nummer van 08/10/2012 door

‘There’s A Ghost In My House’ van R. Dean Taylor

Eén van de vele gezichten van Motown

R DEAN TAYLOR – THERE'S A GHOST IN MY HOUSE – DON'T FOOL AROUND

Het oeuvre van Motown Records is alom bekend. Het hoort misschien wel tot het collectieve geheugen, zelfs na al die jaren zingen we de vele klassiekers mee en namen als Marvin Gaye, The Supremes, Stevie Wonder en Four Tops klinken nog steeds als een bel. En dat doet de naam van de platenmaatschappij ook nog steeds. MOTOWN! The Sound of Young America.

Hoe bekend het levenswerk van platenbaas Berry Gordy ook mag zijn, velen weten niet dat Motown niet enkel een label was, maar ook een gigantische paraplu waaronder vele kleine dochtermaatschappijen vielen. Martha & The Vandellas en Smokey Robinson & The Miracles kennen we als Motownartiesten, maar in de praktijk verschenen de singletjes van de eerstgenoemde band op Gordy Records, terwijl het werk van de laatste groep dan weer op Tamla uitgebracht werd. Of er een bepaalde visie of beleid achter de onderverdeling zat, dat is me niet helemaal duidelijk.

De releases van Tamla, Gordy en Motown kunnen we gemakkelijkheidshalve beschouwen als  kern van de Motownsound. Dit zijn de nummers die we allemaal zo goed kennen. Maar Berry Gordy had nog meer labeltjes onder zijn hoede. Enkele voorbeelden:

– Check-Mate Records: werd overgenomen van Chess Records en bestond maar twee jaar. Bekende artiest: David Ruffin
– Soul Records: hier werden soulartiesten ondergebracht wiens nummers niet pop genoeg klonken. Bekende artiest: Gladys Knight & The Pips
– MoWest Records: proefkonijnlabel dat zich beperkte tot artiesten van de westkust. Het label hield op met bestaan toen het hoofdkantoor van Motown verhuisde van Detroit naar Los Angeles.[1] Bekende artiest: Commodores

OK, er zijn dus tal van soullabels die onder Motown vallen. Maar er is nog veel meer. Berry Gordy begon met het uitbrengen van soul en R&B, maar hij was zeker geen purist. Hij was een zakenman. Daarom richtte hij zich ook op andere genres. Maar hij was zich er van bewust dat Motown (en alle dochterlabels) niet alleen een geluid, maar ook een beeld, een imago waren. Als Gordy platen van artiesten die geen soul speelden wilde uitbrengen, moest hij dus ook labels hebben die geen soul uitbrachten. Zo bracht Mel-o-dy Records countryplaten uit, van Mad Sounds Records kreeg je hiphop te horen en hoe de releases van Mo Jazz klonken lijkt me wel duidelijk.

Eén van de bekendere dochtermaatschappijen van Motown was Rare Earth Records. Het label werd vernoemd naar de band Rare Earth, vooral bekend van het 9:37-durende ‘Get Ready’. Met Rare Earth Records wilde Gordy de blanke rockmarkt aanboren, al is rock hier een relatief begrip, want de band Rare Earth klink behoorlijk soulvol en funky. Hetzelfde kan gezegd worden over Meatloaf – ja, die dikke vent van ‘Paradise By The Dashboard Light’. Ook hij was ooit een Motownartiest.

NS KTF 2113 Stoney & Meatloaf What You See Is What You Get

Ook het werk van R. Dean Taylor –soulrock of rockende soul, hoe je het ook wilt noemen– kwam grotendeels uit op Rare Earth Records. De blanke Canadese zanger is wel vaker te vinden op Motown verzamelaars met ‘There’s a Ghost In My House’, ‘Gotta See Jane’ (beiden op V.I.P. uitgebracht) of ‘Indiana Wants Me’, zijn grootste hit. Taylor werkte twaalf jaar lang voor Motown. Met zijn eigen werk haalde hij bescheiden succes, maar als songwriter deed hij het beter. Hij maakte namelijk deel uit van “The Clan”, een groep schrijvers die onder andere verantwoordelijk was voor ‘Love Child’ van The Supremes. Toen Rare Earth Records in 1976 ophield te bestaan verliet Taylor de Motownstal. Sinds het midden van de jaren tachtig is het stil rond hem, al schijnt hij recentelijk een platenmaatschappij, Jane Records, te hebben opgericht. Benieuwd of hij soulvolle rock uit gaat brengen. En of het een dochtermaatschappij van Motown is.

  1. [1]Vorig jaar bracht Light In The Attic Records een uitstekende verzamelaar uit waarop de beste MoWestnummers staan.

Tags: , , , , , , ,

-->