nummer van 26/06/2012 door

‘1979’ van The Smashing Pumpkins

De hit die bijna de plaat niet haalde

The Smashing Pumpkins – 1979

The White Album van The Beatles, Zen Arcade van Hüsker Dü, The River van Bruce Springsteen; allemaal voorbeelden van dubbelalbums die andere artiesten ertoe hebben verleid zich ook eens aan het ambitieuze concept te wagen. Helaas, de meesten faalden jammerlijk. Een dubbelaar is meer dan een rockplaat vergezeld laten gaan van een akoestisch plaatje. Of twee schijven volgooien met middelmatige nummers omdat je zogenaamd zo veel inspiratie had en uiteindelijk niet kon kiezen. En dik twee uur aan live-materiaal in zo’n dikke hoes proppen telt natuurlijk ook niet echt. Gelukkig is mijn generatie gezegend met een van de laatste echt goede dubbelalbums, die toevallig ook nog eens de perfecte soundtrack is voor een onzekere puber die voorzichtig over het randje van volwassenheid gluurt: Mellon Collie And The Infinite Sadness van The Smashing Pumpkins.

The Wall voor Generation X

Zo als wel meer bands, was ook frontman Billy Corgan geïnspireerd door de witte dubbelaar van The Beatles toen hij besloot dat de opvolger van Siamese Dream (1993) een dubbelalbum moest worden. Onbescheiden als hij was, verkondigde hij destijds zelfs dat Mellon Collie… de The Wall voor Generation X moest worden. Tegenwoordig weet hij die grootspraak helaas niet meer waar te maken, maar de geschiedenis heeft ondertussen geleerd dat hij er wat betreft dit album niet eens zo heel veer naast zat. Zowat iedere leeftijdsgenoot met een liefde voor muziek heeft een exemplaar in de kast en ‘m onverwacht opzetten tijdens feestjes levert gegarandeerd verhalen op over eerste ervaringen met alcohol, drugs en sex. Niet per definitie in die volgorde of combinatie trouwens.

Voordat de band in april 1995 de studio in ging, werd het materiaal eerst live uitgeprobeerd. Geen grote shows, maar vier avonden in de Double Door, een club in Chicago waar per avond nog geen 300 man naar binnen mocht. Geen enkel oud nummer werd er gespeeld, ondanks de luide verzoeken hierom vanuit het publiek, maar alleen nieuw materiaal, jams en wat covers. Eenmaal in de studio was het vol aan de bak: werkdagen van zo’n zestien uur en gemiddeld niet meer dan vier uur slaap. En dat twee maanden lang. Hoewel er uiteindelijk ‘slechts’ 28 nummers op het dubbelalbum verschenen, was de werkelijk opgenomen hoeveelheid vele malen groter. Later dit jaar wordt er dan ook nog een reissue verwacht waarop maar liefst 75 onuitgebrachte nummers zouden moeten staan. VIJFENZEVENTIG!

‘1979’? Die komt er niet op!

Van de nummers die wel op de plaat kwamen werd ‘1979’ uiteindelijk de grootste hit voor The Smashing Pumpkins, tot op de dag van vandaag. Het had weinig gescheeld of die eer was ‘Bullet With Butterfly Wings’ ten deel gevallen. Producer Flood vond ‘1979’ aanvankelijk namelijk maar niks. Het was het laatste nummer dat Corgan schreef voordat de opnames begonnen en was op dat moment nog niet af. Omdat de band al zo’n zestig nummers klaar had was er simpelweg geen tijd voor nog meer losse flarden. Corgan schreef het nummer in de vier uren na die mededeling alsnog af en toen Flood het de volgende dag hoorde was hij om: dit moest absoluut op de plaat komen. Het nummer is een duidelijk voorbeeld van de oefenruimtebenadering die de Pumpkins voor dit album gebruikten. Moeilijk te geloven met bombastische uitbarstingen als ‘Tonight, Tonight’ en ‘Bodies’, maar veel partijen die tijdens die oefensessies zijn opgenomen belandden uiteindelijk ruw op de plaat.

Tussen die ongepolijste momenten is ‘1979’ echter een glashelder stukje perfectie. De aanzwellende echo die je aan het begin van ieder akkoordenschema hoort, is de stem van Corgan. Tijdens de opnames van zijn gitaarpartijen zong hij onbewust de melodie mee, wat vervolgens door hem en Flood werd gesampled en zo in het nummer terecht kwam. De rotsvaste beat van Jimmy Chamberlin geeft de gitaren van Billy Corgan en James Iha alle ruimte om om elkaar heen te dralen en zo een sfeer neer te zetten die uiteindelijk door Jonathan Dayton en Valerie Faris perfect gevangen werd in de video die ze voor het nummer maakten.

Tags: , , , , , ,

-->