nummer van 17/06/2012 door Marina Veereschild

‘The Lady of Shalott’ van Loreena McKennitt

Een goed gesprek

Vandaag het woord aan Marina Veereschild, bezige bij op het web en vastgegroeid aan haar koptelefoon (er zijn mensen die haar nooit zonder een hebben gezien). Voor Nu.nl/muziek schrijft zij concert- en cd-recensies en neemt zij interviews af – in het verleden was ze radiomeisje (Sky Radio en Radio Veronica). Een muziekliefhebber met een voor een muziekliefhebber kenmerkend uiteenlopende smaak; van Antony & The Johnsons tot Bløf, van Anathema tot Mathilde Santing en van Clannad tot Bon Iver. Vandaag laat Marina ons kennis maken met een vrouw die zich door verschillende culturen laat inspireren. 

https://youtube.com/devicesupport

Het is 1996. Ik ben veertien. Mijn leven bestaat voornamelijk uit Marco Borsato. Ik luister naar cd’s van Marco Borsato, bekijk video’s van Marco Borsato en heb penvriendinnen die fan zijn van… juist.

Zoals iedere puber ben ik zoekende en nieuwsgierig naar het onbekende. Op de Oude Gracht in Utrecht zit new age-centrum Sous Le Soleil. Verlegen als ik ben, kwam ik nooit verder dan de etalage. Als ik uiteindelijk naar binnen durf, blijkt het er precies zo uit te zien als ik verwachtte. Het ruikt er naar wierook en er staan veel stoffige boeken. Achter de kassa staat een jongen met lang, vettig haar en een gebatikt shirt.

Tweeëntwintig gulden

Ik verwacht er muziek te horen met klankschalen en belletjes, maar na binnenkomst hoor ik een cello-intro, gevolgd door een stem die me over mijn hele lijf kippenvel bezorgt. Loreena McKennitt – The Visit, staat er op het ‘now playing’-bordje. “Tweeëntwintig gulden”, zegt de jongen achter de kassa. Ik moet er nog even voor sparen. Tweeëntwintig gulden is veel geld voor een veertienjarige.

Een paar weken later koop ik de cd en draai ‘m onafgebroken. ‘The Lady Of Shalott’ herken ik als het eerste nummer dat ik hoorde. Een zoektocht naar informatie over deze zangeres leert me dat ze veel reist om zich te laten inspireren, dat ze de geschiedenis van de Kelten bestudeert en dat veel van haar teksten gebaseerd zijn op gedichten en legendes. Ze blijkt lang niet zo onbekend als ik in eerste instantie dacht. Sinds 1985 verkocht ze wereldwijd al miljoenen albums.

Geschiedenis van de Kelten

In de jaren erna bestudeer ik haar muziek en haar inspiratiebronnen zoals zij de geschiedenis van de Kelten bestudeert. Ik verzamel haar werk en droom ervan haar ooit te zien optreden. Stiekem droom ik er ook wel eens van om haar te ontmoeten. Zo veel vragen die ik haar zou willen stellen.

Fast forward naar 2007. Er wordt een optreden in Nederland aangekondigd. Collega Bas koopt kaarten voor ons. Kort daarna krijgt hij te horen dat hij Loreena McKennitt mag interviewen. Ik mag mee, maar de ziekte van Pfeiffer gooit roet in het eten. Bas regelt als troost een handtekening op mijn cd. Ik ben dolgelukkig, maar een beetje pijn doet het natuurlijk wel.

Brutaal

Gelukkig ben ik op tijd beter om een paar maanden later het concert mee te maken. Het is een van de mooiste shows die ik ooit gezien heb. Twee weken daarna zit er een mailtje van Bas in mijn mailbox. Dat we naar een extra concert van Loreena McKennitt gaan. Zeventig euro mag worden overgemaakt naar zijn bankrekening. Een beetje brutaal vind ik het wel, maar ik ben allang blij en denk er verder niet meer over na.

Op de avond van het concert valt me niet op dat Bas nogal zenuwachtig is. Ik vraag me niet af waarom hij een dvd meeneemt naar het concert. Ook niet waarom hij zich bij een kassa moet melden, terwijl we gewoon kaarten hebben. Mijn ogen vallen van verbazing uit mijn hoofd als hij, als troost voor de gemiste ontmoeting, een meet & greet geregeld blijkt te hebben. Na het concert mogen we haar ontmoeten. Met in mijn achterhoofd alle vragen die ik in de voorgaande elf jaar heb verzameld, loop ik naar haar toe. Terwijl ik haar een hand geef, kan ik alleen nog maar zeggen: “You played ‘The Lady Of Shalott’.” Ze kijkt me aan en antwoordt: “Yes, I know.”

Tags: , , , ,

-->