nummer van 01/03/2012 door

‘Head above water’ van Hall & Oates

Het roer ging om, en hoe!

https://youtube.com/devicesupport

‘Rock and soul’ noemden Daryl Hall en John Oates hun muziek toen ze in de jaren zeventig begonnen. Het kostte de mannen jaren om door te breken. Hun eerste platen deden het niet zo goed, ondanks de grote namen (Todd Rundgren bijvoorbeeld) die ze hadden aangetrokken om de albums te produceren. Negen platen en honderden optredens verder, gekenmerkt door slechts bescheiden succesjes, besloten de heren dat het anders moest. Het succes lonkte en leek binnen handbereik, maar om dat te bereiken moest het roer om. En flink ook.

Honderd procent volgens het jaren tachtig-boekje.

De twee leerden elkaar begin jaren zeventig kennen op een talentenjacht in Philadelphia die volledig uit de hand liep. Ze zouden er allebei met hun bandjes optreden, maar een schietpartij in de zaal tussen twee rivaliserende bendes gooide roet in het eten. Beide mannen die op dat moment nog niet van elkaars bestaan wisten, renden voor hun leven. Toevallig doken ze samen de dienstlift in om aan de kogelregen te ontsnappen. En in die lift werd de kiem gelegd voor het latere succes.

Jaren ploeteren

Dat succes kwam pas in de jaren tachtig. Hall & Oates, zoals ze zich genoemd hadden, was op een dood spoor beland. Succes bleef uit terwijl de jongens alles uit de kast trokken om een nummer zo hoog mogelijk in de hitlijsten te krijgen. Met onder andere ‘Rich girl’ maakte de band wel al voorzichtig furore, maar als de mannen het echte succes wilden grijpen, moesten ze het anders gaan aanpakken. Dat deden ze dan ook.

Dik twintig jaar later, goed gedaan hoor.

Hall en Oates baalden er bijvoorbeeld van dat nog zoveel producers zich met de muziek bemoeiden nadat de twee hun liedjes op band hadden geslingerd. Cutting out the middle men, dachten ze, dat levert een beter resultaat op. Ze besloten voortaan zelf hun muziek te produceren. Ook misten de mannen de chemie tussen de studiomuzikanten en ruilden hen in voor de vaste band die altijd mee op tour ging. Die bandleden hadden een veel beter beeld van de smaak van de twee mannen en snapten hoe de muziek moest klinken. Daarnaast werkten ze voortaan vanuit New York, waar ze waren gaan wonen, om wat van het stadsgevoel door te laten klinken in de muziek.

Hitjes

De ommezwaai en het heft in eigen handen nemen, legden de band geen windeieren. Op Voices (1980) had Hall & Oates eindelijk de juiste formule ontdekt voor een paar steengoede hits. Met de opvolger Private eyes (1981) was het helemaal raak. Die leverde twee nummer 1-hits op en was het eerste album van de band dat in de top 10 terechtkwam. Met het daaropvolgende H2O (1982) werd dat succes nog eens geëvenaard. Op die plaat staat misschien wel hun bekendste nummer, ‘Maneater’.

‘Head above water’ is het eerste nummer van kant B van Private eyes. Het was geen hit, maar wel een verdomd lekker liedje.

Tags: , , , ,

-->