nummer van 03/09/2012 door

‘Black Radio’ van Robert Glasper Experiment

The Future Sound Of Jazz?

Robert Glasper Experiment "Black Radio" feat. Yasiin Bey [Lyric Video]

“Some people say, ‘You’re the future of jazz.’ I’m not the future – I’m just now. Jazz is so far behind that the present actually looks like the future.” Aan het woord is Robert Glasper, een jazzpianist die de taak op zich heeft genomen om jazz up to date te maken. En dat voor een jongen die jazz met de paplepel ingegoten kreeg – zijn moeder was professioneel jazzzangeres en nam kleine Robert mee naar de club in plaats van hem bij de babysitter achter te laten. ’s Zondags nam ze hem mee naar de kerk waar ze zong. Het was daar waar Glasper piano leerde spelen. Al snel speelde hij niet alleen in de kerk waar moeder zong, maar ook voor twee andere kerkgemeenschappen, soms wel voor een menigte van vijftienduizend man. Het kon ook niet anders dan dat de geboren Houstonian terecht kwam op High School for the Performing and Visual Arts in de Texaanse stad, een school die ook Beyoncé en collega-jazzpianist Jason Moran tot haar ex-leerlingen kan rekenen.

From the hip to the hop

Glasper mengde als kind al gospel met jazz, maar zijn horizon verbreedde pas echt toen hij naar New York verhuisde nadat hij was toegelaten op de New School for Jazz and Contemporary Music. Daar ontmoette hij soulzanger Bilal. De twee doken samen de studio in en het podium op en Bilal leerde Glasper de New Yorkse hiphopscene kennen. Het duurde niet lang of de pianist werkte samen met Mos Def, Q-Tip, Kanye West en vele anderen.

Tegelijkertijd kwam de solocarrière van Glasper op gang. Ondanks dat zijn muzikale vizier wagenwijd open stond, besloot de pianist klassieke, standaard jazzalbums uit te brengen, een bewuste keuze. “People so quickly wanna thrust me into another category but the jazz category.” Hij wilde serieus genomen worden door de jazzliefhebbers. Met Mood (2003), Canvas (2005) en In My Element (2007) is dit zeker gelukt. De twee laatste platen werden uitgebracht door het legendarische Blue Note label. Dat zegt genoeg.

Zwarte doos

Het in 2009 uitgebrachte Double-booked werd een overgangsalbum, deels werk met het trio waarmee hij zijn vorige albums uitgebracht had, deels solomateriaal dat veel experimenteler was. Het bleek maar een opmaat voor Black Radio, Glaspers nieuwe album. Het is een eclectische plaat geworden die vol staat van de gastbijdragen. Onder andere Erykah Baduh, oude vriend Bilal, Me’Shell Ndegéocello en Mos Def (die zich tegenwoordig Yasin Bey laat noemen) passeren de revue. Veel hiphop- en (neo-)soulartiesten dus, al ziet Glasper het zelf anders. Hij beschouwt hen ook als jazzmusici. “Jazz musicians have a freeness about them, in a way that they’re not caged, and they don’t confine. And the people that I have here, they’re extremely creative and can be in the moment with the music, and that’s what jazz is about. Art at that time that you’re doing it, in that motion.” Die creatieve vrijheid was er zeker. Glasper repeteerde zo weinig mogelijk met zijn gasten zodat er ruimte bleef voor “good accidents”. Ik ben van mening dat hiphop één van de meest open en vooruitstrevende muziekgenres is. Jazz was dit ook en kan dit ook nog steeds zijn, zeker als jongens zoals Robert Glasper zich er mee bezig houden. Black Radio verwijst naar de zwarte doos van een vliegtuig, het blijvende gegeven na een crash, iets waar alles uit af te leiden valt. Als deze Black Radio alles vertelt over de toekomst van jazz, dan zie ik het positief in.

Tags: , , ,

-->