderde al snel. Onder leiding van ‘Bootsy’ Collins werd deze eerste bezetting van The J.B.’s de strakste en meest funky begeleidingsband die Brown gehad heeft. ‘Sex Machine’, ‘Get Up, Get Into It, Get Involved’ en ‘Soul Power’, het zijn maar drie fantastische nummers uit de tijd dat Brown en ‘Bootsy’ samenwerkten.

De geschiedenis herhaalt zich

Helaas zijn het niet deze J.B.’s die we op de derde Live At The Apolloplaat horen. In maart 1971, een jaar en zestien dagen na het eerste optreden in Ohio, moet de band twee weken in de New Yorkse club Copacabana spelen. Brown en de zaakvoerder komen maar niet uit het financiële plaatje, waarop de zanger besluit de tweede week af te zeggen. De bandleden krijgen te horen dat ze slechts de helft van het beloofde bedrag zullen verdienen. Collins is ontevreden over het karige loon en besluit op te stappen. Met hem vertrekt nagenoeg de hele band. Oudgedienden zoals Fred Wesley en Maceo Parker sluiten zich weer aan bij vaste waarde Bobby Byrd. Aanvankelijk lukt het de band niet om even funky te klinken als de eerste J.B.’s lineup, maar zoals je op Revolution of the Mind kan horen, was dat na een tijdje helemaal geen probleem.

Tags: , , , , , , ,

-->