nummer van 27/08/2012 door

‘Jimmy Mack’ van Martha & The Vandellas

Oeps… foutje

Groovy Movies: Martha & The Vandellas "Jimmy Mack" on "Shebang!" U.S. TV 1967

Berry Gordy is geen gemakkelijke vent. Hij leidde Motown met ijzeren hand en zijn wil was wet. Eerder vertelde ik al hoe Gordy niet te spreken was over ‘I Heard It Through The Grapevine’. Zowel in de versie van Marvin Gaye als die van Smokey & The Miracles. Laat er geen misverstand over bestaan: ik vind Berry Gordy een genie. Ik ben ervan overtuigd dat zijn houding als zakenman en zijn neusje voor talent aan de basis stonden voor het gigantische succes dat Motown is geworden. Maar ook genieën zitten er wel eens naast.[1]

Even wachten, Martha

Zo haalde de platenbaas ook zijn neus op voor ‘Jimmy Mack’ van Martha Reeves & The Vandellas. Gordy hoefde zich niet te verantwoorden. Zijn wil was wet. Drie jaar lang hield hij een release van de single tegen. Wat de reden voor zijn beslissing was, daar moeten we maar naar gissen, maar Reeves dacht het wel te weten. In haar biografie uit 1994 zegt de zangeres dat Gordy geobsedeerd was met The Supremes en dat hij ‘Jimmy Mack’ teveel op hun nummers vond lijken.

Alles lijkt hier peis en vree tussen Berry Gordy (midden) en Martha Reeves, maar de zangeres had haar baas dan al voor de rechter gesleept om royalties op te eisen. (AP Photo/Carlos Osorio)

Daar kan ze wel eens een punt hebben. Over beide stellingen. Dat Gordy er alles aan deed om van The Supremes (lees: Diana Ross) een groot succes te maken, dat is publiek geheim. En dat het subtiele ‘Jimmy Mack’ meer weg had van een lief Supremesnummer en het stoutmoedige ontbrak dat zo eigen was aan het oeuvre van Reeves en haar Vandellas, daar is geen ontkennen aan. Ik ben blij dat Gordy uiteindelijk toch toegegeven heeft. De zakenman in hem zal het daar later ook wel eens mee geweest zijn. Ik vind ‘Jimmy Mack’ echt een prachtig nummer. Het mist dat krachtige van een ‘Nowhere To Run’, maar het blinkt uit in minimalisme. De simpele drumbeat, het handgeklap dat onweerstaanbaar doet volgen, wat pianotoetsen op de achtergrond, even die blazerssectie halverwege, alles moet wijken en Martha & The Vandellas stralen. Foutje van Berry is rechtgezet.

  1. [1]Nog een Motownvoorbeeld. In de documentaire Standing In The Shadows Of Motown vertelt een lid van The Funk Brothers (de Motownhuisband) dat ze ‘Do You Love Me?’ niks vonden, maar dat de jonge enthousiaste Contours hen overhaalden het nummer toch op te nemen. Het nummer haalde een tweede plaats in de hitlijsten en ging een miljoen keer over de toonbank.

Tags: , , , , ,

-->