nummer van 11/05/2012 door

‘Shadrach’ van Beastie Boys

Adam Yauch aka Nathaniel Hörnblowér

Het is Beastie Boys-weekAdam “MCA” Yauch overleed op 4 mei jongstleden na een lang gevecht tegen speekselklierkanker. Sinds het begin van nummervandedag waren onze redactieleden volkomen vrij in hun nummerkeuze, alles wat spontaan in hen opkwam en een artikel verdiende was toegestaan. Dat is deze week ook zo, zolang het maar van de Beastie Boys is.

Beastie Boys – Shadrach (Abstract Impressionist Version)

Nathaniel Hörnblowér bestormt de VMA's in 1994

Hoewel Adam Yauch ongetwijfeld de boeken in zal gaan als vermaard Beastie Boys-rapper en basgitarist, laat hij eveneens een rijke erfenis als filmmaker en producent achter. Van videoclips, korte films, tot het op de markt brengen van fijngevoelige arthousefilms met zijn in 2008 opgerichte distributiebedrijf Oscilloscope Laboratories; Adam draaide er zijn hand niet voor om. Wel zijn naam; onder het pseudoniem Nathaniel Hörnblowér toonde Yauch over minstens zoveel liefde voor cinema als voor muziek te beschikken.

Visie

Kunst is overal. En komt tot ons in verschillende vormen en gedaantes. Maar dan moeten we het wel zien, en er iets mee doen. Wat de status quo op dat moment ook is. Adam Yauch was niet alleen creatief in het combineren van verschillende kunstvormen die tot dan toe nog geen draagvlak hadden gekregen; hij had een visie. Hij was vijfentwintig toen hij het ambitieuze idee opvatte om een videoclip voor de Beastie Boys volledig in expressionistische kunst te drenken. Niet lang daarvoor was hij geïnspireerd geraakt door de Amerikaanse kunstenaar Leroy Neiman, een schilder wiens werk zo kleurrijk en dynamisch was dat het geen wonder kon heten dat de levenslustige Adam op een bepaald moment in zijn leven zijn bewondering zou uiten.

Frazier & Ali - Leroy Neiman

En zo kwam het dat Yauch een boek met Neimans werk meenam naar de beroemde animatiestudio Klasky Csupo en zijn idee voorlegde. De clip voor ‘Shadrach’, een heerlijk vol uit samples bestaand nummer (met een intro dat Jerry Seinfeld ingesproken had kunnen hebben), moest net zo kleurrijk zijn als een schilderij van Neiman. Net zo dynamisch. Het geheel moest simpelweg een bewegend schilderij gaan worden, vol expressie en energie. Dat kon de animatiestudio wel, vond Yauch.

Onafhankelijkheid

De opnames van de band die als basis golden voor de animatie werden geschoten in de Palomino Club in Hollywood, Californië. Adam (MCA), Michael Diamond (Mike D) en Adam Keefe Horovitz (Ad-Roc) voerden ‘Shadrach’ live op voor een uitzinnig publiek, terwijl Wendell T. Fite (aka DJ Hurricane) de draaitafel bediende. Vanessa Forbes, fotografe en sinds 2004 bevriend met het drietal, legt op haar blog uit op welke manier de opnames vervolgens werden ‘ingekleurd’ en bewerkt tot een vloeiende animatie:

The concert footage was converted by the actual application of color onto the film itself, which made the film footage of the band appear to be animated. Visual transitions from a concert reality of the Beastie Boys on stage performing then morphed into animated images of  the band and then transitioning to a surreal fiercely toothed bear, to a winged lion emerging from the sea, with moments of subjective artistic imagery intwined.

Voor de clip van ‘Shadrach’, de derde (en laatste) single van BB’s tweede studioalbum Paul’s Boutique, werd elk frame met de hand geschilderd – zoals Yauch het voor ogen had. De creatievelingen van Klasky Csupo slaagden erin zowel Neimans werk te eren als de energie van de liveoptredens van de Beastie Boys te vangen. Yauch kon op zijn beurt ook trots zijn: zijn clip werd vertoond op een animatiefestival. Niet eerder was een dergelijke videoclip langsgekomen op MTV, ook geen onverdienstelijke prestatie. Maar Adam wilde meer. Het succes van ‘Shadrach’ betekende dan ook het begin van Adams carrière als filmmaker en producent. Hij wilde niet alleen creëren, maar de wereld ook verblijden met onafhankelijke producties waarin hij geloofde. Vooral dat laatste kenmerkte de manier waarop hij de daaropvolgende jaren met de Beastie Boys zou werken; zowel de productie van de muziek als de videoclips werden beheerd door de band zelf.

Het witte doek

In 2008 zag Yauch een lang gekoesterde wens in vervulling gaan: samen met voormalig THINKFilm-baas David Fenkel richtte hij Oscilloscope Laboratories op, een filmdistributiebedrijf dat kleine, onafhankelijke films op de kaart zette. Over waarom hij de filmwereld instapte, zei hij het volgende:

A lot of times you hear people say, ‘That’s a great film, I loved it, but it’s not marketable.’ That’s the film Oscilloscope is picking up. So what if it’s not marketable? If you feel good when you’re watching it, there’s got to be a way.

Het was Yauch die Wendy & Lucy (2008), The Messenger (2009) en We need to talk about Kevin (2010) naar het grote publiek bracht. Bovendien hield hij toezicht op de dvd-release van de meesterlijke documentaire over graffiti-artiest Banksy, Exit through the gift shop (2010), wat gezien Adams voorliefde voor kunst en street culture geen verrassing kan zijn. Oscilloscope Labs heeft met dit soort films, hoe klein ook, een verschil gemaakt in de filmindustrie. Film- en muziekcriticus Tim Grierson schreef een paar dagen geleden dan ook terecht:

Adam Yauch’s death probably means the end of Beastie Boys, which is a shame, but hopefully Oscilloscope will carry on for years to come.

Last but not least

Een van de eerste clips die Yauch voor de Beastie Boys regisseerde markeerde het begin van zijn veelzijdige carrière. De laatste clip die Yauch/Hörnblowér ons achterliet is een instant classic. Hij maakte een nieuwe video bij hét nummer waar menig tiener op losging in de kroeg: ‘(You’ve gotta) fight for your right (to party)’. Oh, sweet memories.

Beastie Boys – Fight For Your Right (Revisited) Full Length

Tags: , , , , , , , , , , ,

-->