Diana Ross and The Supremes with The Temptations I'm Gonna Make You Love Me

Eerlijk zeggen: wie van jullie was smoorverliefd op de zoetgevooisde vrouwenstem van die ene obscure Supreme die je nooit helemaal kon plaatsen in het eerste couplet van ‘I’m Gonna Make You Love Me’, totdat je er achter kwam dat het in werkelijkheid een vent was? En voor hoeveel van jullie kwam dat moment pas bij het lezen van de vorige zin? Bij mijzelf viel het desillusionerende kwartje in ieder geval knap laat. De naam is Eddie Kendricks, Temptations-lid van het eerste uur. De doorgewinterde fan van het bekende mannenkwintet zal hem er ongetwijfeld direct al uitgepikt hebben, maar op de een of andere manier was Kendricks’ stem mij bij de toch wel vele luisterbeurten die ik de Temptations heb gegund nooit opgevallen. Zijn rol in hun andere hits is dan ook vrij bescheiden, en aangezien ‘I’m Gonna Make You Love Me’ vooral op Best Of-albums van de Supremes te vinden is, had ik de link nooit gelegd. Desalniettemin is het bewijs onweerlegbaar.

https://youtube.com/devicesupport

Split albums: iets voor vinylfetisjistische subgenres

Het nummer verscheen oorspronkelijk op een split album, een prachtmedium dat je tegenwoordig helaas bijna alleen nog maar tegenkomt in vinylfetisjistische subgenres als hardcore punk en black metal. Daarbuiten zie je tussen de volwaardige albums van bands en compilaties nauwelijks ooit nog een album waarop twee bands een stuk of vijf, zes nummers doneerden. Een doodzonde, want de split is juist een perfect format voor band én luisteraar:

  • wanneer je de liedjes van de ene groep net beu bent, krijg je een handjevol van de andere voor je kiezen;
  • de groepen liften mee op elkaars succes en fanbasis;
  • een split is vaak het begin van een mooie samenwerking – de bands gaan dikwijls samen op toernee en steunen elkaars toekomstige werk;
  • de bands laten op deze manier zien dat ze samen ergens voor staan. Voor beide partijen wordt het image, het smoelwerk, versterkt.

Zo ook bij The Supremes en The Temptations, die in 1968 door Berry Gordy bij elkaar werden gezet om maar eens samen een plaat op te nemen. Het plan was in de eerste plaats het product van een brainstormsessie om de in het slop geraakte carrière van The Supremes te redden. Deze waren bijna alleen nog maar populair bij het blanke publiek, terwijl The Temptations een overwegend zwarte fanbasis hadden. De chemie die loskwam bij de opnamesessies had echter niemand kunnen voorzien en was het bewijs dat het idee voor Diana Ross & The Supremes Join The Tempations een geniale was geweest.  De sleutel van het succes lag hem in de perfecte balans die werd gecreëerd. We vinden op het album duidelijke Supremes-nummers, duidelijke Temptations-nummers en duidelijke duetten. Dat laatste is een toevoeging aan het split-concept waar ikzelf groot voorstander van ben: in plaats van dat de twee groepen afzonderlijk hun eigen nummers opnemen en ze elkaar eigenlijk nooit in de ogen hoeven te kijken om een dergelijke ‘samenwerking’ tot stand te brengen, hebben de Motown-lievelingen deze plaat duidelijk samen gemaakt.

Zwoele intimiteit

Alsof drie zangeressen en vijf zangers in een studio niet al genoeg was, werden ook vaste begeleidingsband The Funk Brothers én The Detroit Symphony Orchestra erbij gehaald. Maar dat doet niets af aan de zwoele intimiteit die spontaan ontstaat wanneer Diana Ross en Eddie Kendricks hand in hand voor een microfoon staan. Luister maar eens goed naar deze opeenstapeling van climaxen. Wat dat is het, deze cover van Dee Dee Warwicks ‘I’m Gonna Make You Love Me’. Diana zingt zoals altijd als een engeltje. Alsof ze je tussen de regels door verzekert dat, hoe verschrikkelijk je dag op het werk ook is geweest, alles wel goed komt. “Wil je een kop warme chocolademelk liefje? Je pantoffeltjes misschien? Ik zal de haard vast voor je opstoken. Ach, vergeet ik bijna het kusje op je voorhoofd.” Wat. Een. Vrouw. En dan nog die Kendricks, die (ach, ik heb het toch al toegegeven) zelfs een overtuigd heteroman als ik doet spinnen als een krols katje. Samen met de strijkers, de achtergrondvocalen, de altijd funky begeleidingsband en de uitmuntende producenten maken ze dit nummer tot een groot feest.

“Ik ga ervoor zorgen dat je van me houdt”, klinkt het wanhopig uit de speakers. Alsof Diana de zwarte luisteraar smeekt om haar weer een beetje street cred te gunnen. Alsof Eddie smacht naar een beetje aandacht van de grote radiostations. Beiden konden na hun daverende performance opgelucht ademhalen, want het plan slaagde. Zowel de singel als de elpee waar deze van afkomstig was werden gigantische hits. De bands gingen dan ook direct weer de studio in om vervolgplaat Together op te nemen, met daarop onder meer een opzwepende versie van The Bands ‘The Weight’. Het is een geweldige periode van beide groepen, met The Supremes op hun hoogtepunt en The Temptations aan de voet van hun psychedelische episode, waaruit hun beste nummers ‘Papa Was A Rolling Stone’ en ‘Ball Of Confusion’ voortkwamen. Ach, kwamen er in deze tijd maar meer splits uit. 2012 is nog pril, welke twee groepen zullen ons gaan verrassen met een gedroomde samenwerking?

Tags: , , , , , , , , , , ,

-->