nummer van 26/01/2012 door

‘Breakerfall’ van Pearl Jam

Van het ene nummer naar het andere

Pearl Jam – Breakerfall

‘Alive’ was al een hit toen Eddie Vedder op 8 juni 1992 tijdens een optreden op Pinkpop vanaf een camerakraan het publiek indook. Ik stond stokstil voor de tv en vroeg me af of ik zojuist een stukje rockgeschiedenis live had meegemaakt. Dat had ik. Jaren later verkozen 3FM-luisteraars (voor wat het waard is) dit moment tot hét Pinkpopmoment. Ook de grote Pinkpopbaas zelf, Jan Smeets, noemde de snoekduik van Vedder het ‘meest legendarische moment’ uit de geschiedenis van zijn festival.

Dat hitje vond (en vind) ik geen zak aan, maar de snoekduik maakte wel iets in me los. Ik surfte al mee op de punkgolven die Nirvana’s Nevermind in 1991 had veroorzaakt. Heel cool waren die grungebands niet vanuit het perspectief van een punker – te mainstream, te succesvol, te veel liefhebbers – maar het onstuimige van Vedders stagedive, de bravoure van die jonge rocker, ademde bezieling uit. Zonder dat ik het toen kon benoemen, was ik in die paar seconden dat zijn val duurde, geraakt door de authenticiteit die hij en zijn band uitstraalden. Een warm gevoel dat ik sinds toen ben blijven houden voor de band.

‘Breakerfall’

Acht jaar later is de glans een beetje af van Pearl Jam. De band blijft rond de millenniumwisseling tienduizenden toeschouwers trekken naar hun optredens, maar de albumverkoop is nog maar een fractie van die uit de begindagen. Toch brengt de band met regelmaat platen uit.

In 2000 ziet Binaural het daglicht, het zesde album van de band. De opener ‘Breakerfall’ is een up-tempo knaller waarbij de rest van de plaat een beetje in het niet valt. Het begin van ‘Breakerfall’ is stevig geïnspireerd door The Who’s ‘I can see for miles’. Luister maar eens hier.

Behalve The Who, hoorde ik Pearl Jam zelf ook terug in het nummer. Zodra de drummer inzet en Vedder begint te zingen, spelen de gitaristen een aanstekelijk loopje. De gitaristen proberen een duistere sfeer rondom de riff te creëren, waarvan ik vind dat het ze goed lukt door op een simpele manier andere akkoordjes over de tonen te spelen. Toen ik dat voor de eerste keer hoorde, moest ik gelijk denken aan de main riff van mijn favoriete Pearl- Jam-nummer; ‘Rearviewmirror’ van de plaat Vs. (1993). Het nummer wordt grotendeels gekenmerkt door eveneens een aanstekelijk loopje, maar die is iets speelser dan dat van ‘Breakerfall’.

Rearviewmirror -Pearl Jam (Vs.)

Jankers

Een van de mooiste dingen aan ‘Rearviewmirror’ vind ik die jankende solootjes die de hele tijd door het nummer wandelen. Nog mooier vind ik dat die qua intensiteit meestijgen met de rest van de band en steeds jankeriger worden, daarmee de spanning van het nummer heel mooi opvoerend.

Het is al een tijd geleden dat ik die tonen voor de eerste keer hoorde, maar ik weet nog precies wat ik dacht toen het nummer voorbij was: die jankende toontjes, dat lijkt op een ander Pearl Jam-nummer. Omdat Vs. de tweede plaat was van Pearl Jam, waren er helemaal niet zoveel andere nummers waarin ik naar die toontjes hoefde te zoeken. Ik pakte de eerste plaat Ten (1991) met daarop het hitje ‘Alive’ uit de kast en zocht. Op het einde van het vijfde nummer was het raak, ‘Black’. Als Vedder zijn ex-geliefde heeft toegezongen dat hij hoopt dat ze een mooi leven voor de boeg heeft, maar dat het hem intens verdrietig maakt dat hij daar geen deel van uitmaakt, beginnen de jankende toontjes. Ze nemen het pianootje over dat op de achtergrond meedoet. Daarna komt het alom bekende ‘Ooeehoehoehoehoehoehooooeeeeee’, dat op zijn beurt weer de gitaartoontjes overneemt. Superdramatisch, schitterend.

Pearl Jam – Black

Net als ‘Alive’ werd ‘Black’ een hitje. En ‘Jeremy’ kennen we ook nog allemaal van die allereerste plaat. Toen Vedder die duik maakte in Landgraaf, was het al duidelijk dat succes, populariteit en veel geld hun deel zouden worden. En daarmee ook de problemen die daarbij komen kijken. Maar daar dacht Vedder allemaal niet aan toen hij het publiek indook.

Eddie Vedder jumps from tv-mast into the crowd

Tags: , , , , , , , , ,

-->